Jump to content

Oppkobling av forbruksbatteri?


HappyCamper

Recommended Posts

Hei. 

Ny ny på forumet, vær snill med meg. 

Jeg har ett spørsmål om oppkobling av elsystem rundt ett forbruksbatteri. Dette skal stå i en Caravelle jeg bygger om til camper. Siden dere båtgutta har peilig på strøm, satser jeg på det er ok med ett lite bil relatert innlegg. 

 

Jeg har laget elskjema, og mener selv dette vil fungere bra, men jeg vil gjerne få sjekket med dere som har peiling.

 

Komponentlisten er som følger:

1. Bilens dynamo.

2. Bilens starter.

3. Bilens startbatteri.

4. Hovedstrømbryter. (For eventuelt å slå av alt ettermontert. 

5. Skillerele. (Fra Biltema)

6. Forbruksbatteri. 

7. Sikkring.

8. Batterimonitor.

9. Rele. (For å slå strøm ut til forbruk av/på)

10. Bryter for å betjene rele 9.

11. Sikkringer til forbrukere. (Foreløbig ukjent antall)

12. Lysbryter til taklys i bodel. (Dashbord)

13. Lysbryter til taklys i bodel. (Vegg i bodel)

14. Lys i tak bodel. 

15. Smartlader til forbruksbatteri. 

16. Omformer 230vac/12vdc. (Til forbruk på «landstrøm»)

17. 230vac kupévarmer. 

18. Inntaksikkring. 

19. Bryter til lader. 

20. Bryter til omformer. 

21. Bryter til cupévarmer. 

22. Kontakt for tilkobling av «landstrøm»

 

Er det noen som ser noen åpenbare feil eller mangler ved skjemaet?CC61B0F5-9BB0-40F5-9971-B53E2FB38AB7.jpeg.f4dbcd6aa6ff537cbbd6ca47302c63f9.jpeg

Link to post

Synes nr 5 virker litt merkelig tegnet..... Den skal vel ha pluss og minus fra forbruksbatteriet (Styrestrøm) og slippe igjennom pluss fra start (Hovedstrøm). (Du har nok tegnet inn både styrestrøm og hovedstrøm til denne bryteren).

Hvis den da ikke er helt manuell, da har ikke minus fra forbruksbatteriet noe i den å gjøre.

Link to post

I følge dokumentasjonen fra Biltema mener jeg dette er riktig?

 

Pluss fra startbatt. på en side, pluss fra forbruksbatt. på den andre, samt ei tilkobling for jording. 

Dette er ett helt automatisk rele, styrt av batterispenninga. 

 

https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-219_man.pdf

 

Men det er mulig jeg har misforstått?

Redigert av HappyCamper (see edit history)
Link to post

Ja, det har kanskje blitt ett større system en først tenkt. Men, jeg mener det skal være brukervennlig pg greit når det først er oppkoblet. Om det da fungerer som jeg har tenkt.

Er det noe konkret du er usikker på med tanke på komponenter, koblinger eller hva jeg ser for meg?

Link to post
HappyCamper skrev for 2 timer siden:

I følge dokumentasjonen fra Biltema mener jeg dette er riktig?

Ja, det er riktig. Styrestrøm og hovedstrøm til releet går i en og samme ledning. Det er spenningen på kabelen som kobler til og fra.                  . Ser vel greit ut dette. Kanskje en liten hake ved + ledningen som går til bryter nr.10. Den vil ikke virke uten at hovedbryter nr.4 er på. Flytter du den til høyre side av nr.5 virker den uansett , men betjening skjer da via forbruksbatteri. Men du har kanskje en mening med det. Rele nr 9 kan vel være et rele som kun bruker strøm når bryter 10 betjenes. Er det som kalles vekselrele? Mener det heter det.                                                                                                                                  Også litt usikker på 220 volt siden. Slik dette er lagt opp nå kan du kjøre lader samtidig med omformer inn på 12volt nettet. Om det er heldig har jeg ingen aning om, men sjekk  ihvertfall så ikke lader eller omformer ødelegges. Ser jo det er mulig og kjøre bare en om gangen ved hjelp av bryterene,  Velkommen til baatplassen :smiley:

Link to post
HappyCamper skrev for 3 timer siden:

Hei. 

Ny ny på forumet, vær snill med meg. 

Jeg har ett spørsmål om oppkobling av elsystem rundt ett forbruksbatteri. Dette skal stå i en Caravelle jeg bygger om til camper.

