Jump to content

Rusmisbrukere og båtliv - mer vanlig nå enn før?

Sun Flyer

Recommended Posts

Heisann :)

Jeg har bodd lenge i båt (siden 2003) men føler at de siste årene har det kommet til en del tvilsomme "båtfanter" rundtom. Det er utrolig mange brukbart fungerende båter som kan kjøpes for en slikk og ingenting og mange av disse får en rusmisbruker som eier. Personen(e) bor da delvis i båten og bruker den så lenge ting fungerer. Men etter hvert må havneleier betales og båten vedlikeholdes. Da ender det ofte med at den blir henslengt ved en eller annen kai og blir kaieiers problem. I desember ble jeg frastjålet en ganske dyr sykkel fra båten midt på dagen. Forrige uke gikk jeg langs kaien ved bryggen i bærrgen og da finner jeg igjen sykkelen i en kollisjonsskadd båt som ligger midt i byen. Mye er ødelagt på sykkelen og båten ser heller ikke bra ut. Utenpå ligger en annen båt der vi har observert rusmisbrukere i full vigør i romjulen. Denne båten ser helt grei ut. Når jeg bodde i oslo var det en del rart i bærumsskjærgården og i utvalgte havner med "nav-båter" som jeg kalte dem. Men her i bærgen er det litt tettere føler jeg. Det ødelegger litt av gleden ved å bo i båt når man ikke tør å forlate båten noen dager pga redsel for tjuveri. Er det bare meg eller har det blitt mer av dette? For folk som er mye i bergen har jeg lagt ved noen bilder sånn at man kan følge litt ekstra med om disse plutselig dukker opp i båthavna. 

stjålet sykkel.jpg

navbåter.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Guest Avmønstret#

Om det er flere båter har nok du best kontroll på, men det har vel vært flere personer som virker å ha hatt en mer "svevende" tilværelse som har henvendt seg her på forumet ifht å bo i båt. Som regel unge, som regel med en idé om at det er billig, med store drømmer og liten/null gjennomføringevne. Null penger og null erfaring er stort sett en dårlig start på det meste. 

Med stadig flere båter veldig nær "gi bort" i pris så kan det vel forsåvidt være en billig "hybel" så lenge en ikke bruker penger på båten og den flyter. 

----------

Som ansatt på sosialkontor i temmelig mange år nå blir jeg av og til litt oppgitt når medlemmer her inne oppfordrer enkelte til å "prøve livsstilen" med å leve i båt. Det er ikke lettere å bo i en båt om en sliter, tvert i mot, det kan være veien til mer elendighet og fattigdom. Men det er heller ikke enkelt å si "glem det" rett ut når en merker hvor intenst enkelte drømmer. 

Strengt tatt mener jeg at om man ikke har greie ressurser, både som person og i kroner å øre, så bør man satse på landbaserte boligløsninger fremfor båt. Er utgangspunktet små ressurser og store drømmer, la være. 

Ser en økende tendens til samme utviklingen her vi bor også.

blir seende ut som en svinesti mange steder, kommet over ett par båter både her i byen og naboområdet hvor det åpenbart ligger diverse brukerutstyr og slenger ...

håper slikt kan knekkes før det tar helt av.

ikke misforstå hyggelig om alle kan bruke og bo i båt, men ikke gjør det utrivelig for andre  rundt seg  så er det helt greit.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Guest Avmønstret#

Når det er sagt... må innrømme at jeg unner "byens løse fugler" og andre "svevende individer" å kose seg i båt. Jeg får ikke voldsomme følelser ene eller andre veien om jeg møter en "fyllebåt" osv på min vei, eller ser noen ligger samlet ett sted. Litt på samme måte som verden ellers er så må også "de" få lov å være der vi er. 

Men klart, blir det mye ett sted, pluss tyverier, forsøpling og båtvrak så får jo de fleste nok. 

