Jump to content

Sabb diesel 2H problemer me tomgang. Ruser seg opp kolossalt


Olss

Recommended Posts

Hei. Jeg har en gammel sabb diesel 2H som ruser seg opp noe kolossalt så det nesten er umulig å få stoppet motoren. Båten starter helt fint, men etter noen minutter kommer et jevnt men kraftig økning i turtallet. Den sviver litt høyt på tomgang men det hjelper ikke å justere ned tomgang heller, den vill ikke ned i turtall på tomgang. 

Har bytta alle pakninger på motoren, stempel, topp, regulator... Ja nesten allt. Fortsatt ruser den seg opp ukontrollert. Det har også hendt at den kaster ut olje i luftinntak og den røyker en del når den ruser seg opp. 

 

Alle tips tas i mot med stor takk. 

 

Admin får flytte innlegg om dette er feil sted. (jeg er ny på forumet) 

Link to post
8 minutes ago, Olss said:

Det har også hendt at den kaster ut olje i luftinntak

Det det, som er problemet. Motoren forbrænder sin egen smøreolie. Mon ikke du har gennemslag i en eller flere cylindre, dvs der kommer overtryk i krumtaphuset, olie eller olietåge kommer ind i luftindtaget via "miljøslangen" ... og motoren suger/forbrænder olien. En kompressionstest/tæthedstest af motoren er nødvendig for at be-/afkræfte den teori.

(Prøv også at søge på youtube efter "diesel runaway")

Redigert av mthoms (see edit history)
Link to post

Så lenge du allerede har konstanteret at det kommer olje i innsuget så har du nok mest sannsynlig funnet feilen.

 

Jeg hadde og en motor som ruset seg, da var det regulatoren som hang. Men det skjedde med en gang den startet.

Ser at du har skiftet denne så da er jo det utelukket.

 

Jeg ville sjekket kompresjonen først.

Har du byttet stempelringer og stempel?

Link to post
Guest Avmønstret#

Jeg opplevde det samme når det lakk diesel inn i motorolja til nivået ble så høyt at den begynte å gå på egen olje. Veldig "kjekt" når en ligger i fullpakka gjestehavn på svenskekysten ;-) Er neppe samme konstruksjon men min motor kunne, teoretisk, lekke diesel inn via vippepumpa eller høytrykkspumpa, hos meg var det via høytrykkspumpa. 

 

Og forøvrig leste jeg mye og langt og støtter alt det andre som er nevnt over. Mange muligheter. 

----

For å stoppe motoren må du ha en mulighet til å strupe lufta til motoren. 

Link to post
index skrev 10 minutter siden:

Jeg ville ha sjekket den regulatoren igjen. Det er den som skal hindre dette. Treg regulator, eller feilmontering. 

 

Hei 

 

Ein gong opplevde eg at min Sabb 8-10 hk rusa kraftig, og motoren lystra ikkje gassen. Drt viste seg at regulatoren var montert feil. 

 

(Motoren blei stoppa ved å skru laus røyret som fører olja til toppen av sylindaren.) 

 

Ask 

Link to post
Olss skrev 32 minutter siden:

Ja den beveger seg helt fint. Å man kan regulere turtallet helt fint opp og ned de første minuttene før den plutselig flyr avgårde på turtallet. Å hadde det vert diselpumpa så hadde den vell stoppa nå en blokkerer diesel tilførselen.

De første minuttene er ikke motoren varm nok til å antenne smøreoljen. Følg "mthoms" sin anbefaling.

Link to post

I slike tilfeller kan det være lurest og søke etter hva som ikke er feil før man begynner med større reperasjoner. Skru løs og trekk fødepumpa litt ut fra motorblokka. La slangen som går til tanken og gjerne røret til filter være montert på pumpa. Åpne kranen til tanken og pump med hendelen på pumpa. Hvis det nå renner diesel ut rundt vipparmen på pumpa er membranen i pumpa defekt og diesel renner rett ned i bunnpanna og blander seg med motoroljen. Slett ikke sikkert dette er feilen, men veldig enkelt og sjekke før man starter på mer kompliserte reperasjoner. Kom gjerne med svar på hvordan det går med feilsøk , og velkommen til forumet :thumbsup:

Link to post

Hvis veivhusventilasjonen går til innsuget, kan den for test kobles vekk. For en som ikke har føling for det, kan det være sjokkartet og vanskelig å vurdere oljedamp og trykk som kommer ut. Ventilasjonen skal som skrevet over ikke ha noen brems annet enn en mulig oljefelle med retur til bunnpannen. Kjenner ikke denne motoren spesielt. 

Link to post

Jeg har hatt samme motor tidligere. Rimelig enkle saker. Putt ventilasjonsslangen I en tomflaske, så ser du hva som evt skvetter ut der under gange. Om du får mye skvett ut ventilasjonen mistenker jeg at stemplene og ringene du har satt inn kan være feil dim.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...