pebbe Svart 16.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 Takk for tips om å sjekke termostaten. Den må skiftes, ja... (beklager uklare bilder. De er hentet ut fra en video jeg laget av hele servicejobben) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Lars K Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 De pleier å se slik ut hvis ikke det har vært oppe på en stund ja ;) Ofte holder det med å rense dem, ikke sikkert du trenger å bytte hvis den virker. Så får du renset det du kan se inni toppen også når du holder på. Jeg har pleid å kjøre motoren i zalovann uten termostatfor å få ut grums i systemet. Systemrens er vel enda bedre å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 18.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Lars K skrev for 6 timer siden: De pleier å se slik ut hvis ikke det har vært oppe på en stund ja ;) Ofte holder det med å rense dem, ikke sikkert du trenger å bytte hvis den virker. Så får du renset det du kan se inni toppen også når du holder på. Jeg har pleid å kjøre motoren i zalovann uten termostatfor å få ut grums i systemet. Systemrens er vel enda bedre å bruke. Tusen takk bra tips! Jeg forsøkte å rense med 6-66 og grove børster, men konkluderte fort med at den må skiftes. Jeg klarer knapt å bevege fjæra og tenker da at ny termostat kan være en rimelig investering på forlenget liv på en gammel traver. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Taskeladden Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Prøv og kok opp termostaten i en panne med vann. Følg med og se om den åpner som den skal. Da er den ok. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
pebbe Svart 18.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 S/Y Vega skrev 7 minutter siden: Prøv og kok opp termostaten i en panne med vann. Følg med og se om den åpner som den skal. Da er den ok. Takk - det var et genialt tips. Den skal vel strengt talt åpne seg ved rundt 60 grader? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Taskeladden Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 akkurat hvilken temperatur den åpner på er jeg usikker på, men 60 grader høres nok noenlunde rett ut.Man skal vel ikke så mye høyere i temperatur før saltvann begynner å krystallisere seg. Mulig åpningstemperatur står trykt inn i godset på termostaten om du kikker ekstra godt der. Det er iallefall slik på enkelte termostater til bil(som jeg har litt mer erfaring med :) Om den åpner i det hele tatt,(og lukker når den blir kald) så er den nok brukbar enda. Denne tråden minnet meg forresten om å sjekke termostaten på min egen motor, så der ble det ett punkt til på servicelisten min :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
pebbe Svart 18.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 S/Y Vega skrev 3 minutter siden: akkurat hvilken temperatur den åpner på er jeg usikker på, men 60 grader høres nok noenlunde rett ut.Man skal vel ikke så mye høyere i temperatur før saltvann begynner å krystallisere seg. Mulig åpningstemperatur står trykt inn i godset på termostaten om du kikker ekstra godt der. Det er iallefall slik på enkelte termostater til bil(som jeg har litt mer erfaring med :) Om den åpner i det hele tatt,(og lukker når den blir kald) så er den nok brukbar enda. Denne tråden minnet meg forresten om å sjekke termostaten på min egen motor, så der ble det ett punkt til på servicelisten min :) Haha - hyggelig å kunne bidra! Er det forresten viktig å kjøpe original termostat? De fleste butikker jeg har sett selger uoriginale termostater. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Taskeladden Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Original/uoriginal-diskusjoner er det hundrevis av her inne på båtplassen har jeg fått inntrykk av, så du får nok aldri noe konkret svar på det her. Min mening er at uoriginal i de fleste tilfeller er mer enn godt nok. Termostat hadde jeg ikke hatt noen problemer med å bruke uoriginal del. I værste fall kan den testes med koke-i-vann metoden om man vil sjekke at det virker som det skal før montering. Greit å ha den gamle i backup dersom den fortsatt er i brukbar stand :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Guest Balder.. Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 (redigert) Kjøp en thermostat til din motor, merke spiller ingen rolle, bare tull å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig. Det er faktisk bare en thermostat, omtrent like enkel/komplisert som en brus kork. Redigert 18.Mars.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.