Jump to content

Beskytte gelcoat mot ankerkjetting

pebbe

Recommended Posts

Hei!

Før sesongen i fjor fikk jeg montert anker akterut med gjennomføring i badeplattformen. Jeg ser at kjettingen har skrubbet borti gelcoat på undersiden mot en av plattformens bjelker og lurer på om det er noen med noen gode tips til hva jeg bør gjøre for å begrense dette i sesongene fremover. Se vedlagte bilde hvor skraper og rødmaling er fra kjettingen. Rødmalingen er fra lengdemerker jeg selv har malt på der kjettingen. Jeg tror dette skjer i de tilfeller jeg legger ankeret langt ut og dermed får en "flat vinkel" på kjettingen. 

Selv tenker jeg å finne en vinkel i hardplast som jeg kan lime på med Sikaflex 292i som skal være egnet for marine miljøer? Dette er jo undersiden av badeplattformen så under kjøring blir jo dette et fuktig område. 

_DSC8930.jpg

Lazyjack skrev 7 minutter siden:

Tror kjetting fort vil gnage hull på slike.

Den er såpass tynn ja? Har ikke prøvd eller sett disse platene på nært hold selv, men tenkte de i alle fall kunne gi en form for beskyttelse. Er trådstarter villig til å lime, eventuelt borre og skru, på glassfiberen kan jo en tykkere rustfri/syrefast plate kappes til og brukes:smiley:

Takk for ytterligere gode innspill!

Jeg har bestilt et par stykker av den rimelige løsningen så ser jeg hvor lenge de holder. Jeg ønsket i utgangspunktet å unngå stål av frykt for støy, men det er jo tross alt bare ved den siste meteren hvor kjettingen er så stram at den vil ta imot ved kjøring av vinsj. Det bør vel ikke være noe sjenerende støy når ankeret ligger fast og kjettingen kun ligger i spenn mot beslaget. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...