Ttopp Startet 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2019 (redigert) Jeg skal ut på seiltur på åpent hav ( Shetland og Færøyene)i mai og seiler ellers i Oslofjorde-Hvaler- Jomfruland osv. Nå skal jeg ut til hav(ikke i min båt) og tøye jeg har er utslitt. Valge jeg nå har kommet frem til er Helly Hansen Skagen offshore jakke og bukse til 5248,-( ink HH rabatt 25. % med DNB MasterCard må bestemme meg før lørdag) eller Gill OS24 jakke og bukse til 6348,- HH tøye er prøvd på HH butikken i oslo, Gill er ikke prøvd. Hva velger man? Redigert 14.Mars.2019 av Ttopp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Mellom de to og for de prisene hadde jeg gått for HH. Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Takk for råd Har ikke funnet noen bedre priser så hvis noen vet om noe så tar jeg tips i mot med takk. Jeg har dessverre størlse xxl og en del butikker har ikke større en xl. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 ...lenge siden jeg har kjøpt fullt sett. Har en gore tex bukse (henri Lloyd, nå eid av svensk firma etter konkurs) som jeg bruker hele tiden, og mange forskjellige jakker og topper avhengig av vær, vind og temperatur. Så kjøp en skikkelig bukse, som er god å ha på, sitte i, som du kan pisse med, og som går utenpå støvlene du bruker. Jakka må ha plass til varmt tøy under, (etter en natt på havet vet du om klærne var bra nok....,) og kan fungere med vesten din, og sele. Hvis du skal over nordsjøen hadde jeg gått for ocean-utstyr, HH sitt heter vel Ægir nå.’Heller tørr og varm enn våt og kald’ Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Eg kjøpte meg ei slik gill jakka. Synest den har vert kjempe bra. Men eg har ikkje prøvd skagen offshore, så kan desverre ikkje samenligne. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Har en Musto offshore jakke og et par andre seiljakker og bukser, dyre greier. Men ender overraskende ofte opp i Fladen flytejakke og flytebukse når det er kaldt nok. Ingen andre plagg jeg har holder bedre på varmen. Ikke særlig høy opplevd kvalitet eller fantastiske løsninger på de plaggene, men en holder varmen. Og en blir også litt "Michelin mannen", så en får god "fendring" både når en driver på i cockpit. Så som ett tillegg til dyre seilerklær.... varmedress, eller todelt med høy bukse og jakke. Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 15.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 (redigert) Å Tror jeg har bestemt meg for Skagen Offshore. Den har jeg prøvd så jeg vet den passer og 1100 kroner er jo mye penger. Så på Ægir men det koster jo mer for buksa enn sette jeg ser på så det er uaktuelt. Jeg er vant til å kle meg så jeg er ikke bekymret for å bli kald. Har erfaring fra både seiling og skiturer på Svalbard og over Grønland. Vesten min er jeg rimlig sikker på at paser godt. Jeg har en spinlock d5 dekvest str 3 og sele til den. Redigert 15.Mars.2019 av Ttopp Upresist innhold kunne misforstås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Ttopp skrev 1 time siden: Jeg har en spinlock d5 dekvest str 3 og sele til den. Kjøpte samme vest i fjor. Måtte bytte 'pylon', dvs lampe, samt utløserpatron nå, for vesten var produsert i 2014. Lampa virket ikke når jeg testet nå ved vårsjekken.... Så om du ikke har byttet dette, sjekk hvor gammel vesten egentlig er... Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 15.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Det må jeg sjekke takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Pinkvin skrev for 1 time siden: Har en Musto offshore jakke og et par andre seiljakker og bukser, dyre greier. Men ender overraskende ofte opp i Fladen flytejakke og flytebukse når det er kaldt nok. Ingen andre plagg jeg har holder bedre på varmen. Her er jeg helt enig med deg. En god varmedress er alt jeg bruker. Men den er ikke like godt egnet med mye sjøsprøyt, for eksempel ved jobbing på fordekket når bølgene slår over deg. Kan starte med seilbukse og jakke, men blir det kaldt kommer varmedressen på. Litt forskjell på båtstørrelse, en 35 foter som håndstyres vil kreve mye mer av vanntetthet enn vår båt der mannskapet sitter tørt hvis det i det hele tatt er tilrådelig å starte på havkryssningen. Har prøvd mange merker, og nye er de fleste bra, spesielt de dyreste. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 pacuare skrev 37 minutter siden: Her er jeg helt enig med deg. En god varmedress er alt jeg bruker. Men den er ikke like godt egnet med mye sjøsprøyt, for eksempel ved jobbing på fordekket når bølgene slår over deg. Kan starte med seilbukse og jakke, men blir det kaldt kommer varmedressen på. Litt forskjell på båtstørrelse, en 35 foter som håndstyres vil kreve mye mer av vanntetthet enn vår båt der mannskapet sitter tørt hvis det i det hele tatt er tilrådelig å starte på havkryssningen. Har prøvd mange merker, og nye er de fleste bra, spesielt de dyreste. Helt enig. Tidligere brukte jeg rene varmedresser når jeg fisker fra åpen båt på vestlandet. Ble kliss blaut og dette er jo billige plagg som ikke har særlig funksjonalitet. Men "greit nok". Henge til tørk i naustet og bruke til det stinker så fælt at en kjøper ny ;-) Men syns nok Fladen todelt flytedress var et knallkjøp. Kjøpte den for bruk på isfiske når isen er dårlig/utrygg. Kostet under tusenlappen for høy flytebukse med seler og flytejakke på salg for 5-6 år siden. Enda mindre bevegelighet enn i varmedress, og ingen smarte detaljer å snakke om. Tørker "aldri". Egentlig ekstremt lite egnet i seilbåt. Kun to ting den gjør bra. Flyteelmentene gir "støtdemping" så jeg blir ikke så fort "sår" i ræva osv etter mange timer i cockpit, og jeg fryser ikke, selv ikke om/når jeg blir klissblaut, og det blir en også fra innsiden fordi det er det klammeste plagget jeg noen gang har hatt på meg ;-) --- Ble ikke en anbefaling det egentlig... men at en bruker ett plagg mest betyr jo at det funker, på sin måte. Men klart, det finnes bedre tøy. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det blir hengende nede i båten nesten ubrukt ;-) Kanskje jeg må bli flinkere og feks skifte til Musto før jeg går i havn så jeg ser litt mer standsmessig ut ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.