I enkelte stater i USA har det utviklet seg til et problem at folk ankrer opp og bor i båter. Det har samlet seg opp mange "vrakbåter" i store områder, båter som aldri er ment å skulle seile men kun brukes som bolig for fattige. 

Var i København en tur i romjula, og må innrømme at en del av "bobåtmiljøet" der så mer ut som ett fattigdoms/rusmiljø enn ett alternativt bomiljø. 

Blir nok mer av dette fremover. Og skulle jeg selv ende opp som fattig, og/eller alkoholiker/rusmisbruker så er det ikke utenkelig at jeg heller vil leve i et slikt miljø enn på land ;-)

Dette minner jo mye om forholdene på land. Mennesker i alle situasjoner er sosiale, og søker til "sine egne". Når man kommer dithen at rusmidler er det viktigste i livet, har man først og fremst et personlig problem. Videre blir det et samfunnsproblem når det medfører forsøpling, tyveri og generell ansvarsløshet. Dette blir vel mer synlig i en båt, men man snakker om et generelt problem, som strekker seg fra slummen i Johannesburg, til Manhattan.

Det eneste man kan gjøre som "båtnabo", er vel å rapportere direkte lovbrudd til de rette instanser. Om forholdene da ikke bedrer seg, vil nok disse instansene kunne flytte problemet til et annet sted :rolleyes:.

Guest Avmønstret#

Å bo i båt ble vel strengt tatt "legalisert" når de justerte lovene for noen år tilbake og en kunne få folkeadresse i båt m.v. 

Mens på land så settes det strenge krav til bolig. Skal man sove i ett rom så må det være xx kubikk, det må ha xx rømingsveier, elektrisk anlegg må ha xx standard, badet må være universelt utformet om en bygger nytt, en må ha xx parkeringsplasser på eiendommen,  en må være koble til vann og avløp osv. 

---

En måte å få ned "ikke bærekraftig båtboerskap" på kan være ett enkelt miljøkrav. Om man skal bo i båt så må man fremvise et godkjent anlegg for toalett og avløp, enten i egen båt eller lovlig tilgang i umiddelbar nærhet av båten. Noe jeg syns må på plass før eller siden uansett fordi "alle vet" at båtboere lar sjiten gå i sjøen, og det midt i "smørøyet" i byer hvor sjøsiden og sjøen brukes mest. 

Kan det tenkes av vilkårsløs legalisering av det å bo i båt var feil? Er det virkelig feil å sette noen minimumskrav til boligen folk skal bo i? 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Dette var trist lesning! En problemstilling som jeg ikke har tenkt over og sansynligvis aldri kommer til å komme bortti!   Jeg bor ikke i noen by og har heller ikke båten min i noen by. Trives generelt best i ikke urbane strøk. Det er vel også motsatt av de som er rusavhengie og avhengie av å være på kant med loven for i det heletatt å eksistere.. Når det er sagt bør det jo være en del strengere krav til båtbeboere! Virker som det er litt diffust!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Så lenge jeg har levd, siden 1946, har dette vært noe man må forholde seg til. Da jeg var liten gutt, lånte vi en hytte syd på Hurum. Vi fikk ikke lov å ro (de barna som var større enn meg) ut til Mølen. Der ute kunne vi se det brant bål om natten, der ute var det tatere. De var farlige, de kom om natten og stjal det som ikke var låst inne, het det seg. Om det var sant, vet jeg ikke. Da jeg ble eldre, 1960 og utover, var det mange krigsseilere som bodde i båter i Bestunkilen. Der lå utrangerte skøyter fortøyd langs Hengsåsen, og der sakk de. Noen av beborerene døde om bord. Det var kvistlakk og rødsprit. Jeg kjente flere av dem. De rappa det de kom over. Og det ble omsatt i et eller annet som kunne gi rus. Da Admrialen og jeg giftet oss og kjøpte motorbåt, hadde vi en av gutta boende om bord en periode. Han holdt båten ren og pen. Kameraten min hadde en radio. Den rapp'an og solgte for en ryggsekk pils. Når vi skulle ut på sjøen, flyttet han over i en nabobåt. Han her var absolutt en av de bedre, men tungt krigsskadd. På sett og vis var de kriminelle, men hadde et meget ugrei historie, svært mange av dem. Langs breddene av Akerselva og under broene var det også et miljø.

