Jump to content

Edit History

Ida Marie III

Ida Marie III

  ozo skrev On 4.3.2019 at 13.38:

 

Det er vel også lite sannsynlig at en slange går tett av avleiring i løpet av et øyeblikk. Over tid kan det selvsagt skje, men dette kan håndteres enten med en enkel slamoppsamlersump på det laveste punktet, eller ved å spyle igjennom av og til.

 

 

Vis hele sitatet  

 

Kan ikke forstå at en slange eller ett rør for den del, vil gå noe mer tett en de sjøvannskjølte kanalen på motoren...

Det er jo nettopp det som er poenget med lav drift temp på sjøvannskjølte motorer...tempen er så lav at salt krystaliseringen uteblir...

 

Ida Marie III

Ida Marie III

  ozo skrev On 4.3.2019 at 13.38:

 

Det er vel også lite sannsynlig at en slange går tett av avleiring i løpet av et øyeblikk. Over tid kan det selvsagt skje, men dette kan håndteres enten med en enkel slamoppsamlersump på det laveste punktet, eller ved å spyle igjennom av og til.

 

Og til de som ikke blir enige om kW osv...

Om en motor yter 15 hk (11 kW) vil 3~4 kW ende i kjølevannet. Dette er altså den teoretisk maksimale effekten man kan få ut, uansett varmeapparat. I praksis får man sjelden ut særlig mer enn halvparten uten å involvere varmepumpe e.l.

Men, og dette er et viktig men. Denne varmen forutsetter at motoren faktisk yter 15 hk for øyeblikket. I praksis er det drivstofforbruk pr. time som avgjør den maksimale varmeenergien man kan få ut pr. time. Så er det jo mange forhold som avgjør hvor effektiv varmeutvinningen er, men man kommer aldri over det teoretisk maksimale. Eller for å si det med en universell fysisk lov: Man får aldri mer energi ut enn det man putter inn.

 

 

Vis hele sitatet  

 

Kan ikke forstå at en slange eller ett rør for den del, vil gå noe mer tett en de sjøvannskjølte kanalen på motoren...

Det er jo nettopp det som er poenget med lav drift temp på sjøvannskjølte motorer...tempen er så lav at salt krystaliseringen uteblir...

 



×
×
  • Create New...