Jump to content

Trekke om kabinene i saga 27 ac

Pajcic

Recommended Posts

Hei

jeg driver å restaurerer en Saga 27 AC.

jeg har revet alt av vegger og tak i kabinene p.g.a. Alt var morkent og løst.

driver å skjærer ut en del av det innstøpte platene (sponplater) i taket p.g.a. De har svellet og går i oppløsning.

Taktrekket er limt rett på taket men jeg lurer på om det kan være lurere å lage plater som kan trekkes i stedet.

er det noen som har erfaring med dette og hvilken type plater jeg bør velg. 

Trenger plater som er tynne (3-4mm.tykke) p.g.a. Taket ikke er helt flatt men krummer litt ned på sidene.

har lest at noen bruker vannfast lim i stedet for kontaktlim. Hva bør jeg velge.

skal legge nytt trekk på tak og vegger.

hva bør velges av trekk. Har lest en del og har blitt anbefalt å ikke velge noe med skumgummi bak p.g.a det går i oppløsning.

håper på noe kloke svar.

Mvh Lars 

777898EE-C607-41F2-8E11-CB0885D4F885.jpeg

1C4A4779-E843-4B26-B1A8-5E4E645AFDB2.jpeg

329FBE7E-B11A-4494-A882-BC9F3E7F28E2.jpeg

3E682387-1FB6-4002-82B3-9AFEEE55D415.jpeg

1A78AD96-1BE2-49C8-8852-4440E21C4915.jpeg

710A7084-F472-4384-BFA3-2C711B3AA417.jpeg

Redigert av Pajcic (see edit history)

Jeg brukte  denne kryssfineren til mine taklplater https://coop.no/sortiment/obs-bygg/bygningsplater/kryssfinerplater/andre-merkevarer-kryssf-plywood-4?variantCode=188500. 

Jeg brukte Casco våtromslim til å lime fast skaien... Dro ut luft boblene med en plastikk plate og la bøker som vekt og lot det tørke natten over. Stiftet med 4mm stifter fra Biltema på baksiden av platene for sikkerhets skyld.

Kjøpte trekk og lim hos Maritim. Myk og lett å lime rundt og i hjørner. Limte trekket direkte på innsiden av skrog og mellom vinduer. Puss av gammel lim om nødvendig hvis det er store klumper.  Løsnet vinduslister og fikk tredd trekket bak listene. I taket brukte jeg de gamle platene som mal og lagde nye i tynn kryssfiner. Trekket skar jeg ut større enn platene og brettet det rundt kantene på platene.Trekket ble limt på platene før de ble skrudd fast i taket. Skruene som holder platene blir synlige så greit og kjøpe noen som har skiver og ser pene ut. Med plater i taket får du skjult ledninger og enklere og montere lys. Mye av det samme som MorganX skriver:yesnod: 

For en del år tilbake innredet jeg en båt. Da brukte jeg Meranti-finer som jeg festet trekket til. Da monterte jeg en plate på styrbord side og en på babord side. Platene ble impregnert. Jeg skrudde fast en list som skjulte sprekken mellom platene. Ledninger til lamper og masten lå skjult over platene. Ledningene hang i små flate «hemper» av glassfiber/polyester som jeg satte fast i taket. Dersom det er festet noe med skruer gjennom taket er det fint å kunne fjerne platene.  Meranti finer

Hei alle sammen.

her kom det mye god tips.

setter veldig stor pris på dette.

takker alle sammen. Dette er litt av en jobb å rive alt innvendig og utvendig for å så bygge alt opp igjen.

hadde også tenkt å dele taket i to plater og så montere en pen list mellom de.

hadde også tenkt å legge alle kabler til lamper i tynne rør.

Har noen av dere vært borti tynnere rør en std. 16mm.

Mvh Lars ?

A5B562D2-B779-481B-A393-B38B77EBFA10.jpeg

BA27E17F-B32A-4447-9689-5932267AA14C.jpeg

1C42C12C-AC18-4FA4-A1A2-EC7D80C9540C.jpeg

47BC77A2-7A63-4656-A026-48961F9821F9.jpeg

54D07C23-C985-4C0E-A736-39416C20729B.jpeg

8719B7DC-B2B7-4D1D-9939-C0828A87249A.jpeg

Redigert av Pajcic (see edit history)

Hei har tenkt å bruke kryssfiner men usikker på hvilken type p.g.a. Det så mye å velge i her også. 

Det som skjæres ut av grov spon er støpt inn av saga når de bygde båten.

båten er stått på land i 7 år før jeg fikk den og det var også en del vann i den som antagelig har ligget i den i mange år. Pumpet ut mange 100 liter vann så jeg vil tru når sommer kom og det ble varmt ville vel dette bli som en badstue.

mvh Lars ?

Det finnes 12mm k-rør, men over takplater holder det og lime kablene fast med smeltelim til taket før takplater. Som elektriker ser jeg ingen betenkligheter med det. Jeg delte selv takplatene i 2 deler og trekte de med hvit skai og la platene helt inntil hverandre og om du har skåret rett, så trenger du ikke en list som dekker skjøten på platene.

Jeg valgte litt tykkere finerplater I bjørk og oljet disse med en hvit olje I stedet for å trekke dem med skrogtrekk. Anbefales, det ser mer oppdatert ut. Jeg ville ha limt lekter I taket så du har noe å skru platene i.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei igjen 

det blir nok at jeg legger ledningene uten rør hvis ikke må jeg felle ned taket og det er lavt nok fra før.

jeg tenkt jeg skulle trekke og lime  tak platene og stifte på baksiden.

bra tips med de skruene fra maritim og jeg også sett at de har trekk som jeg kan bruke på sideveggene.

skal legge ut mere bilder og informere på hvordan det går fremover med dette prosjektet.

takker så mye for alle innspill.

mvh Lars ?

Hei igjen jeg driver å river begge kabinene men har stusset litt over noen gjennom gående bolter rundt vinduene som jeg ikke klarer å finne ut hva er til eller om det er jeg bør støpe igjen. Er det noen av dere som vet hva de boltene er til ?. 

Har satt rød ring rundt de boltene på bilde.

7B3CC756-ACAA-444E-BC20-E8274A785EE5.jpeg

På de første Saga 27 modellene var det ikke aluminiumslister rundt vinduene. Derfor var det "klips" for å hindre at vinduene skulle kunne klemmes inn. Skruene dine er nok rester fra "gamle dager". Nedenfor ser du hvordan det var i en 1973 modell Saga 27. På bildet ditt ser det ut som det ikke bare er bolter, men også disse klipsene.

festeklips.jpg.6828107bc8ac84bd505062862fd98975.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 måneder senere...

Jeg kjøpte fra Sagaboats for noen få år siden:

Kontakt. Tel: +47 57 85 84 80. Mail: adr@sagaboats.no. 

Virker som om de sliter litt med nettsiden sin og navigering, i hvertfall for meg.

www.sagaboats.no

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...