Olss Startet 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2019 Hei. Jeg har en gammel sabb diesel 2H som ruser seg opp noe kolossalt så det nesten er umulig å få stoppet motoren. Båten starter helt fint, men etter noen minutter kommer et jevnt men kraftig økning i turtallet. Den sviver litt høyt på tomgang men det hjelper ikke å justere ned tomgang heller, den vill ikke ned i turtall på tomgang. Har bytta alle pakninger på motoren, stempel, topp, regulator... Ja nesten allt. Fortsatt ruser den seg opp ukontrollert. Det har også hendt at den kaster ut olje i luftinntak og den røyker en del når den ruser seg opp. Alle tips tas i mot med stor takk. Admin får flytte innlegg om dette er feil sted. (jeg er ny på forumet) Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 (redigert) 8 minutes ago, Olss said: Det har også hendt at den kaster ut olje i luftinntak Det det, som er problemet. Motoren forbrænder sin egen smøreolie. Mon ikke du har gennemslag i en eller flere cylindre, dvs der kommer overtryk i krumtaphuset, olie eller olietåge kommer ind i luftindtaget via "miljøslangen" ... og motoren suger/forbrænder olien. En kompressionstest/tæthedstest af motoren er nødvendig for at be-/afkræfte den teori. (Prøv også at søge på youtube efter "diesel runaway") Redigert 9.Mars.2019 av mthoms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Som over, eller at du har overfylt bunnpannen med olje slik at veivskinkene går nedig oljebadet. Det er ikke så mange andre muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Olss Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 (redigert) Mange takk for gode svar. Den har ikke formye olje. Den er under max på peilepinnen. Hvor kan den suge oljedamp fra? Bare veivhus ventilasjon? Eller andre steder også? Kan dett skyldes andre ting en dårlig sylinder tetting? Redigert 9.Mars.2019 av Olss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Ikke er det diesel i motoroljen heller ??? Sitér dette innlegget Link to post
Olss Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Nei. Ny diesel og nytt diesel filter. Så dette skal være ok. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Så lenge du allerede har konstanteret at det kommer olje i innsuget så har du nok mest sannsynlig funnet feilen. Jeg hadde og en motor som ruset seg, da var det regulatoren som hang. Men det skjedde med en gang den startet. Ser at du har skiftet denne så da er jo det utelukket. Jeg ville sjekket kompresjonen først. Har du byttet stempelringer og stempel? Sitér dette innlegget Link to post
Olss Svart 9.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Nei. Stempel ringer og stempel er fra en annen motor så snart det eneste som gjenstår å bytte. Motoren de sto i fungerte fint med disse, men den hadde ikke veivhus ventilasjon. Så da blir det nok en tlf til frydenbø å bestille nye ringer i første omgang :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Jeg opplevde det samme når det lakk diesel inn i motorolja til nivået ble så høyt at den begynte å gå på egen olje. Veldig "kjekt" når en ligger i fullpakka gjestehavn på svenskekysten ;-) Er neppe samme konstruksjon men min motor kunne, teoretisk, lekke diesel inn via vippepumpa eller høytrykkspumpa, hos meg var det via høytrykkspumpa. Og forøvrig leste jeg mye og langt og støtter alt det andre som er nevnt over. Mange muligheter. ---- For å stoppe motoren må du ha en mulighet til å strupe lufta til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Jeg ville ha sjekket den regulatoren igjen. Det er den som skal hindre dette. Treg regulator, eller feilmontering. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 index skrev 10 minutter siden: Jeg ville ha sjekket den regulatoren igjen. Det er den som skal hindre dette. Treg regulator, eller feilmontering. Hei Ein gong opplevde eg at min Sabb 8-10 hk rusa kraftig, og motoren lystra ikkje gassen. Drt viste seg at regulatoren var montert feil. (Motoren blei stoppa ved å skru laus røyret som fører olja til toppen av sylindaren.) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Man kan vel også dra over dekomp ventilen for å stoppe motoren? I nøden Sitér dette innlegget Link to post
Olss Svart 10.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Hei rehulator er riktig montert. Motoren reagerte akkurat likt med den gamle regulatoren som med den nye. Joda det fungerer fint å stoppe den med decomp. Da det ikke nytter å stoppe diesel tilførsel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Da må det vel være innsprøytningpumpa da. Har du sjekket om tappen som regulatoren koples til beveger seg fritt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Olss Svart 10.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Ja den beveger seg helt fint. Å man kan regulere turtallet helt fint opp og ned de første minuttene før den plutselig flyr avgårde på turtallet. Å hadde det vert diselpumpa så hadde den vell stoppa nå en blokkerer diesel tilførselen. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 At den fortsetter å gå etter du har stoppet dieseltilførselen tyder vel på at den går på egen olje. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Olss skrev 32 minutter siden: Ja den beveger seg helt fint. Å man kan regulere turtallet helt fint opp og ned de første minuttene før den plutselig flyr avgårde på turtallet. Å hadde det vert diselpumpa så hadde den vell stoppa nå en blokkerer diesel tilførselen. De første minuttene er ikke motoren varm nok til å antenne smøreoljen. Følg "mthoms" sin anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 I slike tilfeller kan det være lurest og søke etter hva som ikke er feil før man begynner med større reperasjoner. Skru løs og trekk fødepumpa litt ut fra motorblokka. La slangen som går til tanken og gjerne røret til filter være montert på pumpa. Åpne kranen til tanken og pump med hendelen på pumpa. Hvis det nå renner diesel ut rundt vipparmen på pumpa er membranen i pumpa defekt og diesel renner rett ned i bunnpanna og blander seg med motoroljen. Slett ikke sikkert dette er feilen, men veldig enkelt og sjekke før man starter på mer kompliserte reperasjoner. Kom gjerne med svar på hvordan det går med feilsøk , og velkommen til forumet Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Går det an å kjøre motoren uten veivhusventiltilasjon? Bare for å teste? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bestefar Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Jeg ville ikke kjørt motoren uten veivhusventilasjonen. Men jeg ville sjekket at veivhusventilasjonen virkelig er helt åpen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Bestefar skrev for 2 timer siden: Jeg ville ikke kjørt motoren uten veivhusventilasjonen. Men jeg ville sjekket at veivhusventilasjonen virkelig er helt åpen. Hvorfor ikke? Den tar ikke skade av dette for en prøvetur. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Hvis veivhusventilasjonen går til innsuget, kan den for test kobles vekk. For en som ikke har føling for det, kan det være sjokkartet og vanskelig å vurdere oljedamp og trykk som kommer ut. Ventilasjonen skal som skrevet over ikke ha noen brems annet enn en mulig oljefelle med retur til bunnpannen. Kjenner ikke denne motoren spesielt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Jeg har hatt samme motor tidligere. Rimelig enkle saker. Putt ventilasjonsslangen I en tomflaske, så ser du hva som evt skvetter ut der under gange. Om du får mye skvett ut ventilasjonen mistenker jeg at stemplene og ringene du har satt inn kan være feil dim. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.