Jump to content

Stålbåt - hvordan sjekke skrog


Frivakten

Recommended Posts

Har vurdert å kjøpe større båt. Da blir ofte alternativene bl.a. stål og da prisen er vesentlig, blir det gjerne en 30 år gammel båt. Hva skal jeg se etter, eller aller helst hvem kan se på den for meg? Er det mulig å få fullverdig oversikt uten å ta den opp på slipp?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

I august utgaven av Practical Boat Owner står det en artikkel skrevet av en surveyor om akkurat undersøkelse før kjøp av brukte stål og aluminiumsbåter. Konklusjonen er at man trenger mer enn ved anne type båt hjelp fra en surveyor med Stålbåt kjennskap og ultralydutstyr for å måle platetykkelse etc. Noe av problemet er at mange stålbåter er isolert og kledd innvendig med treverk slik at man ikke får sett annet enn kjølsvinet. Skroget under vann er det minste problemet, over vann og innsiden hvor det er nok oksygen og vann/kondens kan være problemområdene.

Magneter som ikke er for sterk kan benyttes for å oppdage event. tykk sparkelmasse utvendig.

Hadde selv lurt på stålbåt da disse jo tåler en masse, og man kan fikse mye med sveiseapparatet, men etter å ha gått lei gamle rustne biler har jeg ombestemt meg. Saltvann og stål er en utfordring, men for all del de fleste båter er jo lagt i stål.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post

Er det rust, så renner det rustvann, i hvert fall innvendig. Lommelykt og speil.

Sjekk at det er anoder. Hvis alle anoder nettopp er sveiset på vær på vakt.

Galvaisk tæring tærer der de to materialene har kontakt.

Elektrolytisk tæring er farlig, ikke galvanisk i samme grad.

Det er umulig å skjekke en båt uten å ta den på land, uansett hva den er laget av.

Sjekk om båten er laget av kvalifisert personell. Jeg hadde, som et bevis på det motsatte, en jobb på en grunnstøtt Pedro Cruiser engang. Sprekk i maling avslørte at de hadde glemt å sveise inn halvparten av platen som danner akterspeilet, dette var en ny båt. Hulda hevder å være produsert av kvalifisert person, selv om den er hjemmelaget.

Ta med en som har generelle kunnskaper om stål, det behøver ikke å være en båtmann. Det nytter ikke for en ivrig kjøper å stå og glo på noe han/hun har lyst til å kjøpe, det er dømt fiakso hvis det er noe galt et sted.

Link to post

Såvidt jeg vet, er den eneste sikre metoden for å sjekke et stålskrogs tilstand å slippsette og foreta en grundig tykkelsesmåling. Alle sammenføyninger er selvfølgelig kritiske punkter (enten det er sveiset eller klinket). Grundig og dokumentert historikk er viktig, hva er gjort når og hvorfor og av hvem?

Vår stålbåt har et par litt dårlige plater på styrbord side rett under vannlinja, og grunnen til det er visstnok at en tidligere eier hadde installert en masse "elektrisk" tett intil skutesida akkurat der....(men dette vet jeg eg. lite om).

En fagmann til å stole på er en god forsikring, men det gjelder vel uansett skrogmateriale?

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post

Har ikke snakket med alle stålbåtselgerene, men hittil har de bare vridd seg litt når jeg har spurt om skroget. Burde da ikke disse selgeren levert med en tilstandsrapport da dette med skroget er så viktig?

 

Eller kjøpes det gamle stålbåter bare på lykke og fromme. :confused:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Jeg ville absolutt sjekket noen spant bak innredningen, - er det rust her ville jeg ikke kjøpt båten - da er det for dårlig grunnarbeid fra båten ble bygd.

Dessuten som andre sier, båten må på land og sjekkes under vannlinja.

Er det ikke tæring på anodene er det noe som er galt - hvis de ikke akkurat er byttet.

Link to post

Nå må Hulda bare få lov å tillegge at veeeeldig mange stålbåter er spanteløse, Hulda iberegnet. De er bygget med "selvbærende karosseri" med langsgående stringers. En kvalitetsbåt er naturligvis skummet til 50 cm under vannlinjen med to-komp. polyerutanskum, selvslukkende. Altså området der man ønsker å se etter rust, er hermetisert. Derfor er renning av rustvann eneste antydning om at noe er galt. Så går skalaen nedover via Glava til ikke noe isolasjon.

 

Malingen innvendig i Hulda holder i veldig mange år. Design life på utvendig maling er 15 år i tropisk farvann (yrkesfartøy), samme maling innvendig. Den malingen kommer til å overleve meg med mange år. Jeg har planlagt å være her en stund til.

 

Titter man på et undervannskrog som kommer på land, vil det ikke være vanskelig å spore rust. Noen få kakk med en liten kulehammer her og der. Rustflak og eventuell sparkel vil sprette av. Man må bare vite hvordan man skjekker og hva man skal se etter. Avansert utstyr er ikke nødvendig. Det kommer først til sin rett når man vurderer et tvilsomt skrog. M.a.o.: "Må denne platen byttes nå, eller kan den gå i fem år til. Er den sprekken jeg finner her kun en akademisk sprekk, eller må tiltak treffes for å reparere".

Link to post

International

Grunnmalingen er Intertuf 262, tørr minst 125 micro

Mellomstrøk Intergard 263, tørr minst 100 micro

Toppstrøk Interthane Covercoat, tørr minst 50 micro

 

Dette er to-komponent poleurethanmaling. Grunnstrøket er sinkrikt med 73% faststoff. Jeg hadde ikke tilgang til spøyte, så vi måtte male hele båten med kost, tre runder med grunnmalingen osv. Det var en himla jobb. Hadde vi ikke vært 5 personer på jobben, hadde det vært ugjennomførlasegbart på grunn av tørkeintervaller. Grunnbehandlingen av jernet var sandblåsing med alu.grit.

