Jump to content

Skadet topp eller tennplugg på to-takt 9,9?

pebbe

Recommended Posts

De pleier å se slik ut hvis ikke det har vært oppe på en stund ja ;)    Ofte holder det med å rense dem, ikke sikkert du trenger å bytte hvis den virker.  Så får du renset det du kan se inni toppen også når du holder på.  Jeg har pleid å kjøre motoren i zalovann uten termostatfor å få ut grums i systemet.    Systemrens er vel enda bedre å bruke.

Lars K skrev for 6 timer siden:

De pleier å se slik ut hvis ikke det har vært oppe på en stund ja ;)    Ofte holder det med å rense dem, ikke sikkert du trenger å bytte hvis den virker.  Så får du renset det du kan se inni toppen også når du holder på.  Jeg har pleid å kjøre motoren i zalovann uten termostatfor å få ut grums i systemet.    Systemrens er vel enda bedre å bruke.

Tusen takk bra tips! Jeg forsøkte å rense med 6-66 og grove børster, men konkluderte fort med at den må skiftes. Jeg klarer knapt å bevege fjæra og tenker da at ny termostat kan være en rimelig investering på forlenget liv på en gammel traver. 

akkurat hvilken temperatur den åpner på er jeg usikker på, men 60 grader høres nok noenlunde rett ut.Man skal vel ikke så mye høyere i temperatur før saltvann begynner å krystallisere seg.  Mulig åpningstemperatur står trykt inn i godset på termostaten om du kikker ekstra godt der. Det er iallefall slik på enkelte termostater til bil(som jeg har litt mer erfaring med :) Om den åpner i det hele tatt,(og lukker når den blir kald) så er den nok brukbar enda. 

Denne tråden minnet meg forresten om å sjekke termostaten på min egen motor, så der ble det ett punkt til på servicelisten min  :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

S/Y Vega skrev 3 minutter siden:

akkurat hvilken temperatur den åpner på er jeg usikker på, men 60 grader høres nok noenlunde rett ut.Man skal vel ikke så mye høyere i temperatur før saltvann begynner å krystallisere seg.  Mulig åpningstemperatur står trykt inn i godset på termostaten om du kikker ekstra godt der. Det er iallefall slik på enkelte termostater til bil(som jeg har litt mer erfaring med :) Om den åpner i det hele tatt,(og lukker når den blir kald) så er den nok brukbar enda. 

Denne tråden minnet meg forresten om å sjekke termostaten på min egen motor, så der ble det ett punkt til på servicelisten min  :) 

Haha - hyggelig å kunne bidra!

Er det forresten viktig å kjøpe original termostat? De fleste butikker jeg har sett selger uoriginale termostater. 

Original/uoriginal-diskusjoner er det hundrevis av her inne på båtplassen har jeg fått inntrykk av, så du får nok aldri noe konkret svar på det her. Min mening er at uoriginal i de fleste tilfeller er mer enn godt nok. Termostat hadde jeg ikke hatt noen problemer med å bruke uoriginal del. I værste fall kan den testes med koke-i-vann metoden om man vil sjekke at det virker som det skal før montering. Greit å ha den gamle i backup dersom den fortsatt er i brukbar stand :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...