Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

ref @Joerg Becker 

Jeg deler hans tanker om å gjøre ting enkelt. 

 

Trådstarter skal på langtur om jeg har forstått rett. Jeg kan dele litt hvordan jeg har tenkt. For langtur setter en del andre krav til et system enn kystseilas. Man må legge til at systemet skal være solid og redundant - dvs at det inneholder backup løsning om noe feiler og man er langt fra hjelp/deler. Også må man passe på at man har lade kapasitet som strekker til i forhold til løpende forbruk

 

Jeg har AGM batterier fordi jeg ikke liker tanken på at batteriene er avhengig av et printkort (BMS) for at de skal fungere. Også vil jeg ha et system der det enkelt kan skaffes batterier der vi skal på tur - hvilket er litt fjerne strøk. AGM valgt fordi de lader opp raskere enn vanlig blybatterier og tåler fler sykluser. kost/nytte er også viktig. 

 

Jeg har 500 Ah AGM forbruk. Forbruket ved seilas er 10-12 Ah i snitt ved konstant bruk av radar, plotter, autopilot, to kjølebokser og varmer innimellom. Vi må altså fylle på ca 250Ah i døgnet på batteriene ved seilas. Har et 4 kw diesel aggregat. Jeg regnet over ladetid i forhold til forbruk ved seilas i fjor og kom til at jeg måtte gjøre noe. Hadde tenkt å bygge ut batteribanken - men fant ingen god løsning på å få en god batteribank - så i stedet så bygde jeg ut lade kapasiteten

 

Jeg har to 220V ladere for å minimere ladetid under seilas og sikre redundans på lading.

1) "Landstrømlader" Victron Phoenix 50A som er programmert med rett ladesyklus over mange dager for AGM (viktig å ikke ha for høy float). Denne lader start og forbruk.

2) En stor "bulklader" (Victron Centaur 100A) som kun lader kun forbruk. Den er ikke egnet til float lading over tid - men er en jævel på bulk og absorbsjonslading :smiley: 

 

Jeg velger enkelt om jeg skal kjøre en av laderne eller begge. Når jeg kjører aggregat lades startbatteriet i tillegg fra generatorens innebygde 7A lader. Jeg kontrollerer batteriene med en Victron 702 - her ser jeg da om det gir noen særlig effekt å ha en eller to ladere på  - for det er lite poeng å kjøre to ladere om batteriene ikke klarer å ta i mot all strøm fra laderne. Ved landstrøm er det 50A laderen som brukes. Ved seilas er det 100A laderen som brukes primært.

 

Ladekapasiteten på 150 Ah tilsier da at vi kjører aggregatet ca 2 timer i døgnet gitt at vi ønsker å holde batteriene mellom 50% og 90% (over 90% tar det lang tid å lade batteriene). I tillegg lager vi da varmtvann, lager god kaffe og kanskje steker vi vafler :-)

 

Jeg starter som regel lading når spenningen med belastning på batteriene synker ned mot 12,2V (om noen har en tabell som viser spenning og % kapasitet hadde det vært flott :smiley:)

 

Dynamoen er en standard 80A Hitachi. Batteribanken er på grensen for hva denne tåler - så jeg følger temperaturen på den med et IR termometer fra BIltema.

 

Over tid kommer det kanskje vind eller sol lading - men foreløpig synes jeg det ikke strekker til på kost/ nytte. Inverter har vi pt ikke -og det frister ikke så mye pga slitasje på batteriene - men ref watermaker tråden så kan det kanskje komme etterhvert.

Bitteliten

Bitteliten

ref @Joerg Becker 

Jeg deler hans tanker om å gjøre ting enkelt. 

 

Trådstarter skal på langtur om jeg har forstått rett. Jeg kan dele litt hvordan jeg har tenkt. For langtur setter en del andre krav til et system enn kystseilas. Man må legge til at systemet skal være solid og redundant - dvs at det inneholder backup løsning om noe feiler og man er langt fra hjelp/deler. Også må man passe på at man har lade kapasitet som strekker til i forhold til løpende forbruk

 

Jeg har AGM batterier fordi jeg ikke liker tanken på at batteriene er avhengig av et printkort (BMS) for at de skal fungere. Også vil jeg ha et system der det enkelt kan skaffes batterier der vi skal på tur - hvilket er litt fjerne strøk. AGM valgt fordi de lader opp raskere enn vanlig blybatterier og tåler fler sykluser. kost/nytte er også viktig. 

