Mr_Stian Startet 4.Mars.2019 Del på Facebook Startet 4.Mars.2019 Hei. Har nylig kjøpt en Bayliner 2855 i Mandal. Planen var å gå denne hjem på fredag/lørdag nå til helgen (8-9 mars). Jeg har ikke erfaring med å gå dette stykket. Ser de melder nokså mye vind nå til helgen. Jeg er ikke så vant med å tolke værmeldinger å hva de gjør med sjøen så langt ifra Ryfylke. Her vet jeg mer hva vinden gjør med fjorden. Så, er det noen som kan si meg om det bør være mulig å gå denne strekningen til helgen med været som er meldt? Skal ha med en kompis som har gått dette strekket noen ganger. Finnes det noe bedre en yr.no til å lese værvarsel? Har vert inne på barentswatch.no, men de melder kun 2 dager fremover. Synes også denne er noe forvirrende å tolke. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Nuværende prognoser siger vind fra NV16-18 m/s fredag formiddag mindskende til 10 m/s fredag kveld. Lørdag tilnærmet vindstille herefter vinddrejning til øst 6-8 m/s. Søndag morgen igen vinddrejning til NV og tiltagende til 8-10 m/s. Det hele er styret af et lavtryk, der i løbet af fredagen bevæger sig hen over Sydnorge med et centertryk på ned til 975 hpa. altså et ganske kraftigt lavtryk. Lavtryksbaner er notorisk svære at forudsige ligesom timingen og trykfaldet også er usikkert. Men alt i alt vil jeg sige, at de kommende 14 dage er præget af dybe lavtryk med vind og regn, der kommer ind over Sydskandinavien. Så det er ikke den bedste periode at hente ny båd i. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Det ser noe lurvete ut så langt. Men samtidig så kan jo mye endre seg frem til Helga. Jeg ville ha utsatt endelig avgjørelse til slutten av uka, f.eks torsdag. Da har du meldinger som er litt mer til å stole på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LALUNA II Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Så langt kanskje en mulighet på lørdag men som sagt litt tidlig å si sikkert https://www.windy.com/?2019-03-09-12,58.329,6.432,9,m:fhGagmM Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
S/Y Emma Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 For tidlig å si noe om nå. Husk at vind også fører med seg bølger. Å stampe i høy motsjø hele stykket er ikke noe hyggelig. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
LALUNA II Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 (redigert) Noen viktige forholdregler før dere tar ut på den turen Sjekk at drifstofftanker er rene for dritt Sjekk reimer på motor ha gjerne reservereimer med på turen og gjør dere kjent med hvordan filter og reimer byttes samt bli fortrolig med lufting av drivstoffsystemet Minst 2 sett med drivstoffilter i reserve og nytt før start på turen Anbefaling : tegn medlemskap i Redningskjøyta før turen starter ;-) så slipper du billigere unna regningen hvis noe skjer VHF ombord anbefales på det sterkeste Ellers tenk sikkerhet først og ikke gå på akkord med sikkerheten det kan straffe seg Bare å spørre om råd her Redigert 4.Mars.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Mr_Stian Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Takker for svar så langt. Vet det er noe tidlig å si om det lar seg gjøre eller ikke men greit å få noe input først. Båten har bensin motor så ikke like utsatt for dritt i tanken som diesel. Men planen var å ta med bensinfilter, impeller og reim. Samt verktøy til å bytte alt dette og litt diverse oljer. Medlemskap i redningsselskapet er allerede tegnet å har tenkt å gå til innkjøp av en bærbar VHF. Så får vi ta kurset så fort jeg får anledning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Møkkete tanker og evt vann har lite med drivstofftype å gjøre. Men du slipper dieseldyr da,-) VHF kan være hendig ja. Og jeg ville nok hatt en plan B på lur, om de værmeldingene som ligger nå slår til kan det fort bli litt utrivelig I liten båt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geir Kallevik Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 I tilegg til Windy ville jeg ha fulgt nøye med på Barentswatch som gir deg gode bølgevarsler. Strekningen fra Farsund til Stavanger kan være meget utfordrende I dårlig vær, ikke minst med tanke på en båt du ikke kjenner. Ville personlig satset på et værvindu som ikke har bølgevarsler høyere en 1 meter. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 AHA........... bensinmotor! få med deg ekstra tennplugger og vær påasselig med å bruke ventilator i maskinrom , sjekk besinslanger og slangeklemmer nøye .....du vil ikke ha besinlekkasjer i et varmt motorrom ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Viksund 830 Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Med meldt liten kuling nordvest stort sett hele fredag så må du forvente en del sjø i etterkant, og den kommer da rett i mot. Personlig hadde jeg nok sett etter et annet værvindu. Det er en lang strekning med åpent hav. