LAKA Startet 12.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2019 Henter vår nye båt, en Ockelbo B16AL (alubåt) like over helgen og trenger i den anledning en passende dregg. Den skal stort sett brukes når vi ankrer opp båten i idylliske bukter og viker i Boknafjorden og vil stort sett alltid holdes under tilsyn. Er det nødvendig med kjetting deler av lengden? Evt hvor lang? Og hvilke dregg anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2019 @LAKA jeg har en 5,5 meter RIB som jeg har 8 kg paraplydregg og to meter kjetting (8 mm?). Etter kjettingen har jeg en ganske tynn line, det blir ikke mange kg i drag for å holde båten i to på bade-turer. Kjetting fot å få litt demping foran drggen. Og mer motstandsdyktig mot stein og slitasje på bunn. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 12.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2019 Paraplydregg med tau holder lenge for din godværsbruk. Keep it simple - paraplydregg er enkel å stue bort, og med tau kan du slippe den rett ut og hale den opp over rekka uten å være redd for at kjetting lager merket på skroget. Du kan eventuelt supplere med en daumann etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 12.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2019 Code0 skrev for 3 timer siden: @LAKA jeg har en 5,5 meter RIB som jeg har 8 kg paraplydregg og to meter kjetting (8 mm?). Etter kjettingen har jeg en ganske tynn line, det blir ikke mange kg i drag for å holde båten i to på bade-turer. Kjetting fot å få litt demping foran drggen. Og mer motstandsdyktig mot stein og slitasje på bunn. Høres ut som en god løsning, og 8 eller 10 kg bør vel holde for en båt på under 600 kg med motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Kommer litt an på hva du har av stueplass. En 5 kg Brucekopi sitter mye bedre, men tar litt mer plass når du ikke bruker den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 (redigert) Bruker 7.5kg Bruce og en liten daumann på tauet, i min 17fot. Greit å slippe kjetting. Redigert 13.Mars.2019 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 jotto skrev for 13 timer siden: Paraplydregg med tau holder lenge for din godværsbruk. Keep it simple - paraplydregg er enkel å stue bort, og med tau kan du slippe den rett ut og hale den opp over rekka uten å være redd for at kjetting lager merket på skroget. Du kan eventuelt supplere med en daumann etter behov. Vil si meg helt enig med "jotto" her. Har vel selv minst 45 års erfaring med båt, inkl. flere båter av denne båttypen, så en ca. 6kg paraplydregg, i tillegg til en daumann til å fire ned på dregg`-tauet holder i massevis til slikt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Fasiten her ble 6 kg paraplydregg, tre meter med kjetting og 25 meter ankerline. Har bare fått brukt det et par ganger til nå, men det har fungert helt knirkefritt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.