Jump to content

Sleipner SE60 hekkthruster spenningsfeil ?

alfth

Recommended Posts

Har fått montert en Sleipner SE60 Hekkthruster i min båt. Firmaet som installerte var veldig 

usikre på selve den elektriske monteringen. 

Jeg har to brytere inne for å styre frem og hekkthruster, samt en litt annen styring av begge ute med

joystick. I tillegg er det en trådløs betjening.

Tenkte å måle litt etter at thrusterene ikke fungerte muligens pga for dårlig batterispenning. Ville

se om den nye thrusteren bak var årsaken.

Jeg målte først med en enkel voltchecker som bare lyser om det er spenning .. og det gjorde den

når jeg eks. målte mellom A og B når X (nødstopp bryter) var inne. 

Så jeg tok og målte med multimeter :

4,23 V mellom A og C når X = AV (dvs. inne)

8,65 V mellom A og B når X = AV (dvs. inne)

Når nødstoppen (X) ikke er inne (ute) så måles 12,90 V.

Jeg kan ikke si at jeg er veldig dyktig på strøm i båt, men ville lufte dette her for å høre om det er noe som

skurrer her. Er det noe som er koplet feil, overledning i selve thrusteren e.l. ?

Takknemlig for svar.

Sleipner SE60.jpg

Først vil jeg si at 250A sikringen din burde stå så nært batteriet som mulig. Men generelt sett kan man si at med hovedbryter av skal det måles batterispenning mellom B og C, og 0V mellom A og C. Når du da måler 8,65V mellom A og B når bryter er av, så er det noe som er veldig galt. Da er det noe som kortslutter kretsen. Har du prøvd å koble fysisk fra selve thruster og målt spenning mellom A og B når bryter er av? Da skal du måle 0V. 

Redigert

Med forbehold at dette er en enkel av/på bryter og at den ikke inneholder noe annen elektronikk. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Kjellg

Ja jeg har koplet fysisk fra selve thruster sin +. Jeg koplet av på batterisiden av den 250A sikringen. 

Da viste det 0 V mellom A og C når bryter av. 

Viste 0 V mellom A og B når bryter av.

JRK: 

Jeg har thrustere både foran og bak. Den foran kom med båten fra Viknes og den bak har jeg nå fått ettermontert.

Det har kommet en boks med antenne i skapet under vask som nok brukes til å få den trådløse dingsen til å virke. En 

fjernstyring jeg kan ha rundt halsen om jeg vil for å kontrollere både den foran og den bak.

Men når jeg målte dette så er jo alt av. Båtens hovedbrytere (for start og forbruk (4 stk)) er alle av. Den boksen i skapet

under er ikke på (den lyser ellers grønt og da virker den trådløse betjeningen), den er koplet mot en av de 4 hovedbryterne til båten slik at den ikke skal tappe.

Tok og submittet en sak til Sleipner service, med tanke på hva Kjellg sa ang. evnt. kortsluttning. Skulle gjerne hatt

en god forklaring på denne spenningen hvorvidt det er normalt eller ikke. Ønsker ikke at noe tapper batteriene evnt.

Har ikke peiling på el jeg heller men kom til å tenke på den baug thrustern du hvor gammel er den ? mener at de gamle fra sleipner var minusstyrte. Den nye du har bak er denne minus styrt også eller er det bare jeg som tar mye feil her..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Hei,

En ting er helt sikker om du måler 4,29 volt mellom A og C med nødstoppbryter som er i orden og denne er av, så kommer spenningen fra thrusteren. Det betyr igjen at denne får strøm fra en eller annen kilde. Da er det nærliggende og tro at dette er fra styrestrømmspanelet eller fjernkontrollboksen. Er det mulig at det finnes en egen sikring eller at du på annen måte klarer og koble disse i fra?

Målingen mellom A og B viser vel at thrusteren (eller helst det som er koblet til den), til en viss grad leder strøm, sånn at den blir en "del av kretsen".  Både beskyttelses-elektronikken for skifte av kjøreretning og kontrollpanelet er nok koblet innpå de samme kablene, og sånn sett i parallell med selve thrustermotoren.  De kan sikkert lede nok strøm til at man ser en viss spenning når man måler.  At man kan måle spenning over elektroniske komponenter betyr ikke automatisk at man har en strømlekkasje, så dette er ikke nødvendigvis feil.  Selv f.eks. en diode som jo hindrer strømmen i å gå feil vei, vil slippe igjennom nok strøm til å gi en spenningsmåling på kanskje 7 - 9V i en 12V krets. 

Målingen mellom A og C er vanskeligere å forstå, men elektroniske komponenter kan holde på energi en stund etter at de er slått av.   Så det kan være den nevnte elektronikken, kontrollpanelet o.a., som holder spenningen oppe en stund etter at man har skrudd av hovedbryteren.  I så fall vil man se at spenningen synker jevnt og trutt fra 12.9V når man kobler fra hovedbryteren.   Eller det kan være en annen kilde som JRK er inne på. 

Men til spørsmålet om det er noe galt med innstallasjonen, hva er egentlig symptomene her?  "Ikke fungerte" kan være alt ifra at den er helt død til at den bare skyver litt dårligere enn forventet.  Hvis den "bare" skyver dårlig så bør spenningen måles over thrusteren mens den går.  Spenningen bør ikke være særlig under 10.5V ved drift, og jo høyere jo bedre.  Hvis spenningen ved drift er OK så kan det være fornuftig å måle strømmen gjennom kablene, for å få en indikasjon på om thrusteren trekker det den skal.  Måles f.eks. med et tangamperemeter, og en SE60 skal trekke drøyt 250A ved 10.5V. 

Hvis spenningen viser seg å være for lav ved thrusteren under drift, bør man sjekke kabler og kontakter, og ikke minst om man har et batteri som leverer som det skal.

• 3 måneder senere...

Jeg har nettopp feilsøkt på same trhruster , se60 , denne er veldig enkelt bygd opp ,  fra den 250 amper sikringa så går den + strømmen in på solenoiden (hoved rele) , styre strømmen fra stikka går til forsinkelse rele som ligger under hoved rele. og joystikene sender signal til forsinkelserelet til thrusteren . vist du kommer til den joystiken du har ute , så kommer de 2 ledninger ut av joystiken , der er det ei rød og ei svart ledning , på de ledningene som du plugger i de ledningene som kommer fra joystiken kan du måle spenninga , der skal det være 12 v på begge 2 pluggene. Denne båten som jeg var å feilsøkte så var det bare 12v i ene pluggen , så feilsøkte jeg og fant ut at den andre pluggen kom med strøm fra thruster som var foran , og der hadde det vært vatn i elektronikken , så måtte bytte hovedrele og forsinkelse rele , da var alt ok , da kom det spenning i den andre kontakten og den bakre virka fint .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...