Kisa Startet 3.Mars.2019 Del på Facebook Startet 3.Mars.2019 Endelig er tiden kommet. Jeg fyller 16 i år, og om et par måneders tid skal jeg handle meg ny båt. Men hva skal jeg ha? Jeg har sett på båter som Selco Selsport 15, With Vital 15 og diverse Skibsplast på under 16 fot. Etter som jeg ikke har erfaring med noen av disse båtene, vil jeg gjerne at folk deler sine erfaringer med disse, eller kommer med forslag til andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Hei Kisa. Veldig spennende tid du går inn i nå. Hvis du sier litt om hvilken bruk du ser for deg, hva som er viktigst av fart/plass osv så er jeg sikker på at du vil få mange gode innspill her. Er det noen spesiell grunn til at du ser kun på båter under 16 fot? Sitér dette innlegget Link to post
Kisa Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 GVH1979 skrev 1 time siden: Hei Kisa. Veldig spennende tid du går inn i nå. Hvis du sier litt om hvilken bruk du ser for deg, hva som er viktigst av fart/plass osv så er jeg sikker på at du vil få mange gode innspill her. Er det noen spesiell grunn til at du ser kun på båter under 16 fot? Tenker at det blir mest småturer rundt i skjærgården her i Lillesand, litt sportsfiske med stang og kanskje en og annen tur til Kristiansand og Grimstad. Hadde vært veldig fint hvis båten gikk 30+ knop og at den kanskje tåler litt røff sjø. Må også kunne være i 4 stk i båten. Jeg ønsker meg en båt som ikke er alt for stor (maks 17 fot), sånn at det blir litt greiere for meg når jeg er alene i båten og skal legge til. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Hvis du tenker på båter som går forholdsvis mykt i litt bølger vil jeg anbefale f.eks GH 15, GH17 og wesling 16/490. Har hatt en gammel skibsplast 17, ok båt, god fart men ikke spesielt god i bølger. Det samme vil nok gjelde andre eldre skibsplaster, og også with-båtene. Selco har jeg ikke erfaring med. Vær oppmerksom på at slike eldre båter kan være plaget med vann i skum i dobbeltbunn, og råte i innstøypt treverk f.eks i dørk og akterspeil. En god inspeksjon med kritisk blikk er viktig, slik at du vet hva du betaler for.... Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Askeladden kan også være et alternativ. Jeg hadde nok muligens gått for en skjærgårdsjeep til ditt bruk. Så hadde jeg heller droppet de litt lengre turene hvis ikke vannet ligger speilblankt. Det kan være relativt mye sjø over Kvåsefjorden og jeg hadde ikke satt over der i en eldre båt med eldre motor, i hvertfall ikke med en størrelse på ca 15fot. Den Selcoen tenker jeg kan være litt styrete å bevege seg frem på dekk på. Askeladden 445 Chaser har til motsetning luke i vindskjermen (hvis man skal gå for dc stilen) Sitér dette innlegget Link to post
Kisa Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 GVH1979 skrev 11 minutter siden: Askeladden 445 Chaser har til motsetning luke i vindskjermen (hvis man skal gå for dc stilen) Har sett litt på 445 Chaser, men de er nok litt i det dyreste laget. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Ja, den som ligger ute nå ligger noe over i pris, men snart eksploderer Finn med båtannonser... Det er også lov å forsøke å gjøre et «godt» kjøp hvor du sikter litt på båter litt opp i pris, men legger budet på nivået du har råd til. Som sagt så hadde jeg nok gått for jeep, og så stor som mulig. Ikke vær redd for størrelse, du blir raskt vandt til det. En liten, lett båt blir lettere påvirket av vær og vind. Sitér dette innlegget Link to post
Kisa Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=123932934 Noe som denne? familien hadde en sånn med en tosylindret yamaha 30-hester for et par år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Kisa Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Mort1 skrev 38 minutter siden: Hvis du tenker på båter som går forholdsvis mykt i litt bølger vil jeg anbefale f.eks GH 15, GH17 og wesling 16/490. Har faktisk også sett litt på wesling, men de er også ganske dyre, selv om jeg har sett de helt nede i 20.000 Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=141157840 Tipper du klarer å få tak i noe slikt innenfor budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Hvis du vurderer skjærgårdjeep som også har litt beskjyttelse kan du se på GH 460, bella 512 europa, yamarin 4730. De er alle gode sjøbåter, og såpass gamle at du kan finne de til ditt budsjett. Askeladden 430 som du linker til er jo en trygg, solid, praktisk og god båt på mange måter, men jeg synest den går veldig hardt i bølger. Ellers er det som GVH1979 sier, finn eksploderer snart med mye båter, og jo større jo bedre i forhold til vær...... Sitér dette innlegget Link to post
Kisa Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Den yamarinen så bra ut. Skal være på utkikk på Finn :) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 9 hours ago, GVH1979 said: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=141157840 Tipper du klarer å få tak i noe slikt innenfor budsjett. Helt enig. Denne bør bli solgt hvis det kommer et bud på 40k Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Har en Wesling 16 til salgs uten motor i Kristiansand. Grei båt. Ny styring, teppe, akterspeilforsterkning montert, lanterner, fullt putesett osv. Send IM ved interesse. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.