 

Rustmalingen til Biltema, Arcanol osv. ligger så langt unna ovennevnte at det overhode ikke kan sammenlignes. Etter å ha lekt meg et par vintre i isen, har jeg ikke slitt meg gjennom toppstrøket i baugen enda. Nå skal det i sannhetens navn opplyses at jeg har ikke gått mange timer i isen, men sånn nå og da når jeg vil ut på fjorden vinterstid.

 

På innsiden av meg ligger den gamle arbeidsbåten til Oslo havnevesen som har vært lystbåt en 20 års tid. Det er en venn av meg som i sin tid var skipper på denne båten i Oslo Havnevesen. Rustbeskyttelsen av undervannskroget her er kun sinkanoder. Bunnstoffet blir malt rett på stålet. Jeg vet ikke hvor gammel denne båten er, men vil anta 50 år pluss. Opprinnelig var dette en liten slepebåt.

 

For ditt vedkommende vil ikke sinanoder hjelpe (ferskvann), du må bruke anoder med magnesium.

 

Med riktig beskyttelse er ikke jern i vann noe holdbarhetsproblem. Det er heller ikke noe vedlikeholdsproblem. Det er mest fordommer og overtro. Jeg har mindre vedlikehold på Hulda enn det en plastbåteier vil ha. Det eneste jeg har gjort de siste fire årene er å spyle dekket, såpe en gang i året. Skutesidene har bare blitt spylt med ferskvann, det er ikke noe som fester særlig godt på malingen til International.

Link to post
  • 1 år senere...

Det er et to-mannsfirma i Drammen som driver med denslags. Deres viktigste kunder er LNG- og liknende båter som frakter underkjølte laster.

 

Disse gutta kom medbringende alt utstyr, inkludert strømaggeregat. På opplagsplassen i Son har vi ikke nok strøm for å underholde utstyret.

 

Deretter var det bare å maskere alt som ikke skulle skummes og slippe gutta løs. Proffe folk med forhåndspris.

 

 

Skum060602Ax.jpg

Skum060602Ex.jpg

 

Været bør være tørt og varmt. Underlaget bør være sanblåst eller ru overflate. Hulda er malt, det er også ok.

Link to post

Hei,

 

familien min har hatt stålbåt i mange år. Faren min sveiset den sammen selv fra platenivå. Er du på utkikk etter stålbåt, ville jeg ikke bekymret meg for rust. Det viktigste er å vite at rusta er der, og få en pris på båten i forhold til det arbeidet som må gjøres. Er det mye rust tar du bare vinkelsliperen og fjerner hele det ødelagte området, sveiser på en ny stålplate med samme tykkelse og sliper ned kantene. Avslutt med sandblåsing, grunning og evt maling. Det blir like fint som nytt. Er det bare rust i kantene og det renner litt rustvann, trenger du bare sandblåse, grunne og lakke.

 

Vedlikehold av stålbåt er ganske enkelt, det bare krever litt annerledes verktøy.

 

 

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Hei,

 

Faren min sveiset den sammen selv fra platenivå. Er du på utkikk etter stålbåt, ville jeg ikke bekymret meg for rust.

 

Vedlikehold av stålbåt er ganske enkelt, det bare krever litt annerledes verktøy.

 

Sånn?

 

 

Foerste_plater.jpg

 

Ellers så er jeg enig i vedlikeholdet. Isolasjon er imidlertid viktig for å hindre kondens, renning og innvendig rust. Det behøver nødvendigvis ikke være skumming. Andre isolasjonsformer kan naturligvis også benyttes. Når båten er ny og ikke innredet, er min vurdering at skumming er det beste.

Link to post

Kondens? Sikkert like viktig med lufting i stålbåter som med andre båter, skulle jeg tro. Båten jeg vokste opp i var med lukket kabin, og jeg tror kalesje v.s. lukket kabin som gjør de største forskjellene ang. kondens.

 

Kjenner jeg beveger meg på dypt vann nå, så jeg skal prøve å kontrollere skrivekløen min ;-)

 

..Men kan legge til at båten jeg plaprer om ikke var isolert. Den var tapetsert med vanlig rutete båt-tapet. Vet ikke hva den heter, men ser den er i handelen fremdeles. Båten ble ikke brukt om vinteren.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post

Kondens i en stålbåt blir det samme som i en plastbåt med enkeltlaminat. Hverken værre eller bedre.

 

Når båten blir skummet etter 'Hulda-metoden', får båten en K-faktor som et vanlig beboelseshus. Og det er null kondens uansett temp.område.

 

Kondens er en faktor av hvor mye energi luften inneholder (temperatur) og fuktighet som er tatt opp i luften. Er det varmt inne i båten, og luften har tatt opp rel. mye vann og denne mettede luften treffer en kald overflate, blir luften kaldere (energien avtar) og det vannet som luften ikke lenger kan holde på vil kondenseres på overflaten. Dette ble en lang og umulig setning. Altså etter isolasjon, null kondens.

 

Hulda er dønn tørr. Jeg var nede nå om dagen, da var temperaturen inne i båten 9 grader og rel. fuktighet var ca. 65%. Det er ingen lekkasjer inn i båten, hverken fra propell, skrog, luker e.l. Båten er tørr i kjølen, ikke et drypp fritt vann.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...