Og slik er det vel også i dag. Denne gjengen er en nokså broget forsamling. Noen kan man for så vidt unskylde, andre er bent frem farlige. Både for seg selv og andre.

At mange bor i båter har vel mye med det å gjøre at båter gis bort, i stedet for at eier må besørge destruksjon. Før i tiden var det dumpeplass midt ute i Oslofjorden. Det er ikke tillatt lenger. Nå koster det kroner og bli kvitt vrakene. Det er vel et problem som alltid har eksistert, bare at det flytter på seg. Og antar litt andre former.

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Ja, båtboere står fritt å overbevise oss ;-)

Mener du at jeg skal ta bilde og sende til deg når jeg bæsjer på land? Jeg kan det, altså. Men det blir sikkert ikke noe hyggelig for verken deg eller meg.

Kanskje det heller er den som kommer med påstanden som skal komme med bevisene...

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Pinkvin skrev for 5 timer siden:

fordi "alle vet" at båtboere lar sjiten gå i sjøen, og det midt i "smørøyet" i byer hvor sjøsiden og sjøen brukes 

Det stemmer godt med mine erfaringer. Både på Aker Brygge og andre plasser. Å gå ut i snøføyka og/eller annet drittvær for å gå på potta var ganske enkelt uaktuelt!

For ikke å sette meg selv i et dårlig lys, må jeg legge til at dette ikke bare skyldtes latskap. Vi hadde nemlig en marinbiolog som nabo, og hans faglige oppfatning av utslippet fra båtboerne var at det i verste fall var et estetisk problem.

Redigert av Mare Nostrum (see edit history)
Guest Avmønstret#

Nå var det ikke hovedpoenget med tråden men nevner ikke det med manglende løsning på avløp hos bobåter uten grunn. Men selvsagt er det unntak :-)

____

Det store spørsmålet er om manglende krav til "boligstandard" hos bobåter i økende grad kan bli en fattigdomsfelle og et miljøproblem, både fysisk og sosialt?

Og da ender det med lokale/kommunale tiltak som rammer vanlige fritidsbåtbrukere.

Kanskje det burde reguleres områder for bobåter med krav ifht vann og avløp, el-lølsninger osv? Så hvis en tar fast bolig i båt så må man ligge på et regulert sted?

Pinkvin skrev 5 minutter siden:

Kanskje det burde reguleres områder for bobåter med krav ifht vann og avløp, el-lølsninger osv? Så hvis en tar fast bolig i båt så må man ligge på et regulert sted?

Nei takk. Synes samfunnet er regulert nok som det er. Selv har jeg fast og anstendig jobb, grei nok inntekt, ruser meg ikke og veksler mellom å drite (hovedsaklig) på land og av og til kvelds- og nattestid ombord. Med 275-liters septiktank har jeg nok plass til å tømme ryggen en del ganger før jeg (helt lovlig) tømmer tanken langt fra land i forbindelse med turer jeg likevel skal. Klart, tømmer noen tanken i havna er dette ulovlig, men dette er regulert fra før og dermed kan man heller ta tak dette lovbruddet på skikkelig vis enn å finne på enda mer å regulere. 

Slettes ikke greit at enkelte båtboere stjeler, driter i havna og ruser seg, men veldig trist om folk skjærer alle over en kam og tror at dette gjelder alle som bor i båt.

