Torsen67 Startet 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2019 Har en liten Stihl høytrykksspyler, men har ikke tilgang til vann. Må derfor hente vann på dunk. Men klarer spyleren å suge til seg vann, eller må den ha trykk? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Det står normalt i manualen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stekepanne Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Kan med nesten 100% sikkerhet si at den klarer ikke suge, og må ha vanntrykk. Du kan selvsagt kjøpe en pumpe og putte i vanndunken, men husk å kjøp pumpe som leverer nok liter per min etter spec på spyleren. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Jeg prøvde selv på dette med min Nilfisk høytrykksvasker i helgen. La en dunke med vann på badeplattformen på båten. Høytrykksvaskeren stod ca 1,5 meter under. Jeg håpet fallet gav nok trykk, noe det ikke gjorde. Det kom vann men det hørtes ut som om pumpa hadda astma og jeg fikk ikke trykket jeg er vandt med når maskina er koblet til springen. Det er jo dermed ikke sakt at alle vaskere oppfører seg på denne måten. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Kjellg Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 (redigert) Normalt sett nei, men jeg har sett noen dyrere spylere som faktisk har sug innebygd. Men jeg har en bitteliten som jeg bruker i båten og da setter jeg tanken litt over spyleren. Med den fine måten man brukte å suge bensin da man var yngre så klarer jeg helt greit å holde spyleren i gang. Redigert 11.Mars.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Med for lite vann, over en periode, kan man vel ende opp med motor som lukter en tanke svidd og har gått videre til de evige vaskemarker Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Hmm, da ser det ut til at jeg har ett problem. Hva finnes av vannpumper som kan erstatte trykket? Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Bruke vannsystemet i båten? Sjekk forbruk på høytrykksvasker og levering på vannpumpe før du setter i gang. Tok en sjekk på en ordinær vasker 8,33l/min. Min FW pumpe skal levere 11 l/min. (Har ikke testet dette selv da) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 (redigert) Min høytrykksspyler vil heller ikke suge selv om det står at den er selvsugende i papirene. Min løsning for vask av båten om våren før vannet er satt på i havnen, er en bøtte med varmt vann for så å spyle bort såpevannet med en Jabsco Par-Max4 spylepumpe og et litte batteri. Godt lunkent vann tar jeg med meg hjemmefra på noen 25 liters dunker jeg har fra jeg drev med litt vinlegging. En slik pumpe gir godt med vann, men sløser ikke så mye med vannet som en høytrykksspyler. Pumpen starter nå jeg trykker inn håndtaket på spylehåndtaket. Den kan gi opp til 14,4 liter/min. Redigert 11.Mars.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Ja, et problem Som sagt før, Les manualen Noen Stihl høytrykksspyle har sugehøyde på 0,5 m, og hvordan få den til å suge står der. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Torsen67 Svart 11.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Har dessverre ikke noe vannsystem i båten enda. Men finnes det en enkel vannpumpe som kan gi nok trykk? Noe jeg kan koble på mellom tank og spyler? Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Lars H har som vanlig svaret :-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Lars H. skrev 3 minutter siden: Min høytrykksspyler vil heller ikke suge selv om det står at den er selvsugende i papirene. Min løsning for vask av båten om våren før vannet er satt på i havnen, er en bøtte med varmt vann for så å spyle bort såpevannet med en ParMax4 spylepumpe og et litte batteri. Godt lunkent vann tar jeg med meg hjemmefra på noen 25 liters dunker jeg har fra jeg drev med litt vinlegging. En slik pumpe gir godt med vann, men sløser ikke så mye med vannet som en høytrykksspyler. Pumpen starter nå jeg trykker inn håndtaket på spylehåndtaket. Den der var ikke så dum. En sånn pumpe vil jeg trenge uansett i den nye båten. Men får du noe særlig trykk i slangen? Sammen lignet med vanlig trykk fra en vannkran? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Trykker er vel i praksis som fra en slange på en flytebrygge i en gjestehavn. På etiketten til denne pumpen er trykket oppgitt til 60 pund. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nils Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Eg dreiv gartneri før, og sprøyta vi brukte til plantevernmiddel var i prinsippet ein høgtrykkspylar med trykkjustering. Denne syg i utgangspunktet sjølv, men sluttar å pumpa når det blir luft på sugesida. For å få ut lufta måtte vi ta av lanse, samt skrua ned trykkventilen til null. Når sugesida var tom for luft, justerte vi trykket gradvis opp att. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Lars H. skrev 6 minutter siden: Trykker er vel i praksis som fra en slange på en flytebrygge i en gjestehavn. På etiketten til denne pumpen er trykket oppgitt til 60 pund. Blir omtrent som denne det da vel: https://www.marineshop.no/seaflo/132226/seaflo-trykkvannspumpe--12v-52-serien-60psi-18l-min Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Høytrykksspylere trenger mellom 200 til 600 l i timen kommer an på merke. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 (redigert) Lars H. skrev 24 minutter siden: Trykker er vel i praksis som fra en slange på en flytebrygge i en gjestehavn. På etiketten til denne pumpen er trykket oppgitt til 60 pund. Lars det står 60 PSI ikke pund. Vel 27kg er drøyt. Redigert 11.Mars.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Litt slurvet skrevet av meg, skulle vel skrevet "pund pr. kvadrat-tomme", som gir 4,14 Bar. Det blir litt slik mange sier om vind: 10 sekundmeter, eller bare 10 meter når det korrekte er 10 m,/s Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 (redigert) Bensindrevne høytrykkspylere suger ofte selv og i disse kina tider koster de ikke stort heller. Men husk å sjekk om den er selvsugende før kjøp Redigert 11.Mars.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 https://www.kaercher.com/no/tilbehoer/tilbehoer-hoeytrykkspylere/spesielle-bruksomraader/sugeslange-sh-5-26431000.html Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
ulsetbåt Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Bensin eller diesel drevne spylere er stort sett selvsugende Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Går jo ann å sette en gjennomføring med slange i bunnen av en dunk og koble spyleren til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsape Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 En konsulent fra Karcher sa til meg at alle spylerne deres i forbrukersegmentet(typisk Jernia, Jula, Plantasjen osv.) var selvsugende, men husker ikke kravet om sugehøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 De fleste har 0, 5m sugehøyde, men manualene sier at sugeslangen skal være veskefylt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.