Jump to content

30hk på GH14?


Quattro

Recommended Posts

Hei !

 

noen som har erfaring med 30hk på GH14 Deluxe? 1985-modell 

 

Vil det være en god kombinasjon av båt og motor? 

 

Innbiller meg at det står maks 20hk på "kortet" som viser hva den er godkjent for..derfor jeg ville spørre dere om erfaring med dette...blir båten god å gjøre eller er det litt for mye hest? Vil bli 2-3 personer i båten når den brukes.

 

motor er en 30hk Mariner 90mod med elstart 

erfaring med denne type? Er vell Yamaha dette? 

 

Håper på svar da jeg mulig har en på hånda:)

Link to post

Fungerer helt fint. Bare å kjøpe hvis GH14 er båten du har lyst på, 30hk er riktig motorisering av den båten. 20hk maks er fra en tid da Veritas ikke likte at det var store motorer på båtene.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Vært litt forskjellig mtp godkjenning, har noen år med brosjyrer fra 80 tallet og der er 14 delux oppgitt godkjent for 30hk.  Har også sett oppgitt at 20hk er maks med rorkultstyring og 30 hk med styrekonsoll. 

 

Har kjørt endel GH med 25 og 40 hk, 40 går fint det også, kjekt for vannskikjøring osv.  Men med dekk/vindskjerm gikk båten litt mye på nesa på full fart men trivdes godt rundt 26 knop 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Var så heldig at far min kjøpte GH 430S med 30 hk Yamaha uten styrekonsoll før første sommeren jeg var 16. Det er samme skrog som GH 14. Ble mye kjøring med venner i denne. Kombinasjonen fungerer bra, men det er nok en fordel med styrekonsoll. Vi trakk vannski og wakeboard og det fungerte godt med fire ombord. Med fem personer begynte den å ligge tyngre i vannet og med seks personer var det nok heller halvplan. 

Link to post

Tusen hjertelig takk for alle svar ! 

 

Har nå yamaha 9,9(15) føler det blir litt lite på den type båt....ser ut som det vil bli en 30hk, men er det noe kjente feil eller ting man burde se etter på en mariner fra rundt 90 tallet? Etter det jeg har forstått så er dette en yamaha motor ? Inntrykket jeg har fått av Yamaha og spesielt fra det årstallet er veldig god kvalitet:) 

 

Har kjøpt inn styrekonsoll(originalt) og skal montere dette, kan det stemme at det er 9ft styrekabel og 2x 6ft gass/gir wire?

 

 

Link to post
ivar skrev 54 minutter siden:

Vært litt forskjellig mtp godkjenning, har noen år med brosjyrer fra 80 tallet og der er 14 delux oppgitt godkjent for 30hk.  Har også sett oppgitt at 20hk er maks med rorkultstyring og 30 hk med styrekonsoll. 

 

Har kjørt endel GH med 25 og 40 hk, 40 går fint det også, kjekt for vannskikjøring osv.  Men med dekk/vindskjerm gikk båten litt mye på nesa på full fart men trivdes godt rundt 26 knop 

Føler kansje 40 vil bli litt mye for min del, hadde tenkt meg 25/30 hk, men etter litt lesing og kommentarer på denne posten så ser det ut som 30hk vil bli bra for mitt behov :)

 

Er ganske bleiket etter noen år med sol, men syns det står 14,5/20 regner med at dette er regnet i hk? 

Linja under står det 6/4 og dette er passasjerer ? 

Redigert av Quattro (see edit history)
Link to post
Quattro skrev for 4 timer siden:

men er det noe kjente feil eller ting man burde se etter på en mariner fra rundt 90 tallet?

 

husker ikke akkurat når, men engang på 90-tallet så gikk mariner over til mercury i disse størrelsene. Har du bilde av motoren? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Den der er vel yamaha basert ja. 

 

Søskenbarnet mitt hadde 30hk med lang stamme på sin GH, han bygde opp speilet med en trekloss + glassfiber/polyester og deretter alu plater på inn/utside.   Så det lar seg gjøre om man finner "rette motoren" 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er sant, men skal være helt ærlig å si at det frister ikke å begynne å bygge om for å få lang stammet til å passe korrekt :) 

 

har ingen problem med å gjøre noe sånt, men nå frister det mer å finne en motor som passer til som båten er nå:)

 noen her inne eller du som har erfaring med 25hk på GH14 deluxe? Merkbar forskjell på 25 og 30hk?