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev for 1 time siden:

Nei takk. Synes samfunnet er regulert nok som det er. Selv har jeg fast og anstendig jobb, grei nok inntekt, ruser meg ikke og veksler mellom å drite (hovedsaklig) på land og av og til kvelds- og nattestid ombord. Med 275-liters septiktank har jeg nok plass til å tømme ryggen en del ganger før jeg (helt lovlig) tømmer tanken langt fra land i forbindelse med turer jeg likevel skal. Klart, tømmer noen tanken i havna er dette ulovlig

Og hva ville være galt med om de feks hadde en motorisert tralle med tank og sugepumpe som en kjørte ut på brygga så en kunne få "sugd" tanken regelmessig? Eller tilsvarende løsning i båt hvis det er isfri havn? Enkel tilpasning som ikke trenger å koste en formue og noe folk på land "bare må godta" hvis de har septik i hagen. 

, men dette er regulert fra før og dermed kan man heller ta tak dette lovbruddet på skikkelig vis enn å finne på enda mer å regulere. 

Hva er problemet med bobåthavner som er ordentlig tilrettelagt med tanke på avløp/septik, vann og strøm så man faktisk kan bo i båt på et ordentlig vis? Jeg klarer ikke å se det som et problem, men ja, det vil naturlig nok koste mer penger enn å ligge i en havn uten vintervann med begrenset tilgang på strøm osv. 

Og mens vanlige folk møter forbud mot å varme sine hus med parafinbrennere og vedovner så kan/må båtboere fortsette med å brenne diesel fordi el-anlegg ikke er godt nok utbygd til å kunne brukes til varme... er det riktig? 

Slettes ikke greit at enkelte båtboere stjeler, driter i havna og ruser seg, men veldig trist om folk skjærer alle over en kam og tror at dette gjelder alle som bor i båt.

Folk skjærer ikke alle over en kam, men en kan fort komme dit du beskriver om en skal fortsette å godta en lavere standard enn det en bør ha når "noe" blir godkjent som bolig. Å godta det å bo i båt som "lavstandardløsning" uten ordentlig infrastruktur for å løse problemer både ifht miljø og komfort er å gjøre det å bo i båt til en "fattigmannsløsning", og da blir det som det blir. 

Få opp standarden og kvaliteten, gjør det til ett attraktivt alternativ å bo i båt fremfor å la det utvikle seg til noe dårlig (ere). 

--------------

Hva er de alternative metodene for å unngå at det å bo i båt blir sett på som mer og mer attraktivt for "fattige" og andre med "utfordringer" da? 

Pinkvin skrev 38 minutter siden:

Og hva ville være galt med om de feks hadde en motorisert tralle med tank og sugepumpe som en kjørte ut på brygga så en kunne få "sugd" tanken regelmessig?

Er det mer miljøvennlig, globalt sett, med motorisert tralle til septikfrakt enn å slippe et fullbiologisk "produkt" ut til nedbrytelse og nytte i naturen?

Hva er problemet med bobåthavner som er ordentlig tilrettelagt med tanke på avløp/septik, vann og strøm så man faktisk kan bo i båt på et ordentlig vis?

Hva er problemet med at folk kan få bo der de selv ønsker, så lenge de oppfører seg innenfor det som er greit og ikke er til bry for andre? Kunne ikke falle meg inn å legge meg til i ei organisert bobåthavn. Trives utmerket der jeg ligger nå, perfekt plassering i forhold til jobb, fritidsaktiviteter og sjøliv der jeg trives godt.

godta en lavere standard enn det en bør ha

Hvem er du (eller forsåvidt andre) til å bestemme over andre hvilke standarder folk bør ha? Beklager noe halvkrasse svar her, med dette må jeg si blir for dumt.

Hva er de alternative metodene for å unngå at det å bo i båt blir sett på som mer og mer attraktivt for "fattige" og andre med "utfordringer" da? 