Har du sett på om dynamoen leverer konstant spenning,
dvs at den ikke er et senere modell til Euro 5 / 6 med rekuperasjon?

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
hegra skrev 6 minutter siden:

Ja, det er riktig. Styrestrøm og hovedstrøm til releet går i en og samme ledning. Det er spenningen på kabelen som kobler til og fra.                  . Ser vel greit ut dette. Kanskje en liten hake ved + ledningen som går til bryter nr.10. Den vil ikke virke uten at hovedbryter nr.4 er på. Flytter du den til høyre side av nr.5 virker den uansett , men betjening skjer da via forbruksbatteri. Men du har kanskje en mening med det. Rele nr 9 kan vel være et rele som kun bruker strøm når bryter 10 betjenes. Er det som kalles vekselrele? Mener det heter det.                                                                                                                                  Også litt usikker på 220 volt siden. Slik dette er lagt opp nå kan du kjøre lader samtidig med omformer inn på 12volt nettet. Om det er heldig har jeg ingen aning om, men sjekk  ihvertfall så ikke lader eller omformer ødelegges. Ser jo det er mulig og kjøre bare en om gangen ved hjelp av bryterene,  Velkommen til baatplassen :smiley:

 

Takk for godt svar. 

Tanken med plassering av bryter nr 10 er att om jeg slår av bryter nr 4 så vil hele det nye anlegget legges dødt. Kanskje ikke så viktig, men da har jeg hvertfall fått koblet bort alt det nye fra det eksisterende anlegget. 

 

Rele 9 er aktivt kun når bryter 9 er betjent ja. Dette er en av/på bryter, ikke en pulsbryter. 

Eneste bakdelen med dette relet er att dette konstant vil trekke strøm. Jeg skulle helst hatt ett rele som ikke trenger konstant strøm for å holde lukket stilling.

Finnes det 12v rele som skifter mellom åpen og lukket ved en puls?

 

Når det kommer til 230v delen er jeg usikker på om omformeren kan stå konstant koblet mot systemet. Mulig jeg må koble denne av og på etter som den blir brukt eller ikke. Eventuelt en to polet bryter på 12v siden av omformeren. 

 

Vil tro de fleste ladere vil tåle å så i ved vanlig drift? Må eventuelt sjekkes opp. 

Link to post
HappyCamper skrev 6 minutter siden:

Tanken med plassering av bryter nr 10 er att om jeg slår av bryter nr 4 så vil hele det nye anlegget legges dødt.

God tanke det.

 

HappyCamper skrev 8 minutter siden:

Jeg skulle helst hatt ett rele som ikke trenger konstant strøm for å holde lukket stilling.

Finnes det 12v rele som skifter mellom åpen og lukket ved en puls?

Ja, fjernlys/nærlysrele er jo normalt slike. De bruker kun strøm når du veksler mellom nær og fjernlys. Men da har du risiko for at nr 9 blir stående PÅ selv om du slår av nr 4. En varsellampe kan jo lyse når nr 9 ligger på.

Link to post
hegra skrev 18 minutter siden:

God tanke det.

 

Ja, fjernlys/nærlysrele er jo normalt slike. De bruker kun strøm når du veksler mellom nær og fjernlys. Men da har du risiko for at nr 9 blir stående PÅ selv om du slår av nr 4. En varsellampe kan jo lyse når nr 9 ligger på.

 

Ja, ett sånn rele kunne kanskje funke. Det vil stor sett ikke være noe problem om rele 9 ligger på selv om nr 4 er av, da det vil være lett å se om jeg har noe forbruk som vil tappe forbruksbatteriet. (Stort sett kun lys og lading av ipad.)

Startbatteriet vil vel uansett ikke tappes grunnet skillerele. 

Link to post

Fant ett rele på Biltema som ser interessant ut. Vil dette holde stillig uten spenning?

En puls for å skifte stilling, så en ny for å skifte til ny stilling?

AF096D00-66F7-4152-A2B8-75786E5EA12E.png.f974d7e2dcf1e83fcb6077a6a2453b84.png

 

Om jeg skjønner det riktig, vil da dette fungere? Ett trykk på bryteren, så vil lyse slukke. Nytt trykk så vil lyset lyse..?