 

Kan få tak i en komplett 25hk lang stammet mariner og en med kort stammet 20hk mariner, til en billig penge. Hva skal til for å gjøre 20hk om til 25hk? Forgasser? Er snakk om en fra seint 80-tallet/ tidlig 90-tallet 

 

kikket også på en Yamaha 25hk 86mod som er et rep.objekt

 

rep.objekt er bare intressant 

Link to post

større syl.volum på 30hk, 498 cc vs 430 cc på 20/25hk.    Vi hadde 25hk på vår før vi satte på 40.  fungerte helt greit.  30hk gir nok etpar knop ekstra 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 6 minutter siden:

større syl.volum på 30hk, 498 cc vs 430 cc på 20/25hk.    Vi hadde 25hk på vår før vi satte på 40.  fungerte helt greit.  30hk gir nok etpar knop ekstra 

Men er det en merkbar forskjell på 25 kontra 30?  30 hk er sterkere ? 

Som sagt blir nok maks 3 personer i båten og blir bare brukt til generelle turer

 

mye ca vil en 25hk gjøre med denne type båt? 

Redigert av Quattro (see edit history)
Link to post

vår med dekk, vindskjerm og styring foran og lettere propell enn vanlig bikka såvidt 20 knop , mye vekt foran i gh = mye våt flate og redusert fart.  
Om jeg ikke husker feil så var ghen i brosjyra målt til 25 eller 26 knop med 25hk , 28 knop med 30hk , 2 personer 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 2 minutter siden:

vår med dekk, vindskjerm og styring foran og lettere propell enn vanlig bikka såvidt 20 knop , mye vekt foran i gh = mye våt flate og redusert fart.  
Om jeg ikke husker feil så var ghen i brosjyra målt til 25 eller 26 knop med 25hk , 28 knop med 30hk , 2 personer 

Se det! Tenker 25-26knop er helt greit med en slik båt, er rundt om der jeg ønsker å ligge. 

Får se litt hva som kommer ut av 25-30hk til mitt budsjett.

Link to post

Det optimale er nok en 3-sylindret 30hk Yamaha fra rundt 1999. Fant denne på finn - riktig type motor, men alt for høy pris og lang stamme:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=133467420

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Jeg personlig ville ikke gitt mange tusenlappene på de der, de er tross alt langt over 30 år gamle. Har sett at de gamle 2sylindrede Yamahaene hadde endel problem med vanninntrenging i nedre simring på veiva,da må motoren opp fra kassa og masse skruer som knekker osv.  

Gamle Yamahaer er også kunstig høyt priset synes jeg.  

 

Hvis du kikker litt på Tohatsu og Suzuki kan du finne en 30 hk helt opp mot 2005 modell for rundt 10 000,- 

Jeg mener disse motorene er minst like bra som Yamaha, har selv hatt flere av dem.   

Link to post

Kanskje noen allerede har skrevet det: GH14 var den gangen Vertias-godkjent for 28 hk forutsatt at det ble montert gir/gass-hendel og styrekonsoll. Grunnen til at det ble 28 hk, var at Gunn Hegna, som var eier at båtleveransen (derav GH), også var importør av Yamaha motorer. De leverte den gangen ikke større motor enn 28 hk. 30 hk er derfor ikke noe problem for denne båten å håndtere. Jeg vet om en som monterte 60 hk Mercury, det var godt over streken. På begynnelsen av 80-tallet jobbet jeg hos Gunn Hegna en kort periode. GH14 ble designet og testet for 25- og 28 hk. Da Yamaha 50 hk (var det vel) kom, utviklet man GH17. Lurer på om det var en som het Scheen som var konstruktør, kompis av Hegna. Men dette var før 1985, minnet har bleknet et del når det gjelder detaljer.

Link to post

Har en kollega som har en GH14 som var lei av trøbbel med eldre totakt. 

Har enkel styrekonsoll. Satte på ny Yamaha 40hk firetakter med el tilt våren ifjor. 

 

Kler båten godt. Fin marsj på 25-26knop. Tross større vekt enn totakter er det ingen stressmerker eller andre tegn på for stor eller tung motor etter en sesong med verdens beste vær og mange flere timers bruk enn «normal» sesong. Han mener motors moment og ikke minst el tilt, kler båten veldig godt. 

 

En pent brukt firetakter kan være i samme prisbrakett som gammelt Yamaha gull. 

Link to post
Tor Arild skrev 4 minutter siden:

Har en kollega som har en GH14 som var lei av trøbbel med eldre totakt. 

Har enkel styrekonsoll. Satte på ny Yamaha 40hk firetakter med el tilt våren ifjor. 

 

Kler båten godt. Fin marsj på 25-26knop. Tross større vekt enn totakter er det ingen stressmerker eller andre tegn på for stor eller tung motor etter en sesong med verdens beste vær og mange flere timers bruk enn «normal» sesong. Han mener motors moment og ikke minst el tilt, kler båten veldig godt. 

 

En pent brukt firetakter kan være i samme prisbrakett som gammelt Yamaha gull. 

Tusen takk for et godt svar ! Tar dette med meg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...