Martin Fisher Startet 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2019 I det jeg trodde hele 12 volt anlegget var byttet og oppe å gå, oppdager jwg at viskeren ikke er som den skal. Har koblet nøyaktig slik koblingskjemaet viser. Har bryterpanel som bildet viser. Problemet er: lampen på bryteren lyser når den er slått av og slukker når jeg slår den på. Syntes også det kommer en noe rar lyd fra motoren når den går. Jeg har prøvd med to forskjellige motorer da jeg av lik type, da jeg trodde det var motoren som var klikk. Noen tips og løsning på hva dette kan være ?? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 (redigert) Er ikke bare koblet feil på vippe bryter på panelet? På mine (ikke biltema) skal det være en hvis rekke følge. Kurs for lys til panel er koblet riktig? EllerbDu mener led indikator på visker? Redigert 6.Mars.2019 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Martin Fisher Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Mener led indikator på bryterpanel, den lyser når jeg har slått av. Skal ikke ha noe å si i hvilken rekkefølge jeg kobler de, alle er like... Skjønner ingenting nå Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Jeg er enig med Furu. Lampen i panelet er jo koblet mellom «utgående» pluss og en felles minus. Nå har du koblet bryteren for å bryte på minussiden og da har du kanskje ikke tatt hensyn til lysdioden. Biltema bryterpanel Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Ok, hva må jeg gjøre for å få det riktig? Går det i hele tatt å bruke en bryter på dette panelet til visker? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 (redigert) Flytt bryteren til +-ledningen (mellom sikringen og motoren), og koble minus på motoren rett til "jord". Dette er standardmåten å koble på, derfor står helt sikkert indikatorlampene på panelet mellom bryter og "jord". Da vil riktignok ikke parkeringsfunksjonen (som tydeligvis går på minussiden! på denne) virke. Hvis denne funksjonen er ønskelig kan det løses med litt modifikasjon. Redigert 6.Mars.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Oki forstår.... litt synd å miste parkeringsfunksjonen... men kan ikke stå å lyse heller.... Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Kan vel legge det over et relé? Koster ingenting fra eBay. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 Vesterskog skrev for 3 timer siden: Kan vel legge det over et relé? Riktig. Med et relé plassert der bryteren står nå, og med positiv styrestrøm fra bryteren, vil alt fungere som tiltenkt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 (redigert) Eneste hensikt med minusskinnen i bryterpanelet er å gi lys i bryterne. Er det mulig og klippe av den delen av skinnen som går til viskerbryter blir den helt adskilt fra de andre i paneleet. Da har du ikke lys i viskerbryter, men er vel heller ikke nødvendig. De andre fungerer med lys som før. Du kobler da bryteren på viskerens minus som anvist og beholder selvparkeringen. Redigert 7.Mars.2019 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 Det er mange veier til Rom. Vindusviskeren er vel ikke der en varsellampe gjør mest nytte, så om man ofrer denne funksjonen er det flere muligheter. Velger man å være destruktiv, er vel det enkleste å knekke lampa med et overspenningsstøt. Man kan også klippe og lodde, slik at man får lampa til å virke som tiltenkt, men alt i alt vil jeg holde en knapp på relé i dette tilfellet. Dette vil trekke forsvinnende lite strøm i forhold til motoren, så det gir i praksis ingen ulemper. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 7.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 Oki flotters takk for gode svar. Har aldri montert réle før... Er det noe spes type réle...? Og det det knotete å koble ? Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 7.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 Takker for gode svar, har snart fiksa hele båten med tips herfra når det har stoppet opp innimellom Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 1 hour ago, Martin Fisher said: Oki flotters takk for gode svar. Har aldri montert réle før... Er det noe spes type réle...? Og det det knotete å koble https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/rele-2000017796 85 og 86 fra pluss og minus (pluss via bryter og sikring) dette er til spolen/innslag 30 fra minus batteri 87 til minus på vv Så har du vel sikring på pluss til vv allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 8.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Oki flotters takk. Ja det har jeg sikring, hjertelig takk. Nå er alt oppe å går Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.