Jump to content

Ford 2704 180hk mister kjølevann


H.R.D.

Recommended Posts

Da var tiden kommet for å skrive mitt første innlegg her. 

Tilsynelatende kommer kjølevannet (ferskvannet) ut med eksosen. Så langt innen tegn på at det forsvinner i oljen, den er ikke grå og stygg. Har hatt ut varmeveksleren men finner ikke umiddelbart ut at det er der problemet ligger. Da er vel det mest sannsynlige at det er eksosmanifolien som er problemet er det ikke? Kjenner jeg blir veldig i tvil om hva jeg gjør videre her. Skal jeg bruke tid og penger på denne eller skal jeg bytte til en annen motor/ drev? Sitter et Stern 100 serie drev i min nå. Er det et marked for å selge dette? Hva kan jeg eventuelt forlange for noe sånt? Vurderer å bytte til en VP 41B med tilhørende drev. 

En annen ting ang denne motoren. Turboen på denne er vannkjølt, er det vanlig? Hadde en sånn motor i en annen båt tidligere og der var det ingen vannkjøling av turbo

Link to post

Hvis manifolden er kjølt med 'grønt vann', så er det en mulighet. Jeg ville først trykktestet kjølesystemet via påfyllingen på motoren før jeg hadde dumpet den. Turboer kan være vannkjølt eller pakket inn. Begge deler finnes. Turbo er en varmekraftmaskin, effekten øker med temperaturen. Lekkasjen kan også gå fra kjølekappe til turboeksos. Du har tre lekkasjemuligheter, i utgangspunktet.

Link to post

Har nevnt dette før, men skader vel ikke og gjenta det. Har du Bowman varmeveksler med gummihetter i enden så sjekk at klemmene som er rundt rørinnsatsen i veksler er skikkelig teitet til. Likeså at gummihettene er tredd godt innpå rørinnsats. Hvis ikke vil kjølevæske kunne lekke over i sjøvannkrets og forsvinne ut med eksosen. Fyll heller ikke helt opp med kjølevæske i veksler hvis du ikke har ekspansjonstank utenom veksler.

Link to post

Jeg kjøpte nettop en tilsvarende motor med samme symptomer som du, da hadde 4 toppbolter knekt og det lakk igjennom topppakningen.

jeg kjøpte denne motoren som ett rep objekt og har nå overhalt den. 

 

Grunnen til at jeg valgte det er at jeg liker gangen på motoren og de skal være slitesterke.

Link to post
bellen skrev On 4.3.2019 at 22.58:

Det kan være vanskelig å vite om kjølevannet havner i oljen eller ikke. Det er ikke unormalt at oljen holder rundt 100 grader og ofte gjerne mer også. Da fordamper kjølevannet ganske fort og du vil ikke kunne se på oljen at den inneholder kjølevann. 

Ja. men har enda ikke sett en motor med vann den veien som ikke har grått-skum under oljepåfyllingslikket. 

 eksosmanifolien er normalt Sjø-vannkjølt.

Ta av eksos slange og tre inn et Inspeksjonskamera mister du vann sylinder/eksos er den kanalen fra sylinderen gullende rent.

litt billigere fra china

 https://www.24hshop.no/datatilbehor/datatilbehor/ovrig-datatilbehor/inspeksjonskamera-for-mobil-pc-6-led-2-meter?gclid=EAIaIQobChMIlce90Ovv4AIVRJSyCh3ZFAPfEAYYBCABEgJUHfD_BwE

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 52 minutter siden:

Ja. men har enda ikke sett en motor med vann den veien som ikke har grått-skum under oljepåfyllingslikket. 

 

 

Jo, det har jeg opplevd ett par ganger. Senest på min egen Volvo P. AD31. Der la det seg rene vanndråper under påfyllingslokket, men det ble aldri noe skum.  Har også opplevd på en litt større skipsdieselmotor at det forsvant kjølevann i oljen uten andre symptomer. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...