Selvfølgelig finnes det alltid folk som klarer helt å se sine egne behov og begrensninger, men det finnes også andre folk som klarer nettopp dette. Disse siste har selv valgt boform, hvor de vil bo og hva boformen deres skal innebære. Folk er forskjellige, vi lever ikke i et samfunn der alle er like og har behov for det samme. Skulle det vise seg å komme et ønske fra båtboeres side for organiserte båtboerhavner støtter jeg dette 100%, fint for dem som ønsker å bo slik. Men det er ikke noe for min del. Lite nødvendig i å tvinge voksne folk som oppfører seg og som trives utmerket der de er inn i noe de slettes ikke har lyst til. Så kan lovverket og ordensmakta ta seg av de som driter i havna, bråker og stjeler, slik som det også er for dem som bor på land og ikke klarer oppføre seg.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev 8 minutter siden:

Er det mer miljøvennlig, globalt sett, med motorisert tralle til septikfrakt enn å slippe et fullbiologisk "produkt" ut til nedbrytelse og nytte i naturen?

Alle hus langs sjøen og innsjøer er pålagt, ofte til en stor kostnad, å føre kloakken sin til rensestasjoner. Tror de fleste er enige at det er en god løsning. Men du mener enkelte typer bolig skal slippe kloakk urenset ut i sjø. Hvorfor skal en type bolig få det?

Hva er problemet med at folk kan få bo der de selv ønsker, så lenge de oppfører seg innenfor det som er greit og ikke er til bry for andre? Kunne ikke falle meg inn å legge meg til i ei organisert bobåthavn. Trives utmerket der jeg ligger nå, perfekt plassering i forhold til jobb, fritidsaktiviteter og sjøliv der jeg trives godt.

At du trives og har det bra er jo bra, ingen som bestrider det. Så lenge det er forsvarlige boforhold og miljø og sikkerhet for andre ivaretas så vil det vel være greit uansett. Men om det glir ut og båter, campingvogner/bobiler osv feks slipper kloakk ut i naturen, med den smittefaren og miljøproblemet det utgjør, eller varmer opp med diesel når andre boliger har forbud mot å fyre med parafin, og hva med søppelhåndtering, og infrastruktur ellers ifht både strøm, vann, tilgang for brannbil/sykebil.... ja, har de samme rett som deg til å si "hva er problemet med å at folk kan få bo der de selv ønsker?". Greit det, men hvem skal betale for at folk skal "bo som de vil" om en må rykke ut med helikopter i Oslo for å få en pasient ut av boligen, eller ikke klarer å slokke en brann fordi boligen er utilgjengelig for brannbil osv. 

Hvem er du (eller forsåvidt andre) til å bestemme over andre hvilke standarder folk bør ha? Beklager noe halvkrasse svar her, med dette må jeg si blir for dumt.

Når skriver du som om du har bodd i båt hele livet. Se deg rundt neste gang du er i en vanlig bolig. Alt er bestemt, hvilken vei inngangsdøra slo når du gikk inn (regulert etter at 113+ døde i kirkebrannen i Grue i 1822 fordi dørene slo innover og sperret når alle fikk panikk og ville ut), takhøyden når du kommer inn, hvor godt veggene er isolert, at du kan slå på lyset uten fare fordi el- systemet er på stell og uten at naboen mister strømmen, at du kan gå på do uten å få hverken støt eller bli sjuk av vannet i krana og du vet at kloakken ikke havner urenset i sjøen. At det var parkering i nærheten av boligen, at brannbilen og ambulansen kan komme frem til boligen. Og om du overnatter vet du at det er alternativ utgang av soverommet og at det har tilstrekkelig volum med luft til at det ikke er helseskadelig å sove der, du vet at rommet har ventilasjon, at det er en brannslange eller slukkeapparat i nærhet i tilfelle brann osv. 

Alt er bestemt. Hva fikk deg til å tro noe annet? 

Men noen syns kanskje det er greit om vi får "trailer parks" med fattige, og havner som fylles med flytende vrak. Jeg syns ikke det. 

