Jump to content

Vindusviskermotor og bryter

Martin Fisher

Recommended Posts

I det jeg trodde hele 12 volt anlegget var byttet og oppe å gå, oppdager jwg at viskeren ikke er som den skal. Har koblet nøyaktig slik koblingskjemaet viser. Har bryterpanel som bildet viser.

Problemet er: lampen på bryteren lyser når den er slått av og slukker når jeg slår den på. Syntes også det kommer en noe rar lyd fra motoren når den går. 

Jeg har prøvd med to forskjellige motorer da jeg av lik type, da jeg trodde det var motoren som var klikk.

Noen tips og løsning på hva dette kan være ??

20190306_180606.jpg

20190306_183143.jpg

20190305_190153.jpg

Flytt bryteren til +-ledningen (mellom sikringen og motoren), og koble minus på motoren rett til "jord".

Dette er standardmåten å koble på, derfor står helt sikkert indikatorlampene på panelet mellom bryter og "jord".

Da vil riktignok ikke parkeringsfunksjonen (som tydeligvis går på minussiden! på denne) virke.

Hvis denne funksjonen er ønskelig kan det løses med litt modifikasjon.

Redigert av ozo (see edit history)

Eneste hensikt med minusskinnen i bryterpanelet er å gi lys i bryterne. Er det mulig og klippe av den delen av skinnen som går til viskerbryter blir den helt adskilt fra de andre i paneleet. Da har du ikke lys i viskerbryter, men er vel heller ikke nødvendig. De andre fungerer med lys som før. Du kobler da bryteren på viskerens minus som anvist og beholder selvparkeringen. 

Redigert av hegra (see edit history)

Det er mange veier til Rom.

Vindusviskeren er vel ikke der en varsellampe gjør mest nytte, så om man ofrer denne funksjonen er det flere muligheter. Velger man å være destruktiv, er vel det enkleste å knekke lampa med et overspenningsstøt. Man kan også klippe og lodde, slik at man får lampa til å virke som tiltenkt, men alt i alt vil jeg holde en knapp på relé i dette tilfellet. Dette vil trekke forsvinnende lite strøm i forhold til motoren, så det gir i praksis ingen ulemper.

1 hour ago, Martin Fisher said:

Oki flotters takk for gode svar. Har aldri montert réle før... Er det noe spes type réle...? Og det det knotete å koble 

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/rele-2000017796

85 og 86 fra pluss og minus (pluss via bryter og sikring) dette er til spolen/innslag

30 fra minus batteri

87 til minus på vv

Så har du vel sikring på pluss til vv allerede.

42-302_xl_1.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...