Jump to content

Bruke høytrykksspyler rett fra vanndunk. Går det?

Torsen67

Recommended Posts

Jeg prøvde selv på dette med min Nilfisk høytrykksvasker i helgen. La en dunke med vann på badeplattformen på båten. Høytrykksvaskeren stod ca 1,5 meter under. Jeg håpet fallet gav nok trykk, noe det ikke gjorde. Det kom vann men det hørtes ut som om pumpa hadda astma og jeg fikk ikke trykket jeg er vandt med når maskina er koblet til springen. Det er jo dermed ikke sakt at alle vaskere oppfører seg på denne måten.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Min høytrykksspyler vil heller ikke suge selv om det står at den er selvsugende i papirene. Min løsning for vask av båten om våren før vannet er satt på i havnen, er en bøtte med varmt vann for så å spyle bort såpevannet med en Jabsco Par-Max4 spylepumpe og et litte batteri. Godt lunkent vann tar jeg med meg hjemmefra på noen 25 liters dunker jeg har fra jeg drev med litt vinlegging. En slik pumpe gir godt med vann, men sløser ikke så mye med vannet som en høytrykksspyler. Pumpen starter nå jeg trykker inn håndtaket på spylehåndtaket. Den kan gi opp til 14,4 liter/min.

image.png.bb0e43d26e5da2744d92cc96ccb749e7.png

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 3 minutter siden:

Min høytrykksspyler vil heller ikke suge selv om det står at den er selvsugende i papirene. Min løsning for vask av båten om våren før vannet er satt på i havnen, er en bøtte med varmt vann for så å spyle bort såpevannet med en ParMax4 spylepumpe og et litte batteri. Godt lunkent vann tar jeg med meg hjemmefra på noen 25 liters dunker jeg har fra jeg drev med litt vinlegging. En slik pumpe gir godt med vann, men sløser ikke så mye med vannet som en høytrykksspyler. Pumpen starter nå jeg trykker inn håndtaket på spylehåndtaket.

image.png.bb0e43d26e5da2744d92cc96ccb749e7.png

Den der var ikke så dum. En sånn pumpe vil jeg trenge uansett i den nye båten. Men får du noe særlig trykk i slangen? Sammen lignet med vanlig trykk fra en vannkran?

Trykker er vel i praksis som fra en slange på en flytebrygge i en gjestehavn. På etiketten til denne pumpen er trykket oppgitt til 60 pund.

parmax4.jpg.e801d0fc81d2bde9d51f41c25e98c4ac.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eg dreiv gartneri før, og sprøyta vi brukte til plantevernmiddel var i prinsippet ein høgtrykkspylar med trykkjustering.  Denne syg i utgangspunktet sjølv, men sluttar å pumpa når det blir luft på sugesida.  For å få ut lufta måtte vi ta av lanse, samt skrua ned trykkventilen til null.  Når sugesida var tom for luft, justerte vi trykket gradvis opp att.

Litt slurvet skrevet av meg, skulle vel skrevet "pund pr. kvadrat-tomme", som gir 4,14 Bar. Det blir litt slik mange sier om vind:   10 sekundmeter, eller bare 10 meter når det korrekte er 10 m,/s

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...