tekniker3
Okay, burde poste bilder, men de fleste har kanskje sett en startmotor til en diesel her...
Problemet er at den av og til når den ikke er i humør bare spinner sykt fort. Jeg har demontert hele
startermotoren i alle bitene og inspisert dem. Den virket fint og har aldri hatt noen problemer før lagring
i høst, så jeg mistenker at noe har rustet fast inni enveishjulet...
Altså på tuppen av starteren sitter det et tannhjul som griper inn i svinghjulet. Dette ser helt fint ut.
Bak dette tannhjulet sitter det en lukket ring, på størrelse med en liten smultring! Denne tror jeg har
funksjon med at den kun skal kunne gå ene veien, og så skal den låse i motsatt vei! Denne var litt bob
bob til jeg brukte rustløser på den. Så satte jeg starteren opp ned, sprayet elektronikk rens i den og roterte
den i 10minutt mens jeg sprayet på, tanken var å få vekk evnt. dritt og korrosjon inni.
Synetes den virket litt bedre etterpå, altså jeg får alltid start, av og til starter den 10 ganger på rad, så
bestemmer den seg for å slure de neste 5 gangene.
Jeg ser at dette tannhjulet og smultringen selges separat, jeg mistenker som sagt smultringen for å
glippe av og til. Smultringen er hermetisk lukket, og jeg får den ikke av!
Burde hatt bilde her, skal se hva jeg finner. Men om jeg skal dra av tannhjulet og smultringen, så
er det 3 skiver som sprerrer i enden av akslingen, disse ser ut som de magisk er plassert på akslingen
i et hakk 1 cm fra akselenden. Altså som akslingen er litt tynnere, og så henger disse 3 skivene og dingler der.
Men de runde skivene er mindre enn akslingen, som om de hadde blitt forminsket etter å ha blitt skjøvet på plass,
og dermed låst fast i posisjon, men samtidig spinner de i hakket, de sitter ikke helt fast.
Noen som har overhalt startmotorer her, eller er det bare tull å kjøpe ny? Koster jo flesk med ny... hadde
håpet jeg kunne reparere den.
Når det gjelder batteriet er det litt underdimensjonert, skal egentlig være 110Ah men jeg har satt i 80Ah.
Men hadde aldri problem før med slik spinnelyd.
Noen tips? Skal prøve å poste bilder av denne tuppen.
Skal smultringen oljes, eller avfettes?