 

A4D65BA1-87F3-4680-ADF8-31F505A31CAB.jpeg.b114b813612f6e71a5abcdc26d557e5b.jpeg

Link to post
Eskild skrev 1 minutt siden:

I skjemaet ditt vil du ha strøm på 87 kun når knappen er trykket inn. Strøm på 87a har du når releet 'hviler' (knappen ikke er trykket inn) . 

 

Så denne retunerer til «normalposisjon» uten strøm?

Vet du om ett rele som fungerer som jeg ønsker?

Link to post
34 minutes ago, HappyCamper said:

 

Så denne retunerer til «normalposisjon» uten strøm?

Vet du om ett rele som fungerer som jeg ønsker?

 

Ja, dette er et helt vanlig rele som går tilbake til åpen stilling så fort styrespenningen blir borte.

 

Det du er på jakt etter kalles ofte impulsrele eller trapperele.

Link to post
index skrev 58 minutter siden:

Tror jeg ville ha byttet ut rele 9 og bryter 10 med en hovedbryter. Det enkle er ofte det beste.

 

Ja, lurer på om det blir resultatet.

Jeg ønsker hvertfall å kunne slå av all forbruk med en bryter. Så er jeg sikker på att ikke noe ligger å bruker støm når jeg ikke bruker bilen. Tanken med å bruke rele var å slippe å trekke ledning for forbruksstrøm bakfra og frem, så bak igjenn. Lange ledninger øker jo spenningstap. Men, om ett vanlig batteri ligger og drar strøm for å holde seg lukket går vel vinninga opp i spinninga. 

Link to post
SamH skrev 17 minutter siden:

Du ser vel etter et bi-stabilt rele, ikke et mono-stabilt ?
Et monostabilt pulsrele vil skifte på puls, men alltid returnere til en default posisjon når spenningen tas av.  Et bistabilt puls rele skifter på puls, og forblir i ny posisjon  selv om spenningen forsvinner.

 

 

Er du sikker?

 

Spsifikasjonene til ett av releene PostIt linket til: 

Funktionsbeskrivning:
Arbetskontakterna (30, 87 och 87a) är elektriskt skilda från reläets styrelektronik och har en växlande funktion.
Reläets matningsspänning ansluts enl. följande: Stift 86 ansluts till plus (12 alt. 24V) och 85 till minus.
Oaktiverat har reläet kontakt mellan 30 och 87a.
För funktionsstyrning används stift C1 alternativt stift C2.
- Vid positiv styrsignal anslut stift C1.
- Vid negativ styrsignal anslut stift C2.
Reläet styrs med pulser, positiv alt. negativ puls, och fungerar enligt följande:
När reläet får en puls på något av styrstiften (C1 alt. C2) växlar det läge och ligger kvar i det läget till nästa puls och växlar då tillbaka igen

 

 

Beskrivelse av ett bistabilt rele:

«BISTABILT RELE. ART.NR 2153A

NÅR INNGANGEN FÅR EN +12V PULS, VIL RELEET FORANDRE STILLING. VED STRØMBRUDD VIL RELEET FALLE TIL HVILE DERSOM DET STÅR AKTIVISERT, MEN  VIL INNTA DEN STILLING DET HADDE NÅR STRØMMEN KOMMER TILBAKE. RELEET KAN STÅ KONTINUERLIG AKTIVT.»

 

Keg har en følelse av att det første er det jeg trenger her?

Link to post

Bare for å komme med enda et innspill... Slik ville jeg gjort det:

 

1742923305_Camperskjema.jpeg.c6c27b5b5f475b88f1891d700570a655.jpeg

 

Mine tanker er at omformeren (16) og laderen (15) i all hovedsak gjør samme jobb. Det er slett ikke behov for begge. Hovedbryter (4) har ingen egentlig funksjon, og jeg ville overlatt hele dennes jobb til skillereleet. Legg merke til dioden under skillereleet, som er for å bryte mellom start og forbruk så snart dynamoen stopper ladingen. Har egen smertefull erfaring av at denne dioden kan være nyttig. Sikring (7) for å sikre sikringspanel (11) er unødvendig dersom batteriet har kabel kun til skillerele (5), lader (15) og (manuell) hovedbryter (9), videre fra hovedbryter (9) til sikringspanel (11). Vær heller nøye med hvordan du legger kabelen, gjerne i trekkerør. Og til slutt ville jeg også koblet voltmeteret på oversiden av hovedbryteren slik at den ikke ligger og tapper milliampere til enhver tid. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...