Selvfølgelig finnes det alltid folk som klarer helt å se sine egne behov og begrensninger, men det finnes også andre folk som klarer nettopp dette. Disse siste har selv valgt boform, hvor de vil bo og hva boformen deres skal innebære. Folk er forskjellige, vi lever ikke i et samfunn der alle er like og har behov for det samme. Skulle det vise seg å komme et ønske fra båtboeres side for organiserte båtboerhavner støtter jeg dette 100%, fint for dem som ønsker å bo slik.

Om tilbudet kom så er jeg sikker på at mange båtboere ville vist interesse, akkurat for å komme vekk fra å bli stigmatisert som "fattig båtboer" hvis bobåtmiljøet uvikler seg i den retningen. Se på Aker brygge, men en trenger ikke nødvendigvis å bo langs Norges dyreste kaistrekk for å få en grei standard. 

Men det er ikke noe for min del. Lite nødvendig i å tvinge voksne folk som oppfører seg og som trives utmerket der de er inn i noe de slettes ikke har lyst til. Så kan lovverket og ordensmakta ta seg av de som driter i havna, bråker og stjeler, slik som det også er for dem som bor på land og ikke klarer oppføre seg.

Jeg er uenig. Vi vet godt hvilke typer bomiljøer som tiltrekker seg en "viss type mennesker", ser ingen grunn til å legge til rette for slike bomiljøer på sjøen, eller på land. Jeg ønsker ikke "trailer parks" med fastboene i Norge, ei heller noe tilsvarende på sjøen. 

Og igjen, hvordan skal en unngå den utviklingen hvis en ikke engang kan sette noen helt ordinære minimumskrav til boligen? Være seg opplegg for godkjent vann og avløp, renovasjon, el- anlegg egnet til helårs boligformål, tilgang for brannbil/sjukebil? Mao ordinære krav til infrastruktur som enhver godkjent bolig i Norge allerede tilfredsstiller.

Legg merke til, jeg nevner kun "eksterne" tilrettelegginger, ikke at en må endre så mye som en skrue på båten. 

Husk at sjøen er for alle, vil du virkelig at hvem som helst kan lempe ut en moring og bosette seg? Så en til, så en til. Vi har nok problemer med båtvrak rundtomkring, vrakpant til tross. Å legge til rette for at en kan bo lovlig i båt uten noen som helst forbehold vil øke problemet med forlatte vrak.

Pinkvin skrev 10 minutter siden:

Alle hus langs sjøen og innsjøer er pålagt, ofte til en stor kostnad, å føre kloakken sin til rensestasjoner. Tror de fleste er enige at det er en god løsning. Men du mener enkelte typer bolig skal slippe kloakk urenset ut i sjø. Hvorfor skal en type bolig få det?

Allerede forbudt nærmere 300 meter fra land. Du vil innføre lover som allerede eksisterer. Problemet er mangel på håndheving.

eller varmer opp med diesel når andre boliger har forbud mot å fyre med parafin, og hva med søppelhåndtering, og infrastruktur ellers ifht både strøm, vann, tilgang for brannbil/sykebil.... ja, har de samme rett som deg til å si "hva er problemet med å at folk kan få bo der de selv ønsker?". Greit det, men hvem skal betale for at folk skal "bo som de vil" om en må rykke ut med helikopter i Oslo for å få en pasient ut av boligen, eller ikke klarer å slokke en brann fordi boligen er utilgjengelig for brannbil osv.

Fritisboliger og hytter er fremdeles unntatt fyringsforbud med parafin. Men kanskje vi kan innføre en kvote på max 1000 liter diesel per person i Norge per år? Så blir det også super-regulert. Tjo-ho!

Søppelhåndtering er ikke noe problem i norske havner. Tror du mange slenger søppelet på sjøen eller i naturen? Et ikke-problem.

