Jump to content

Kan jeg gå fra Mandal til Stavanger nå til helgen?

Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Har nylig kjøpt en Bayliner 2855 i Mandal. Planen var å gå denne hjem på fredag/lørdag nå til helgen (8-9 mars). Jeg har ikke erfaring med å gå dette stykket. Ser de melder nokså mye vind nå til helgen. Jeg er ikke så vant med å tolke værmeldinger å hva de gjør med sjøen så langt ifra Ryfylke. Her vet jeg mer hva vinden gjør med fjorden. 

Så, er det noen som kan si meg om det bør være mulig å gå denne strekningen til helgen med været som er meldt? Skal ha med en kompis som har gått dette strekket noen ganger. 

Finnes det noe bedre en yr.no til å lese værvarsel? Har vert inne på barentswatch.no, men de melder kun 2 dager fremover. Synes også denne er noe forvirrende å tolke. 

Nuværende prognoser siger vind fra NV16-18 m/s fredag formiddag mindskende til 10 m/s fredag kveld. Lørdag tilnærmet vindstille herefter vinddrejning til øst 6-8 m/s. Søndag morgen igen vinddrejning til NV og tiltagende til 8-10 m/s.

Det hele er styret af et lavtryk, der i løbet af fredagen bevæger sig hen over Sydnorge med et centertryk på ned til 975 hpa. altså et ganske kraftigt lavtryk. Lavtryksbaner er notorisk svære at forudsige ligesom timingen og trykfaldet også er usikkert. 

Men alt i alt vil jeg sige, at de kommende 14 dage er præget af dybe lavtryk med vind og regn, der kommer ind over Sydskandinavien. Så det er ikke den bedste periode at hente ny båd i. 

Det ser noe lurvete ut så langt. Men samtidig så kan jo mye endre seg frem til Helga. Jeg ville ha utsatt endelig avgjørelse til slutten av uka, f.eks torsdag. Da har du meldinger som er litt mer til å stole på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Noen viktige forholdregler før dere tar ut på den turen
Sjekk at drifstofftanker er rene for dritt
Sjekk reimer på motor ha gjerne reservereimer med på turen og gjør dere kjent med hvordan filter og reimer byttes samt bli fortrolig med lufting av drivstoffsystemet
Minst 2 sett med drivstoffilter i reserve og nytt før start på turen
Anbefaling : tegn medlemskap i Redningskjøyta før turen starter ;-) så slipper du billigere unna regningen hvis noe skjer
VHF ombord anbefales på det sterkeste

Ellers tenk sikkerhet først og ikke gå på akkord med sikkerheten det kan straffe seg

Bare å spørre om råd her

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Takker for svar så langt. Vet det er noe tidlig å si om det lar seg gjøre eller ikke men greit å få noe input først.

Båten har bensin motor så ikke like utsatt for dritt i tanken som diesel. Men planen var å ta med bensinfilter, impeller og reim. Samt verktøy til å bytte alt dette og litt diverse oljer. Medlemskap i redningsselskapet er allerede tegnet å har tenkt å gå til innkjøp av en bærbar VHF. Så får vi ta kurset så fort jeg får anledning. 

Møkkete tanker og evt vann har lite med drivstofftype å gjøre. Men du slipper dieseldyr da,-)

VHF kan være hendig ja. Og jeg ville nok hatt en plan B på lur, om de værmeldingene som ligger nå slår til kan det fort bli litt utrivelig I liten båt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vhf kurset fikser du på en eller to kvelder på PCen hjemmefra. De har en simulator som er ok på kurset. Da får du mmsi nr etc. Det forenkler alt med dsc oppkall. Du finner alt på Kystradio.no 

Husk at farten må reduseres mye i kraftig sjø. Jeg ville ikke vurdert det engang denne helgen, men ventet på et skikkelig værvindu. Kan selvfølgelig hende det går, men marginene virker små. 

Edit: jeg har kjørt strekket noen ganger i motorbåt og seilbåter. Ikke i den båten jeg har i signaturen.

Redigert av PerUlv (see edit history)

Klog beslutning. Er en 2855 egentlig CE kategori B eller C? Havde selv en 2655 engang og mener, at den var CE kat. C - altså kystnær sejlads med max. 2 meter signifikant.

Ikke at de måske betyder det store for beslutningen, men det giver jo en indikation af hvor velegnet båden er til at klare lidt vejr.

LALUNA II skrev On 4.3.2019 at 13.04:

Noen viktige forholdregler før dere tar ut på den turen
Sjekk at drifstofftanker er rene for dritt
Sjekk reimer på motor ha gjerne reservereimer med på turen og gjør dere kjent med hvordan filter og reimer byttes samt bli fortrolig med lufting av drivstoffsystemet
Minst 2 sett med drivstoffilter i reserve og nytt før start på turen
Anbefaling : tegn medlemskap i Redningskjøyta før turen starter ;-) så slipper du billigere unna regningen hvis noe skjer
VHF ombord anbefales på det sterkeste

Ellers tenk sikkerhet først og ikke gå på akkord med sikkerheten det kan straffe seg

Bare å spørre om råd her

Hør hør! Gode råd i frå Laluna II :thumbsup:

Elles: Gratulerar med ny båt!

Men ikkje ta sjansar, vent heller til meldingane er betre. Så får du ein hyggeleg jomfrutur, i staden for masse styr, og i verste fall skadar på båt og mannskap.

brs skrev for 1 time siden:

Må båten hjem med det første?

Hvis du kan vente på roligt vær så er det en fin tur og så blir en godt kjent med båten på hjemturen

Jeg har litt problemer med tiden ja. Selger er jo interessert i å få vekk båten. Pluss at jeg har en jobbreise som kommer mest sannsynlig innen 14 dager. Når jeg da reiser så blir jeg nok vekke til ett stykke uti mai. Så jeg har dette vinduet på å få båten oppover. Og når været ser så dårlig ut så får det heller bli på bil denne gangen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...