Too Much Startet 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2019 På tide å gå over / oppgradere alt sikkerhetsutstyret. Hva er minimum av anbefalt utstyr? 41 fot seiler bruksområde er Sørlandet, Svenskekysten og Danmark. Har nyere vester til alle og sikkerhets liner. Fastmontert VHF med DSC, Håndholdt uten og AIS sender/mottaker På handlelisten står: - Dekksbånd til sikkerhetsline. - Ny brannslukker (har teppe i byssa) - Røykvarsler - Gassalarm Hva med nødraketter og personlige nødsendere? Vurderer også automatisk slukker i motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 En god fungerende lensepumpe evt bøtte i stål. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Ask Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Hei Eg hadde byrja med det viktigaste, og rimelegare, som er røykvarslar og gassalarm. Det er ingen grunn til ikkje å ha fleire. Det same gjeld brannslukkingsapparat. Redningsøvingar er gratis... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 (redigert) PLB eller EPIRB. Enkel redningsflåte. Bonpet patron i motorrommet Redigert 14.Mars.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 (redigert) Hulda har omtrent samme fartsområdet og i hovedsak samme utrustningen. Jeg har vurdert slukking i motorrom. Hos meg er taket i motorrommet dekket med perforert stål. Det er luke der jeg kjøre inn skum og pulver. Motorrommet på Hulda er et eget rom, som jeg kan gå inn i. Vi er stort sett så nær land, og i så traffikerte områder at vi har dekning på VHF. Enten med land eller med skipstrafikk. Jolla er stort sett med. Ut over at vi har gedigen lysutrustning, ser jeg ikke behov for noe særlig mer. Skulle jeg tatt turen over til Brexit, ville 'havgående' flåte blitt tema. Redigert 14.Mars.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Automatisk og manuell lensepumpe er på plass. Flåte er ikke på innkjøpslisten foreløpig. Vurderer en PLB for den som er alene på vakt, eller når man tar turen alene. Kraftig lommelykt i holder er også på listen. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 En liten detalj, men luka til motorrommet vårt har et lite hull med en plugg. Dette er for å slippe å åpne hele luka og få flammene midt i trynet, og heller bare kunne putte inn tuten på brannslukkeren. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Kan være greit med en oppblåst gummibåt på dekk, siden du ikke har redningsflåte. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bigmac Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Kan være greit med en wirekutter om uhellet skulle være ute, men er kanskje ikke behov for det om du helst seiler i 5ms og blå himmel. Ellers greit med treplugger til skroggjennomføringer, og ved logg og dybdemåler er det greit med orginal innsatsplugg. Førstehjelpsskrin. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Jeg kjøpte nettopp en personlig AIS sender til å feste på redningsvesten. Oceansignal MOB1. Seiler ikke alene, og ikke I Stillehavet, så jeg gikk ikke for satelittbasert EPIRB. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Hadde vel ikke vurdert flåte, men oppblåst gummijolle på dekk eller mest mulig klar til bruk er kjekt. Og nødraketter/bluss er såpass billig at det nesten ikke er vits å ikke ha det :-) Om nødvendig, "oppdatere" en medseiler til å kunne mestre båten alene, feks ved MOB og ha rutiner for kommunkasjon klar i tilfelle noe skjer. RS og Norsk luftambulanse sin app på mobilen så en kan sende posisjon på en enkel måte. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Kan det bli "Too Much" tryggleiksutstyr? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Ask skrev 1 minutt siden: Kan det bli "Too Much" tryggleiksutstyr? Med snekka så hadde vi brannslokker, VHF og gummijolle :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Ask skrev 1 minutt siden: Kan det bli "Too Much" tryggleiksutstyr? Jau, det tar som regel av :-) Jeg skal innrømme at jolla har ikke vært blåst opp på de siste fem årene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 (redigert) I min verden ved havseilas (over Skagerak 100nm tvers over ) handler det om 1) hindre brann 2) varsle på en god og rask måte 3) ha et sted å gå. enkel flåte koster 10.000ish kroner. PLB 3500kr. Redigert 14.Mars.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 I min verden med fordekksaktiviteter er det å komme hjem med like mange som vi var når vi startet... har hatt brann i motorrommet en uke fra Azorene, så brannslokkere drar jeg ikke uten.. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 14.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 . Antagelig er som Ask forslår reddningsøvelser og at flere kan håndtere båten noe av det aller viktigste utover minimumstyret. Har definitivt ingen betenkeligheter med å krysse til Danmark uten jolle eller flåte i sommerhalvåret. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2019 Bitteliten skrev 25 minutter siden: I min verden ved havseilas (over Skagerak 100nm tvers over ) handler det om 1) hindre brann 2) varsle på en god og rask måte 3) ha et sted å gå. enkel flåte koster 10.000ish kroner. PLB 3500kr. Joa, det kommer vel an på hvordan man vurderer. Hindre brann er altså ikke å slukke en brann som har oppstått, det er preventive brannhindrende tiltak. Som å ha styr på det elektriske anlegget og saker som snurrer rundt. Det bør man ha snurr på. Dieseltankene er ikke i motorrommet, batteriene er ikke i dieseltankrommet, eller i motorrommet. Å krysse over Skagerrak er ikke noe jeg kaller for havseilas. Strekket er så kort mellom sikre havner at man kan vente på en passe dag. Og med Huldas 5 knop mangler jeg mobildekning ca. 4 timer mellom Måseskär og Skagen. VHF har jeg hele veien. Skal jeg ha en flåte, må den være noe mer enn jolla mi med tak over. Dessuten skal den være av et fabrikat som mer enn ett foretak i Norge kan ha service på. Derfor havner drømmeflåten min nær 30 000 kroner. I tillegg kommer ev. PLB. Da har jeg dratt på meg to dingser der det er servicekrav, og service som jeg ikke kan ta selv. Når det gjelder brannslukker, vil jeg anbefale å ha både pulver og skum. Pulver slukker suverent best. Men pulveret limer over alt, og det kverker det meste av det elektriske utstyret det kommer i kontakt med. Enten med en gang, eller etter noe tid. Skummet forsvinner stort sett av seg selv. Jeg har begge deler. Planlegger plassering av et 12 kg pulver i tillegg til det jeg allerede har. Og så har jeg en 6 liter AFFF (skum). Kanskje det viktigste er å være så trenet og rutinert at man kan håndtere båt og utstyr. Altså noe av det @Ask er inne på. Hulda har såpass mye snorer og greier at jeg uten trening glemmer hva alt er til. Mangel på operativ rutine er min største risiko. Og jeg seiler alene, har ingen å støtte meg til. Slipper å trene opp noen. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 +div verktøy, spes kniv tilgjengelig i cockpit. +nødrorskult (dersom du ikke har AP på rorstammen). Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 (redigert) Det eneste jeg har fått bruk for av sikkerhetsutstyr så langt er redningslinen. Brukte den for å få tau over i en annen båt som trengte slep. Har forresten hatt bruk for redningsvest også. En av ungene datt utfor brygga... Redigert 15.Mars.2019 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.