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Legg også opp nok av alternative nødhavner underveis i kartet, slik at du vet hvor du kan søke ly om været og bølgene er verre enn du trodde / orker. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Vent to døgn til før du kan tro på varselet. Akkurat nå ser lørdag veldig greit ut, men det kan endre seg til i morgen. For langt frem ennå til å kunne bestemme seg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Prognosen og vinduet er lite i dag, kan slå begge veier. Hvis Prognosen stemmer hadde jeg kjørt direkte må du tanke? https://www.windy.com/nb/-Bølger-waves?waves,2019-03-09-09,58.774,6.987,7,m:fhIagmE,p:off Det er et for lite vindu du bør vente Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
PerUlv Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 (redigert) Vhf kurset fikser du på en eller to kvelder på PCen hjemmefra. De har en simulator som er ok på kurset. Da får du mmsi nr etc. Det forenkler alt med dsc oppkall. Du finner alt på Kystradio.no Husk at farten må reduseres mye i kraftig sjø. Jeg ville ikke vurdert det engang denne helgen, men ventet på et skikkelig værvindu. Kan selvfølgelig hende det går, men marginene virker små. Edit: jeg har kjørt strekket noen ganger i motorbåt og seilbåter. Ikke i den båten jeg har i signaturen. Redigert 4.Mars.2019 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 (redigert) Ta nå ingen sjangser, bølgene forandrer seg fort utenskjærs. Har selv båt på vestsiden av karmøy så har erfart det selv. Redigert 4.Mars.2019 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baylars Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Har selv denne båten, og det er ikke båt å gå i røff sjø utaskjærs med. Sitér dette innlegget Link to post
Tang Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Og nå er det meldt storm... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Fredag kl 12 er det helt kaos slik det er meldt nå: Lørdag ser det ut som det stilner helt, men bølgene fra fredagen henger nok godt igjen.... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mr_Stian Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Takker så mye for meget gode tilbakemeldinger her. Det blir ikke noe hentetur denne helgen. Pga litt begrenset med tid så ser det ut til at jeg henter den på lastebil. Blir ikke så mye dyrere enn å gå den hjem faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Klog beslutning. Er en 2855 egentlig CE kategori B eller C? Havde selv en 2655 engang og mener, at den var CE kat. C - altså kystnær sejlads med max. 2 meter signifikant. Ikke at de måske betyder det store for beslutningen, men det giver jo en indikation af hvor velegnet båden er til at klare lidt vejr. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Helt klart en klok beslutning ut fra båten og de forholdene som er meldt. Samtidig syns jeg du med ny båt og ukjent farvann har utvist klokskap ved å rådføre deg med folk her på forumet. Gratulerer med flott båt og lykke til med en strålende båtsesong, @Mr_Stian! Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Må båten hjem med det første? Hvis du kan vente på roligt vær så er det en fin tur og så blir en godt kjent med båten på hjemturen Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 LALUNA II skrev On 4.3.2019 at 13.04: Noen viktige forholdregler før dere tar ut på den turen Sjekk at drifstofftanker er rene for dritt Sjekk reimer på motor ha gjerne reservereimer med på turen og gjør dere kjent med hvordan filter og reimer byttes samt bli fortrolig med lufting av drivstoffsystemet Minst 2 sett med drivstoffilter i reserve og nytt før start på turen Anbefaling : tegn medlemskap i Redningskjøyta før turen starter ;-) så slipper du billigere unna regningen hvis noe skjer VHF ombord anbefales på det sterkeste Ellers tenk sikkerhet først og ikke gå på akkord med sikkerheten det kan straffe seg Bare å spørre om råd her Hør hør! Gode råd i frå Laluna II Elles: Gratulerar med ny båt! Men ikkje ta sjansar, vent heller til meldingane er betre. Så får du ein hyggeleg jomfrutur, i staden for masse styr, og i verste fall skadar på båt og mannskap. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 brs skrev for 1 time siden: Må båten hjem med det første? Hvis du kan vente på roligt vær så er det en fin tur og så blir en godt kjent med båten på hjemturen Jeg har litt problemer med tiden ja. Selger er jo interessert i å få vekk båten. Pluss at jeg har en jobbreise som kommer mest sannsynlig innen 14 dager. Når jeg da reiser så blir jeg nok vekke til ett stykke uti mai. Så jeg har dette vinduet på å få båten oppover. Og når været ser så dårlig ut så får det heller bli på bil denne gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.