Jump to content

Skadet topp eller tennplugg på to-takt 9,9?

pebbe

Recommended Posts

I forbindelse med service på min gamle Yamaha 9,9 (V63) to-takter oppdaget jeg at området rundt den ene tennpluggen er blitt tilsmusset/grisete av noe som ser ut som fastbrent støv. Det ligger også noe støv nede i motorhuset og jeg lurer på om dette kan være at selve pluggen er skadet og at det er rester av tennpluggen jeg ser? Det er også tydelige merker på selve tennpluggen og det kan også se ut som om noe har smeltet som følge av høy varme, for eksempel ved gnister mellom topplokket og tennpluggen? Under kjøring har jeg ikke merket noe spesielt, verken med tenning eller effekt. Se vedlagte bilder - noen ideer?

Det er også noe misfarging på pakningen mellom topplokket og motorblokken, men det antar jeg er mer naturlig misfarging som følge av at pakningen stikker noe ut? 

Tennplugg1.jpg

Tennplugg2.jpg

Toppakning.jpg

bellen skrev 7 minutter siden:

Du kødder vel nå? Dette er vel ikke noe annet enn korrosjon? 

Kødder ikke - alt for mange år siden jeg har skrudd motorer... Den var helt strøken før sesongen i fjor og så det først nå. Tenker da spesielt på det med tennpluggene. Det gjelder kun den ene pluggen, men hvis det kun er korrosjon er jo det fint :)

Kan se ut som det har kommet endel saltvann der siden det har kommet så fort. Ser det er endel på toppakningen også.

Mange motorer får en dusj hvis man slakker av for fort og bølgen bak kommer oppunder dekselet.

Vask rent og spray på noe snadder som nevnt over, jeg synes 6-66 funker best til sånt. 

Vær nøye med å kjøre motoren i ferskvann før du setter den vekk så holder den bedre.  

Lars K skrev 23 minutter siden:

Kan se ut som det har kommet endel saltvann der siden det har kommet så fort. Ser det er endel på toppakningen også.

Mange motorer får en dusj hvis man slakker av for fort og bølgen bak kommer oppunder dekselet.

Vask rent og spray på noe snadder som nevnt over, jeg synes 6-66 funker best til sånt. 

Vær nøye med å kjøre motoren i ferskvann før du setter den vekk så holder den bedre.  

Takk for tips - jeg har kjørt ferskvann gjennom kjølesystemet ved sesongslutt, men ikke hatt hele stammen nede i ferskvann. Har dok sprayet stammen etc. med WD40 før lagring. Jeg får ta en vask/rens av flekkene og se om jeg kan få det bort. Plugger skal naturligvis skiftes. Det samme skal impeller og girolje. Bensinfilteret tenkte jeg å vaske/rense og det var det jeg hadde tenkt til å gjøre. 

mmosberg skrev for 7 timer siden:

Ser ut som varmgang, brun/gul misfarging. Ta en sjekk i termostathuset for å se om det er tilstoppet av saltavsetninger. Hvis ja, ta av toppdekselet og rengjør kjølekanaler. Varmgang dreper motorer.

Takk! En jeg snakket med var inne på det samme, men han mente det trolig var konserveringsolje som hadde blitt varm. Jeg skal sjekke termostathuset også, som flere har vært inne på. Motoren ble brukt veldig lite i fjor sommer og rakk nok knapt bli ordentlig varm under bruk, men det er klart jeg også er bekymret for varmgang... 

pebbe skrev 39 minutter siden:

Motoren ble brukt veldig lite i fjor sommer og rakk nok knapt bli ordentlig varm under bruk, men det er klart jeg også er bekymret for varmgang... 

Ja, det er viktig å bekymre seg når man er båteier:giggle:

WD40 har lite for seg som konservering, her er CRC 6-66 et mye bedre produkt ja.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nå har eg sprayet både min F50 og to biler under med Fluid Film. Og det med lukt kan dokker bare glømme. Skjønner ikke hvor ryktene om fæl lukt kommer fra. Linoljebehandling lukter 10x verre og lengre. Hverken bilene eller min F50 lider av sauelukt. Fordelen med Fluidfilm er at den trenger inn i rust/korrosjon og forhindrer videre rust, i motsetning til tectyl som legger seg utenpå rusten og det ruster som pokker under. 

11 hours ago, jerognal said:

Nå har eg sprayet både min F50 og to biler under med Fluid Film. Og det med lukt kan dokker bare glømme. Skjønner ikke hvor ryktene om fæl lukt kommer fra.

Kanskje ryktet kommer i fra noen som har sprayet ned motoren sin med det?
Ikke vet jeg hva det lukter når motoren blir så varm at stoffet fordamper eller om noe av stoffet svir seg fast i motoren.

On 3/14/2019 at 8:39 AM, index said:

WD40 har lite for seg som konservering, her er CRC 6-66 et mye bedre produkt ja.

Er enig at WD40 fordamper bort etter vært men produktet fungerer helt greit da saltet forsvinner når man sprayer motoren
Selv bruker jeg Omega 636 som også er kjent som Jamaca oil.
Det er dyrt men helt fantastisk som konservering da det ikke fordamper i noe særlig grad.
Motoren er fortsatt våt av produkt når man foretar første start etter vinteren og det ryker godt av motoren når den blir varm.
Ikke blir det noen flekker eller fastbrent produkt på motoren heller.

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...