Tilgang til strøm og vann er noe de fleste båtboere ikke har problemer med.

Og hvor ofte dør båtboere fordi brann/sykebil ikke kommer til? Nå mistenker jeg at du konstruerer problemer.

Når skriver du som om du har bodd i båt hele livet. Se deg rundt neste gang du er i en vanlig bolig. Alt er bestemt, hvilken vei inngangsdøra slo når du gikk inn (regulert etter at 113+ døde i kirkebrannen i Grue i 1822 fordi dørene slo innover og sperret når alle fikk panikk og ville ut), takhøyden når du kommer inn, hvor godt veggene er isolert, at du kan slå på lyset uten fare fordi el- systemet er på stell og uten at naboen mister strømmen, at du kan gå på do uten å få hverken støt eller bli sjuk av vannet i krana og du vet at kloakken ikke havner urenset i sjøen. At det var parkering i nærheten av boligen, at brannbilen og ambulansen kan komme frem til boligen. Og om du overnatter vet du at det er alternativ utgang av soverommet og at det har tilstrekkelig volum med luft til at det ikke er helseskadelig å sove der, du vet at rommet har ventilasjon, at det er en brannslange eller slukkeapparat i nærhet i tilfelle brann osv. 

Plager det deg eller noen andre om en båt ikke er isolert som en TEK-17-bolig? Eller at man har 12 volt-anlegg i stedet for 230 volt-anlegg? (Du kan gjerne montere <50 volt-anlegg hjemme selv, om du vil). Det meste her handler om personlig sikkerhet. Om man ikke greier å ta vare på seg selv, er det kanskje ikke så smart å bo i et "uregulert" samfunn, men for de fleste går det helt fint. La oss få ha denne vesle personlige friheten, selv om du velger å ikke ha den. 

Men noen syns kanskje det er greit om vi får "trailer parks" med fattige, og havner som fylles med flytende vrak. Jeg syns ikke det. 

Nå vet jeg ikke hvilke havner du vanker i, men de jeg kjenner til har visse krav til standard på både båter og klientell for å få bo der. Med mindre man bor i en havn man eier selv, og kan gjøre som man selv vil.

Har egentlig fått svar på det jeg lurte på. Det var interessant det Hulda skrev om at den var en god del sånt før òg. Jeg husker det dog ikke så godt. Og så tenker jeg at da var det mest trebåter i omløp og disse rotner jo av seg selv når de blir gamle nok. Nå er det derimot plast, stål og betongbåter i omløp som vil vare mye lenger og representerer et mye større forsøplingsproblem, så det burde nok vært enklere å kvitte seg med gamle båter på forsvarlig måte i stedet for å selge evt gi bort til rusmisbrukere og andre drømmere. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Se deg rundt neste gang du er i en vanlig bolig. Alt er bestemt, hvilken vei inngangsdøra slo når du gikk inn (regulert etter at 113+ døde i kirkebrannen i Grue i 1822 fordi dørene slo innover og sperret når alle fikk panikk og ville ut), takhøyden når du kommer inn, hvor godt veggene er isolert, at du kan slå på lyset uten fare fordi el- systemet er på stell og uten at naboen mister strømmen, at du kan gå på do uten å få hverken støt eller bli sjuk av vannet i krana og du vet at kloakken ikke havner urenset i sjøen. At det var parkering i nærheten av boligen, at brannbilen og ambulansen kan komme frem til boligen. Og om du overnatter vet du at det er alternativ utgang av soverommet og at det har tilstrekkelige volum med luft til at det ikke er helseskadelig å sove der, du vet at rommet har ventilasjon, at det er en brannslange eller slukkeapparat i nærhet i tilfelle 

Nå bor jeg i hus, men det var neimen ikke mange av punktene her jeg kunne tikke av på. Strøm og vann/ avløp er på stell, resten er ikke iht Pinkvin standard. Men jeg bor nå godt likevel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...