Jump to content

Kjølevæskekobling til turbo på Yanmar 4HJ2-HTE

Kenneth 81

Recommended Posts

Ukens store prosjekt er å bytte den slitne turboen på min Yanmar 4JH2-HTE med "ny" bytteturbo fra Norsk Turboservice.

Bytteturboen kommer uten kjølevæskekoblingene så jeg må enten flytte de gamle over til den nye turboen, eller kjøpe nye. Da koblingene har sittet på den gamle turboen i ca 30 år så slipper de ikke direkte frivillig, så derfor vurderer jeg å være litt lat og heller kjøpe nye. 

Da prisene jeg fikk fra Yanmardeler.no mildt sagt er drøye (60kr for den ene og 825! kr for den andre... pluss moms!) så lurer jeg på om det er noen som vet om det går ann å få tak i disse ett annet sted?

Se bildene:

20190308_154003.jpg

20190308_154006.jpg

20190308_154013.jpg

(rettet tittel)

Redigert av Kenneth 81 (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Ikke svar på ditt spørsmål, men mer et hjertesukk fra en gammel dieselmekaniker:

Fabrikken til Yanmar har stort sett klart å holde disse motorene pene i mange pga skikkelig grunning og toppstrøk før de forlot fabrikken. 

Men så etter noen tiår må turboen byttes og da ender man dessverre ganske snart opp med en rustklump på en ellers så pen motor. Turboen er oftest ubehandlet og få vil betale for å la verkstedet male den før montering..

Så hadde dette vært min hadde jeg handlet inn avfetting, rett grunning, toppstrøk og fulgt anvisningen. Regner med malingen finnes som spray.

På med maskeringstape og sett i gang.

Da ser motoren like pen ut!

Mine tanker over en kopp kaffe mens vi gjør klar til å sikre båten mot et par angivelige stormer denne uken.

Redigert av Gudrun (see edit history)
8 minutes ago, Gudrun said:

Ikke svar på ditt spørsmål, men mer et hjertesukk fra en gammel dieselmekaniker:

Fabrikken til Yanmar har stort sett klart å holde disse motorene pene i mange pga skikkelig grunning og toppstrøk før de forlot fabrikken. 

Men så etter noen tiår må turboen byttes og da ender man dessverre ganske snart opp med en rustklump på en ellers så pen motor. Turboen er oftest ubehandlet og få vil betale for å la verkstedet male den før montering..

Så hadde dette vært min hadde jeg handlet inn avfetting, rett grunning, toppstrøk og fulgt anvisningen. Regner med malingen finnes som spray.

På med maskeringstape og sett i gang.

Da ser motoren like pen ut!

Mine tanker over en kopp kaffe mens vi gjør klar til å sikre båten mot et par angivelige stormer denne uken.

Skal vurdere å pynte på ny-turboen før jeg monterer den, litt avhengig av hvor mye tid ting tar. (Mye jobb-ting på programmet før sjøsetting, så jeg får ikke gjort alt jeg har lyst til å gjøre før båten må ut i år heller dessverre). Men prioritet en blir å få turboen klar for montering. Prisene på enkelte deler er vanvittige, men må vel til syvende å sist se på hva som blir dyrest: kjøpe nye deler, eller kjøpe mer verktøy for å få av de gamle. Artig med gammel båt.... :cheers:

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Minigassbrenner og gummiklubbe fra Biltema pluss en fastnøkkel og ei rørtang: Suksess! Da mangler det bare å gjøre rent og montere på den "nye" turboen. :cheers:

Det stemmer, det er de studiene. Fikk ny motivasjon av tilbudet, så klarte å få dem av hele og fine. Helt utrolig for en motivasjon man finner i å spare noen hundrelapper :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...