Jump to content

Edit History

Timmeeh

Timmeeh

Jannmar skrev 21 minutter siden:

Dette er nok ikke riktig.

Vanntemperaturen avhenger ikke av størrelsen på motoren. Den ligger vel, om jeg ikke tar helt feil, mellom 80 og 90 grader for de fleste motorer.

Om du da monterer en varmevifte av typen med ei vifte bak ei slynge av kobberrør (som varmvannet går gjennom), vil du få mere varme fra ei vifte som er montert bak ei rørslynge som er 60 cm lang enn ei som er 10 cm lang (eller 2cm lang, for å sette det på spissen).

Forholdet blir det samme som feks. radiatorer som er montert i hus.

En stor radiator avgir mere varme enn en liten radiator. Temperaturen på vannet som kommer inn i radiatorene er den samme.

Men en liten motor avgir mindre varme over tid, så den klarer ikke holde lunk i en stor defroster kontinuerlig. 

Rediger: min 18hk på marsj går kanskje på 15hk, da 11kw energi. 20% går til varmetap i kjølevannet. Hvis du mener du kan få 10kw ut av en defroster på 10kw når du tilfører 2,2kw har du jo funnet opp en evighetsmaskin. Jeg vil tro den yter 10kw ved 85gr feks, men du vil ikke klare å holde den tempen inne i defrosteren med en så liten motor. Tenker bare høyt her men? 

Timmeeh

Timmeeh

Jannmar skrev 14 minutter siden:

Dette er nok ikke riktig.

Vanntemperaturen avhenger ikke av størrelsen på motoren. Den ligger vel, om jeg ikke tar helt feil, mellom 80 og 90 grader for de fleste motorer.

Om du da monterer en varmevifte av typen med ei vifte bak ei slynge av kobberrør (som varmvannet går gjennom), vil du få mere varme fra ei vifte som er montert bak ei rørslynge som er 60 cm lang enn ei som er 10 cm lang (eller 2cm lang, for å sette det på spissen).

Forholdet blir det samme som feks. radiatorer som er montert i hus.

En stor radiator avgir mere varme enn en liten radiator. Temperaturen på vannet som kommer inn i radiatorene er den samme.

Men en liten motor avgir mindre varme over tid, så den klarer ikke holde lunk i en stor defroster kontinuerlig. 

• Create New...