 

Jeg har 500 Ah AGM forbruk. Forbruket ved seilas er 10-12 Ah i snitt ved konstant bruk av radar, plotter, autopilot, to kjølebokser og varmer innimellom. Vi må altså fylle på ca 250Ah i døgnet på batteriene ved seilas. Har et 4 kw diesel aggregat. Jeg regnet over ladetid i forhold til forbruk ved seilas i fjor og kom til at jeg måtte gjøre noe. Hadde tenkt å bygge ut batteribanken - men fant ingen god løsning på å få en god batteribank - så i stedet så bygde jeg ut lade kapasiteten

 

Jeg har to 220V ladere for å minimere ladetid under seilas og sikre redundans på lading.

1) "Landstrømlader" Victron Phoenix 50A som er programmert med rett ladesyklus over mange dager for AGM (viktig å ikke ha for høy float). Denne lader start og forbruk.

2) En stor "bulklader" (Victron Centaur 100A) som kun lader kun forbruk. Den er ikke egnet til float lading over tid - men er en jævel på bulk og absorbsjonslading :smiley: 

 

Jeg velger enkelt om jeg skal kjøre en av laderne eller begge. Når jeg kjører aggregat lades startbatteriet i tillegg fra generatorens innebygde 7A lader. Jeg kontrollerer batteriene med en Victron 702 - her ser jeg da om det gir noen særlig effekt å ha en eller to ladere på  - for det er lite poeng å kjøre to ladere om batteriene ikke klarer å ta i mot all strøm fra laderne. Ved landstrøm er det 50A laderen som brukes. Ved seilas er det 100A laderen som brukes primært.

 

Ladekapasiteten på 150 Ah tilsier da at vi kjører aggregatet ca 2 timer i døgnet gitt at vi ønsker å holde batteriene mellom 60 og 90% (over 90% tar det lang tid å lade batteriene). I tillegg lager vi da varmtvann, lager god kaffe og kanskje steker vi vafler :-)

 

Dynamoen er en standard 80A Hitachi. Batteribanken er på grensen for hva denne tåler - så jeg følger temperaturen på den med et IR termometer fra BIltema.

 

Over tid kommer det kanskje vind eller sol lading - men foreløpig synes jeg det ikke strekker til på kost/ nytte. Inverter har vi pt ikke -og det frister ikke så mye pga slitasje på batteriene - men ref watermaker tråden så kan det kanskje komme etterhvert.

Bitteliten

Bitteliten

ref @Joerg Becker 

Jeg deler hans tanker om å gjøre ting enkelt. 

 

Trådstarter skal på langtur om jeg har forstått rett. Jeg kan dele litt hvordan jeg har tenkt. For langtur setter en del andre krav til et system enn kystseilas. Man må legge til at systemet skal være solid og redundant - dvs at det inneholder backup løsning om noe feiler og man er langt fra hjelp/deler. Også må man passe på at man har lade kapasitet som strekker til i forhold til løpende forbruk

 

Jeg har AGM batterier fordi jeg ikke liker tanken på at batteriene er avhengig av et printkort (BMS) for at de skal fungere. Også vil jeg ha et system der det enkelt kan skaffes batterier der vi skal på tur - hvilket er litt fjerne strøk. AGM valgt fordi de lader opp raskere enn vanlig blybatterier og tåler fler sykluser. kost/nytte er også viktig. 

 

Jeg har 500 Ah AGM forbruk. Forbruket ved seilas er ca 12 Ah i snitt ved konstant bruk av radar, plotter, autopilot, to kjølebokser og varmer innimellom. Vi må altså fylle på ca 250Ah i døgnet på batteriene ved seilas. Har et 4 kw diesel aggregat. Jeg regnet over ladetid i forhold til forbruk ved seilas i fjor og kom til at jeg måtte gjøre noe. Hadde tenkt å bygge ut batteribanken - men fant ingen god løsning på å få en god batteribank - så i stedet så bygde jeg ut lade kapasiteten

 

Jeg har to 220V ladere for å minimere ladetid under seilas og sikre redundans på lading.

