pebbe Startet 12.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2019 I forbindelse med service på min gamle Yamaha 9,9 (V63) to-takter oppdaget jeg at området rundt den ene tennpluggen er blitt tilsmusset/grisete av noe som ser ut som fastbrent støv. Det ligger også noe støv nede i motorhuset og jeg lurer på om dette kan være at selve pluggen er skadet og at det er rester av tennpluggen jeg ser? Det er også tydelige merker på selve tennpluggen og det kan også se ut som om noe har smeltet som følge av høy varme, for eksempel ved gnister mellom topplokket og tennpluggen? Under kjøring har jeg ikke merket noe spesielt, verken med tenning eller effekt. Se vedlagte bilder - noen ideer? Det er også noe misfarging på pakningen mellom topplokket og motorblokken, men det antar jeg er mer naturlig misfarging som følge av at pakningen stikker noe ut? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
bellen Svart 12.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2019 Du kødder vel nå? Dette er vel ikke noe annet enn korrosjon? Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 12.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2019 bellen skrev 7 minutter siden: Du kødder vel nå? Dette er vel ikke noe annet enn korrosjon? Kødder ikke - alt for mange år siden jeg har skrudd motorer... Den var helt strøken før sesongen i fjor og så det først nå. Tenker da spesielt på det med tennpluggene. Det gjelder kun den ene pluggen, men hvis det kun er korrosjon er jo det fint :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
bellen Svart 12.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2019 Ser veldig ut som korrosjon på grunn av fuktighet. Enten på grunn av kondens eller inntrenging av saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 12.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2019 bellen skrev 9 minutter siden: Ser veldig ut som korrosjon på grunn av fuktighet. Enten på grunn av kondens eller inntrenging av saltvann. så med mindre det er spor av dette innover når jeg tar ut pluggen så bør det ikke være noe stort problem? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Taskeladden Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Tørk det bort med f.eks wd 40. Bytt plugg og tut og kjør. Ingenting unormalt på en gammel motor det der :) no worries! Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Taskeladden Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 2 hours ago, bellen said: Du kødder vel nå? Dette er vel ikke noe annet enn korrosjon? Ikke alle som vet alt vet du. Finnes ikke dumme spørsmål, men endel dumme svar kommer det alltid :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
pebbe Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 S/Y Vega skrev for 10 timer siden: Tørk det bort med f.eks wd 40. Bytt plugg og tut og kjør. Ingenting unormalt på en gammel motor det der :) no worries! Takk for bra tips :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Lars K Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Kan se ut som det har kommet endel saltvann der siden det har kommet så fort. Ser det er endel på toppakningen også. Mange motorer får en dusj hvis man slakker av for fort og bølgen bak kommer oppunder dekselet. Vask rent og spray på noe snadder som nevnt over, jeg synes 6-66 funker best til sånt. Vær nøye med å kjøre motoren i ferskvann før du setter den vekk så holder den bedre. Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Lars K skrev 23 minutter siden: Kan se ut som det har kommet endel saltvann der siden det har kommet så fort. Ser det er endel på toppakningen også. Mange motorer får en dusj hvis man slakker av for fort og bølgen bak kommer oppunder dekselet. Vask rent og spray på noe snadder som nevnt over, jeg synes 6-66 funker best til sånt. Vær nøye med å kjøre motoren i ferskvann før du setter den vekk så holder den bedre. Takk for tips - jeg har kjørt ferskvann gjennom kjølesystemet ved sesongslutt, men ikke hatt hele stammen nede i ferskvann. Har dok sprayet stammen etc. med WD40 før lagring. Jeg får ta en vask/rens av flekkene og se om jeg kan få det bort. Plugger skal naturligvis skiftes. Det samme skal impeller og girolje. Bensinfilteret tenkte jeg å vaske/rense og det var det jeg hadde tenkt til å gjøre. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Lars K Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Det kan være lurt. Kan også være greit å sjekke thermostaten, her samler det seg mye salt og grums over tid. Den sitter under det lille dekselet med 3 skruer på det siste bildet ditt. Men vær forsiktig så du ikke knekker skruene. Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Lars K skrev Just now: Det kan være lurt. Kan også være greit å sjekke thermostaten, her samler det seg mye salt og grums over tid. Den sitter under det lille dekselet med 3 skruer på det siste bildet ditt. Men vær forsiktig så du ikke knekker skruene. Takk! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Ja sjekk thermostaten og impeller, midtre bildet viser tegn til att toppen kan ha hatt/har varmgang, ses brun/brent lakk som kan indikere for varmt forbrenningskammer. Det du ellers spør om er normalt mtp att motor ikke er jevnlig vasket og innsatt med konserveringsolje. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Du har fått de riktige svarene men syntes du i tilegg burde ta av motordekslet på høsten og gi motoren en omgang med feks WD 40 etter du har kjørt den i ferskvann. Da slipper du at det korriderer videre under opplag Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Ser ut som varmgang, brun/gul misfarging. Ta en sjekk i termostathuset for å se om det er tilstoppet av saltavsetninger. Hvis ja, ta av toppdekselet og rengjør kjølekanaler. Varmgang dreper motorer. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
pebbe Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 mmosberg skrev for 7 timer siden: Ser ut som varmgang, brun/gul misfarging. Ta en sjekk i termostathuset for å se om det er tilstoppet av saltavsetninger. Hvis ja, ta av toppdekselet og rengjør kjølekanaler. Varmgang dreper motorer. Takk! En jeg snakket med var inne på det samme, men han mente det trolig var konserveringsolje som hadde blitt varm. Jeg skal sjekke termostathuset også, som flere har vært inne på. Motoren ble brukt veldig lite i fjor sommer og rakk nok knapt bli ordentlig varm under bruk, men det er klart jeg også er bekymret for varmgang... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Mouche Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Mange her nevner WD40, men selv bruker jeg alltid 6-66 som er feitere og holder bedre. Tar av motordekslet og gir hele motoren innvendig (under lokket) en god dusj med 6-66 før vinteren kommer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 pebbe skrev 39 minutter siden: Motoren ble brukt veldig lite i fjor sommer og rakk nok knapt bli ordentlig varm under bruk, men det er klart jeg også er bekymret for varmgang... Ja, det er viktig å bekymre seg når man er båteier WD40 har lite for seg som konservering, her er CRC 6-66 et mye bedre produkt ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jerognal Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Og skal du ha noe som VIRKELIG funker som konservering av motor kjøper du en sprayboks med Fluidfilm(lanolin-fett). Beste sausen som finnes for å forhindre korrosjon.... Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Endelig kom det. Fluidfilm er helt topp til konservering. Settes sprayboksen i en bøtte med varm vann først blir den lettere å påføre med spray. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 jerognal skrev for 2 timer siden: Og skal du ha noe som VIRKELIG funker som konservering av motor kjøper du en sprayboks med Fluidfilm(lanolin-fett). Glimrende stoff! Særlig om du liker lukten av sau... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jerognal Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Nå har eg sprayet både min F50 og to biler under med Fluid Film. Og det med lukt kan dokker bare glømme. Skjønner ikke hvor ryktene om fæl lukt kommer fra. Linoljebehandling lukter 10x verre og lengre. Hverken bilene eller min F50 lider av sauelukt. Fordelen med Fluidfilm er at den trenger inn i rust/korrosjon og forhindrer videre rust, i motsetning til tectyl som legger seg utenpå rusten og det ruster som pokker under. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Og som andre har nevnt over; ville sjekket ut termostat. Aller helst byttet den. Koster lite så er du sikker. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 11 hours ago, jerognal said: Nå har eg sprayet både min F50 og to biler under med Fluid Film. Og det med lukt kan dokker bare glømme. Skjønner ikke hvor ryktene om fæl lukt kommer fra. Kanskje ryktet kommer i fra noen som har sprayet ned motoren sin med det? Ikke vet jeg hva det lukter når motoren blir så varm at stoffet fordamper eller om noe av stoffet svir seg fast i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 (redigert) On 3/14/2019 at 8:39 AM, index said: WD40 har lite for seg som konservering, her er CRC 6-66 et mye bedre produkt ja. Er enig at WD40 fordamper bort etter vært men produktet fungerer helt greit da saltet forsvinner når man sprayer motoren Selv bruker jeg Omega 636 som også er kjent som Jamaca oil. Det er dyrt men helt fantastisk som konservering da det ikke fordamper i noe særlig grad. Motoren er fortsatt våt av produkt når man foretar første start etter vinteren og det ryker godt av motoren når den blir varm. Ikke blir det noen flekker eller fastbrent produkt på motoren heller. Redigert 15.Mars.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.