Jump to content

Oppkobling av forbruksbatteri?

HappyCamper

Recommended Posts

X10an skrev for 9 timer siden:

Bare for å komme med enda et innspill... Slik ville jeg gjort det:

1742923305_Camperskjema.jpeg.c6c27b5b5f475b88f1891d700570a655.jpeg

Mine tanker er at omformeren (16) og laderen (15) i all hovedsak gjør samme jobb. Det er slett ikke behov for begge. Hovedbryter (4) har ingen egentlig funksjon, og jeg ville overlatt hele dennes jobb til skillereleet. Legg merke til dioden under skillereleet, som er for å bryte mellom start og forbruk så snart dynamoen stopper ladingen. Har egen smertefull erfaring av at denne dioden kan være nyttig. Sikring (7) for å sikre sikringspanel (11) er unødvendig dersom batteriet har kabel kun til skillerele (5), lader (15) og (manuell) hovedbryter (9), videre fra hovedbryter (9) til sikringspanel (11). Vær heller nøye med hvordan du legger kabelen, gjerne i trekkerør. Og til slutt ville jeg også koblet voltmeteret på oversiden av hovedbryteren slik at den ikke ligger og tapper milliampere til enhver tid. 

En lader og en omformer kan vel ikke brukes til det samme?

en omformer vil ikke gi noen god ladestrøm, og en lader er vel ikke egnet som strømforsyning til lys?

Det kan kanskje være en god ide med en topolet bryter på kabelen mellom der laderen og omformeren er tilkoblet, for å skille mellom dem ved bruk? Disse vil jo ofte bli brukt på samme tid. 

Du har kanskje ett poeng med hovedbryter 4, men jeg tenkte det var en grei måte å legge alt i bodelen strømdødt ved service på anlegget. Så slipper jeg skru av batteripolen på startbatteriet hver gang. (Ikke att det blir så ofte da. 

Er den dioden helt nødvendig? Gjør ikke den samme jobb som skillerelet allerede gjør? Har du eventuelt link til egnet diode?

Sikring 7 er en hovedsikring mellom batteriene, men den er kanskje unødvendig?

Voltometeret er en batterimonitor, som ifølg brukemanualen skal kobles der, for overvåkning av både forbruk og oppladning. 

HappyCamper skrev for 2 timer siden:

En lader og en omformer kan vel ikke brukes til det samme?

Jo. 

Du har kanskje ett poeng med hovedbryter 4, men jeg tenkte det var en grei måte å legge alt i bodelen strømdødt ved service på anlegget. Så slipper jeg skru av batteripolen på startbatteriet hver gang. (Ikke att det blir så ofte da. 

I følge skjemaet ditt legges ikke alt i bodelen dødt med bryter (4). Ikke lader og "batterimonitor". Forstår ikke helt hva du mener med "service på anlegget", men stopp bare motoren og slå av bryter (9).

Er den dioden helt nødvendig? Gjør ikke den samme jobb som skillerelet allerede gjør? Har du eventuelt link til egnet diode?

Dioden er slett ikke nødvendig, men jeg monterer alltid en slik etter å ikke ha fått start på en bobil med halvdårlig startbatteri der skillereleet først koblet ut noen timer for sent. En slik diode medfører også at ladingen ikke starter før ved ca 13.8V.

https://www.ebay.com/itm/302095884221

HappyCamper skrev for 3 timer siden:

Sikring 7 er en hovedsikring mellom batteriene, men den er kanskje unødvendig?

Jeg forstår ikke hva du mener sikring (7) egentlig skal sikre mot?

HappyCamper skrev for 3 timer siden:

Voltometeret er en batterimonitor, som ifølg brukemanualen skal kobles der, for overvåkning av både forbruk og oppladning. 

En batterimonitor bør også måle strøm. Gjør den ikke det har jeg vanskelig for å ta den helt seriøst. Men for all del, jeg tar ofte feil av slikt... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...