1) "Landstrømlader" Victron Phoenix 50A som er programmert med rett ladesyklus over mange dager for AGM (viktig å ikke ha for høy float). Denne lader start og forbruk.

2) En stor "bulklader" (Victron Centaur 100A) som kun lader kun forbruk. Den er ikke egnet til float lading over tid - men er en jævel på bulk og absorbsjonslading :smiley: 

 

Jeg velger enkelt om jeg skal kjøre en av laderne eller begge. Når jeg kjører aggregat lades startbatteriet i tillegg fra generatorens innebygde 7A lader. Jeg kontrollerer batteriene med en Victron 702 - her ser jeg da om det gir noen særlig effekt å ha en eller to ladere på  - for det er lite poeng å kjøre to ladere om batteriene ikke klarer å ta i mot all strøm fra laderne. Ved landstrøm er det 50A laderen som brukes. Ved seilas er det 100A laderen som brukes primært.

 

Ladekapasiteten på 150 Ah tilsier da at vi kjører aggregatet ca 2 timer i døgnet gitt at vi ønsker å holde batteriene mellom 60 og 90% (over 90% tar det lang tid å lade batteriene). I tillegg lager vi da varmtvann, lager god kaffe og kanskje steker vi vafler :-)

 

Dynamoen er en standard 80A Hitachi. Batteribanken er på grensen for hva denne tåler - så jeg følger temperaturen på den med et IR termometer fra BIltema.

 

Over tid kommer det kanskje vind eller sol lading - men foreløpig synes jeg det ikke strekker til på kost/ nytte. Inverter har vi pt ikke -og det frister ikke så mye pga slitasje på batteriene - men ref watermaker tråden så kan det kanskje komme etterhvert.

Bitteliten

Bitteliten

ref @Joerg Becker 

Jeg deler hans tanker om å gjøre ting enkelt. 

 

Trådstarter skal på langtur om jeg har forstått rett. Jeg kan dele litt hvordan jeg har tenkt. For langtur setter en del andre krav til et system enn kystseilas. Man må legge til at systemet skal være solid og redundant - dvs at det inneholder backup løsning om noe feiler og man er langt fra hjelp/deler.

 

Jeg har AGM batterier fordi jeg ikke liker tanken på at batteriene er avhengig av et printkort (BMS) for at de skal fungere. Også vil jeg ha et system der det enkelt kan skaffes batterier der vi skal på tur - hvilket er litt fjerne strøk. AGM valgt fordi de lader opp raskere enn vanlig blybatterier og tåler fler sykluser. kost/nytte er også viktig. 

 

Jeg har 500 Ah AGM forbruk. Forbruket ved seilas er ca 12 Ah i snitt ved konstant bruk av radar, plotter, autopilot, to kjølebokser og varmer innimellom. Vi må altså fylle på ca 250Ah i døgnet på batteriene ved seilas. Har et 4 kw diesel aggregat. Jeg regnet over ladetid i forhold til forbruk ved seilas i fjor og kom til at jeg måtte gjøre noe. Hadde tenkt å bygge ut batteribanken - men fant ingen god løsning på å få en god batteribank - så i stedet så bygde jeg ut lade kapasiteten

 

Jeg har to 220V ladere for å minimere ladetid under seilas og sikre redundans på lading.

1) "Landstrømlader" Victron Phoenix 50A som er programmert med rett ladesyklus over mange dager for AGM (viktig å ikke ha for høy float). Denne lader start og forbruk.

2) En stor "bulklader" (Victron Centaur 100A) som kun lader kun forbruk. Den er ikke egnet til float lading over tid - men er en jævel på bulk og absorbsjonslading :smiley: 

 

Jeg velger enkelt om jeg skal kjøre en av laderne eller begge. Når jeg kjører aggregat lades startbatteriet i tillegg fra generatorens innebygde 7A lader. Jeg kontrollerer batteriene med en Victron 702 - her ser jeg da om det gir noen særlig effekt å ha en eller to ladere på  - for det er lite poeng å kjøre to ladere om batteriene ikke klarer å ta i mot all strøm fra laderne. Ved landstrøm er det 50A laderen som brukes. Ved seilas er det 100A laderen som brukes primært.

