Kenneth 81 Startet 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2019 (redigert) Ukens store prosjekt er å bytte den slitne turboen på min Yanmar 4JH2-HTE med "ny" bytteturbo fra Norsk Turboservice. Bytteturboen kommer uten kjølevæskekoblingene så jeg må enten flytte de gamle over til den nye turboen, eller kjøpe nye. Da koblingene har sittet på den gamle turboen i ca 30 år så slipper de ikke direkte frivillig, så derfor vurderer jeg å være litt lat og heller kjøpe nye. Da prisene jeg fikk fra Yanmardeler.no mildt sagt er drøye (60kr for den ene og 825! kr for den andre... pluss moms!) så lurer jeg på om det er noen som vet om det går ann å få tak i disse ett annet sted? Se bildene: (rettet tittel) Redigert 11.Mars.2019 av Kenneth 81 (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Stekepanne Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Varme, masse varme. Gjerne skjærebrenner siden godset på turboen er så tykt. Husk at du da skal varme opp godset rundt, ikke den delen du skal skru ut. Evt kan det hende at penetrerende olje en god periode vil hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 (redigert) Ikke svar på ditt spørsmål, men mer et hjertesukk fra en gammel dieselmekaniker: Fabrikken til Yanmar har stort sett klart å holde disse motorene pene i mange pga skikkelig grunning og toppstrøk før de forlot fabrikken. Men så etter noen tiår må turboen byttes og da ender man dessverre ganske snart opp med en rustklump på en ellers så pen motor. Turboen er oftest ubehandlet og få vil betale for å la verkstedet male den før montering.. Så hadde dette vært min hadde jeg handlet inn avfetting, rett grunning, toppstrøk og fulgt anvisningen. Regner med malingen finnes som spray. På med maskeringstape og sett i gang. Da ser motoren like pen ut! Mine tanker over en kopp kaffe mens vi gjør klar til å sikre båten mot et par angivelige stormer denne uken. Redigert 11.Mars.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 11.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 8 minutes ago, Gudrun said: Ikke svar på ditt spørsmål, men mer et hjertesukk fra en gammel dieselmekaniker: Fabrikken til Yanmar har stort sett klart å holde disse motorene pene i mange pga skikkelig grunning og toppstrøk før de forlot fabrikken. Men så etter noen tiår må turboen byttes og da ender man dessverre ganske snart opp med en rustklump på en ellers så pen motor. Turboen er oftest ubehandlet og få vil betale for å la verkstedet male den før montering.. Så hadde dette vært min hadde jeg handlet inn avfetting, rett grunning, toppstrøk og fulgt anvisningen. Regner med malingen finnes som spray. På med maskeringstape og sett i gang. Da ser motoren like pen ut! Mine tanker over en kopp kaffe mens vi gjør klar til å sikre båten mot et par angivelige stormer denne uken. Skal vurdere å pynte på ny-turboen før jeg monterer den, litt avhengig av hvor mye tid ting tar. (Mye jobb-ting på programmet før sjøsetting, så jeg får ikke gjort alt jeg har lyst til å gjøre før båten må ut i år heller dessverre). Men prioritet en blir å få turboen klar for montering. Prisene på enkelte deler er vanvittige, men må vel til syvende å sist se på hva som blir dyrest: kjøpe nye deler, eller kjøpe mer verktøy for å få av de gamle. Artig med gammel båt.... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 11.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Minigassbrenner og gummiklubbe fra Biltema pluss en fastnøkkel og ei rørtang: Suksess! Da mangler det bare å gjøre rent og montere på den "nye" turboen. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Uansett går det å mekke sammen de stussene med vanlige rørdeler. Det er de stussene du mener? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 12.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2019 Det stemmer, det er de studiene. Fikk ny motivasjon av tilbudet, så klarte å få dem av hele og fine. Helt utrolig for en motivasjon man finner i å spare noen hundrelapper Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.