Jump to content

Høyt Turtall på Tohatsu 30hk 4-takt

Nerdy

Recommended Posts

Hei,

Noen med god kontroll på Tohatsu?

Kjøpt en Tohatsu 4-takt 2013 modell,

Noen spørsmål:

Når jeg starter den, så kommer det en pipelyd og en rød lampe bak på motoren - ser ut som det er en varsellampe for lavt oljenivå. Slokker 3 sekunder etter oppstart. Skjer uansett om motoren er varm eller kald. 

Har jo selvfølgelig peilet og det er nok olje på motoren.

Syns den går høyt på tomgang, og går enda høyere etter kjøring. Virker som den trenger tid på seg til roe seg helt ned på turtallet..?

Har ikke inntrykk av at motoren har blitt overøst med vedlikehold så.. noen som har noe forslag?

Guest Balder..

Høres ut som den går magert på lavregistret/tomgangsdyse, mulig tomgangsdyse er irret til eller att det sitter ett rusk i den, blås opp dysene i forgasser.

Hvis forgasser står over tid med fukt i flottør kammer vil dysene irre til, tomgangsdysen er så liten att det bare skal litt irr til før den fløder dårlig/leverer for lite bensin å motor går dermed for magert med høy tomgang som resultat.

Eller att justeringsskrue for luft/bensin er feil justert.

Usikker på om den modellen har luft eller bensin skrue for justering av blandingen på tomgang, se om du finner en sånn, skru den i tillfelle helt inn (men ikke hardt i bunn) og start på 1omdreining ut, skru den så ut med en halv omdreining  i gangen til du har ønsket tomgang.

Det ene av disse løsningene burde løse problemet.

Ovenstående forutsetter att ikke selve tomgangen er justert for høyt, det er oftest egen justeringsskrue.

Pipelyd og kort blinking av varsel lampe kan være automatikk bare for å vise att varselsystem fungerer, men kjenner ikke akkurat den spesifikke motoren.

Redigert av Balder.. (see edit history)

Det at tomgangen trenger litt tid på å roe seg tror eg er normalt. Har hatt flere Yamaha F50 og der er sånn på forgassermotoren iallefall. Er noe som heter Dash-pot på motoren som presser litt på tomgangsstaget når du har turtall og siger sakte tilbake når du drar helt ned. På Yamaha skal det iallefall være slik...

Er tomgang for høy generelt er det bare å skru ned litt.

Har Tohatsu sånn dashpot kan den også justeres om den presser konstant på tomgangsstag, men disse skal normalt aldri justeres.

Redigert av jerognal (see edit history)

Denne motoren har efi innsprøytning så du finner nok ingen forgasser her.  

Pga efisystemet er det vanlig at turtallet er litt høyt i noen sekunder før den roer seg ned når du starter den. 

Den rød lampa skal lyse noen sekunder når du starter den men ikke pipe.  

Både jeg og en kamerat har samme motor.  Hans motor begynte stadig å pipe og lampa lyste plutselig under kjøring.  

Her lå bensinslangen i klem opp fra tankrommet.  Fikk rettet på det så gikk den som den skulle igjen.

Har hatt samme motor men fra 2008 og pipinga og lampa når man starter er normalt for å sjekke om varslingen fungerer. Tomgang har jeg opplevd at den ruser seg selv automatisk hvis du har kjørt mye sakte for å få opprettholde riktig temperatur til termostaten eller noe slikt.

Edit: Ikke 100% sikker på pip når man starta men er ca 87% sikker!

Redigert av Bruflaat (see edit history)

Nei kan kanskje stemme det at det ikke er forgasser ja...... Har igrunn bare hentet båten og prøvekjørt, dro av dekselet i 30 sekunder for å peile oljen men regna så kikket ikke mer...

Da regner jeg med at olje greiene er ok.

Dere som kjenner disse, jeg syns motoren tikker litt, er det også normalt? tikker mer enn min Yamaha F225 og min far sin Suzuki F60 vertfall..

Helt normalt kan ikke rusingen være, da den går relativt høyt, kan vel være noen stag som henger igjen kanskje..?

Tikkelyd kan være dysene ja. Helt normalt.

Har Tohatsu mekaniske ventilløftere? Kan i så fall trenge justering. Justering av mekaniske løftere er en del av service. Helt normalt.

Har du hydrauliske løftere kan de ikke justeres. Men da har oljetype og kvalitet noe å si..... hydrauliske løftere er følsomme for feil olje.

Yamaha skal KUN ha mineralsk olje på de med mekaniske løftere..... 

Min Datsun veteranbil med hydrauliske løftere kakler som et uvær med syntetisk olje. Med tykk mineralsk er den stille.

Redigert av jerognal (see edit history)
  • 2 uker senere...

Har ikke fått sett på det enda.. en uke med influensa tok knekken...

Men, skal koble opp kartplotter.

Tenkte å hente strøm fra kontrollboksen, men jeg sliter litt, se bilde under : får strøm fra svart og rød ledning. Men kun med tenning på...... Testet med multimetere de to andre opp mot sort men får kun med den røde. Regner med de andre er for instrumenter evnt?IMG_20190325_164316.jpg.93bd6821d7b5f6590d50df1eb1000803.jpg

På yamaha og suzuki sin så hentet jeg strøm fra kontrollboksen uten at tenning sto på.

Noen som har peil?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...