Nerdy Startet 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2019 Hei, Noen med god kontroll på Tohatsu? Kjøpt en Tohatsu 4-takt 2013 modell, Noen spørsmål: Når jeg starter den, så kommer det en pipelyd og en rød lampe bak på motoren - ser ut som det er en varsellampe for lavt oljenivå. Slokker 3 sekunder etter oppstart. Skjer uansett om motoren er varm eller kald. Har jo selvfølgelig peilet og det er nok olje på motoren. Syns den går høyt på tomgang, og går enda høyere etter kjøring. Virker som den trenger tid på seg til roe seg helt ned på turtallet..? Har ikke inntrykk av at motoren har blitt overøst med vedlikehold så.. noen som har noe forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 (redigert) Høres ut som den går magert på lavregistret/tomgangsdyse, mulig tomgangsdyse er irret til eller att det sitter ett rusk i den, blås opp dysene i forgasser. Hvis forgasser står over tid med fukt i flottør kammer vil dysene irre til, tomgangsdysen er så liten att det bare skal litt irr til før den fløder dårlig/leverer for lite bensin å motor går dermed for magert med høy tomgang som resultat. Eller att justeringsskrue for luft/bensin er feil justert. Usikker på om den modellen har luft eller bensin skrue for justering av blandingen på tomgang, se om du finner en sånn, skru den i tillfelle helt inn (men ikke hardt i bunn) og start på 1omdreining ut, skru den så ut med en halv omdreining i gangen til du har ønsket tomgang. Det ene av disse løsningene burde løse problemet. Ovenstående forutsetter att ikke selve tomgangen er justert for høyt, det er oftest egen justeringsskrue. Pipelyd og kort blinking av varsel lampe kan være automatikk bare for å vise att varselsystem fungerer, men kjenner ikke akkurat den spesifikke motoren. Redigert 13.Mars.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Okay! Takk for svar, får prøve med litt forgasser rens til helgen. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 (redigert) Det at tomgangen trenger litt tid på å roe seg tror eg er normalt. Har hatt flere Yamaha F50 og der er sånn på forgassermotoren iallefall. Er noe som heter Dash-pot på motoren som presser litt på tomgangsstaget når du har turtall og siger sakte tilbake når du drar helt ned. På Yamaha skal det iallefall være slik... Er tomgang for høy generelt er det bare å skru ned litt. Har Tohatsu sånn dashpot kan den også justeres om den presser konstant på tomgangsstag, men disse skal normalt aldri justeres. Redigert 13.Mars.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Denne motoren har efi innsprøytning så du finner nok ingen forgasser her. Pga efisystemet er det vanlig at turtallet er litt høyt i noen sekunder før den roer seg ned når du starter den. Den rød lampa skal lyse noen sekunder når du starter den men ikke pipe. Både jeg og en kamerat har samme motor. Hans motor begynte stadig å pipe og lampa lyste plutselig under kjøring. Her lå bensinslangen i klem opp fra tankrommet. Fikk rettet på det så gikk den som den skulle igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 (redigert) Har hatt samme motor men fra 2008 og pipinga og lampa når man starter er normalt for å sjekke om varslingen fungerer. Tomgang har jeg opplevd at den ruser seg selv automatisk hvis du har kjørt mye sakte for å få opprettholde riktig temperatur til termostaten eller noe slikt. Edit: Ikke 100% sikker på pip når man starta men er ca 87% sikker! Redigert 13.Mars.2019 av Bruflaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Nei kan kanskje stemme det at det ikke er forgasser ja...... Har igrunn bare hentet båten og prøvekjørt, dro av dekselet i 30 sekunder for å peile oljen men regna så kikket ikke mer... Da regner jeg med at olje greiene er ok. Dere som kjenner disse, jeg syns motoren tikker litt, er det også normalt? tikker mer enn min Yamaha F225 og min far sin Suzuki F60 vertfall.. Helt normalt kan ikke rusingen være, da den går relativt høyt, kan vel være noen stag som henger igjen kanskje..? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Sjekk at lufting på tank er ok og at slanger og koblinger er tette. Det er også en tikkelyd på min motor, mulig det er dysene. Disse er jo ganske stillegående, og da hører man lettere andre lyder. ;) Tohatsu Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 (redigert) Tikkelyd kan være dysene ja. Helt normalt. Har Tohatsu mekaniske ventilløftere? Kan i så fall trenge justering. Justering av mekaniske løftere er en del av service. Helt normalt. Har du hydrauliske løftere kan de ikke justeres. Men da har oljetype og kvalitet noe å si..... hydrauliske løftere er følsomme for feil olje. Yamaha skal KUN ha mineralsk olje på de med mekaniske løftere..... Min Datsun veteranbil med hydrauliske løftere kakler som et uvær med syntetisk olje. Med tykk mineralsk er den stille. Redigert 14.Mars.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 25.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Har ikke fått sett på det enda.. en uke med influensa tok knekken... Men, skal koble opp kartplotter. Tenkte å hente strøm fra kontrollboksen, men jeg sliter litt, se bilde under : får strøm fra svart og rød ledning. Men kun med tenning på...... Testet med multimetere de to andre opp mot sort men får kun med den røde. Regner med de andre er for instrumenter evnt? På yamaha og suzuki sin så hentet jeg strøm fra kontrollboksen uten at tenning sto på. Noen som har peil? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Du får nok kun strøm med tenninga på, skal du ha konstantstrøm må du nok inn i boksen og legge ledning før tenningslåsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.