 

Ladekapasiteten på 150 Ah tilsier da at vi kjører aggregatet ca 2 timer i døgnet gitt at vi ønsker å holde batteriene mellom 60 og 90% (over 90% tar det lang tid å lade batteriene). I tillegg lager vi da varmtvann, lager god kaffe og kanskje steker vi vafler :-)

 

Dynamoen er en standard 80A Hitachi. Batteribanken er på grensen for hva denne tåler - så jeg følger temperaturen på den med et IR termometer fra BIltema.

 

Over tid kommer det kanskje vind eller sol lading - men foreløpig synes jeg det ikke strekker til på kost/ nytte. Inverter har vi pt ikke -og det frister ikke så mye pga slitasje på batteriene - men ref watermaker tråden så kan det kanskje komme etterhvert.

Bitteliten

Bitteliten

ref @Joerg Becker 

Jeg deler hans tanker om å gjøre ting enkelt. 

 

Trådstarter skal på langtur om jeg har forstått rett. Jeg kan dele litt hvordan jeg har tenkt. For langtur setter en del andre krav til et system enn kystseilas. Man må legge til at systemet skal være solid og redundant - dvs at det inneholder backup løsning om noe feiler og man er langt fra hjelp/deler.

 

Jeg har AGM batterier fordi jeg ikke liker tanken på at batteriene er avhengig av et printkort (BMS) for at de skal fungere. Også vil jeg ha et system der det enkelt kan skaffes batterier der vi skal på tur - hvilket er litt fjerne strøk. AGM valgt fordi de lader opp raskere enn vanlig blybatterier og tåler fler sykluser. kost/nytte er også viktig. 

 

Jeg har 500 Ah AGM forbruk. Forbruket ved seilas er ca 12 Ah i snitt ved konstant bruk av radar, plotter, autopilot, to kjølebokser og varmer innimellom. Vi må altså fylle på ca 250Ah i døgnet på batteriene ved seilas. Har et 4 kw diesel aggregat. Jeg regnet over ladetid i forhold til forbruk ved seilas i fjor og kom til at jeg måtte gjøre noe. Hadde tenkt å bygge ut batteribanken - men fant ingen god løsning på å få en god batteribank - så i stedet så bygde jeg ut lade kapasiteten

 

Jeg har to 220V ladere for å minimere ladetid under seilas og sikre redundans på lading.

1) "Landstrømlader" Victron Phoenix 50A som er programmert med rett ladesyklus over mange dager for AGM (viktig å ikke ha for høy float). Denne lader start og forbruk.

2) En stor "bulklader" (Victron Centaur 100A) som kun lader kun forbruk. Den er ikke egnet til float lading over tid - men er en jævel på bulk og absorbsjonslading :smiley: 

 

Jeg velger enkelt om jeg skal kjøre en av laderne eller begge. Når jeg kjører aggregat lades startbatteriet i tillegg fra generatorens innebygde 7A lader. Jeg kontrollerer batteriene med en Victron 702 - her ser jeg da om det gir noen særlig effekt å ha en eller to ladere på  - for det er lite poeng å kjøre to ladere om batteriene ikke klarer å ta i mot all strøm fra laderne. Ved landstrøm er det 50A laderen som brukes. Ved seilas er det 100A laderen som brukes primært.

 

Ladekapasiteten på 150 Ah tilsier da at vi kjører aggregatet 1-2 timer i døgnet gitt at vi ønsker å holde batteriene mellom 60 og 90% (over 90% tar det lang tid å lade batteriene). I tillegg lager vi da varmtvann, lager god kaffe og kanskje steker vi vafler :-)

 

Dynamoen er en standard 80A Hitachi. Batteribanken er på grensen for hva denne tåler - så jeg følger temperaturen på den med et IR termometer fra BIltema.

 

Over tid kommer det kanskje vind eller sol lading - men foreløpig synes jeg det ikke strekker til på kost/ nytte. Inverter har vi pt ikke -og det frister ikke så mye pga slitasje på batteriene - men ref watermaker tråden så kan det kanskje komme etterhvert.



×
×
  • Create New...