Jump to content

Oppgradering sikkerhetsutstyr seilbåt, hva bør man ha?

Too Much

Recommended Posts

På tide å gå over / oppgradere alt sikkerhetsutstyret. Hva er minimum av anbefalt utstyr? 

41 fot seiler bruksområde er Sørlandet, Svenskekysten og Danmark. 

Har nyere vester til alle og sikkerhets liner. 

Fastmontert VHF med DSC, Håndholdt uten og AIS sender/mottaker

På handlelisten står:

- Dekksbånd til sikkerhetsline.

- Ny brannslukker (har teppe i byssa) 

- Røykvarsler

- Gassalarm

Hva med nødraketter og personlige nødsendere? Vurderer også automatisk slukker i motorrom. 

Hulda har omtrent samme fartsområdet og i hovedsak samme utrustningen. Jeg har vurdert slukking i motorrom. Hos meg er taket i motorrommet dekket med perforert stål. Det er luke der jeg kjøre inn skum og pulver. Motorrommet på Hulda er et eget rom, som jeg kan gå inn i. Vi er stort sett så nær land, og i så traffikerte områder at vi har dekning på VHF. Enten med land eller med skipstrafikk. Jolla er stort sett med. Ut over at vi har gedigen lysutrustning, ser jeg ikke behov for noe særlig mer. Skulle jeg tatt turen over til Brexit, ville 'havgående' flåte blitt tema.

Redigert av Hulda (see edit history)
Guest Avmønstret#

Hadde vel ikke vurdert flåte, men oppblåst gummijolle på dekk eller mest mulig klar til bruk er kjekt. 

Og nødraketter/bluss er såpass billig at det nesten ikke er vits å ikke ha det :-) 

Om nødvendig, "oppdatere" en medseiler til å kunne mestre båten alene, feks ved MOB og ha rutiner for kommunkasjon klar i tilfelle noe skjer. 

RS og Norsk luftambulanse sin app på mobilen så en kan sende posisjon på en enkel måte. 

Bitteliten skrev 25 minutter siden:

I min verden ved havseilas (over Skagerak 100nm tvers over ) handler det om

1) hindre brann

2) varsle på en god og rask måte

3) ha et sted å gå.

enkel flåte koster 10.000ish kroner. PLB 3500kr. 

Joa, det kommer vel an på hvordan man vurderer. Hindre brann er altså ikke å slukke en brann som har oppstått, det er preventive brannhindrende tiltak. Som å ha styr på det elektriske anlegget og saker som snurrer rundt. Det bør man ha snurr på. Dieseltankene er ikke i motorrommet, batteriene er ikke i dieseltankrommet, eller i motorrommet. Å krysse over Skagerrak er ikke noe jeg kaller for havseilas. Strekket er så kort mellom sikre havner at man kan vente på en passe dag. Og med Huldas 5 knop mangler jeg mobildekning ca. 4 timer mellom Måseskär og Skagen. VHF har jeg hele veien. Skal jeg ha en flåte, må den være noe mer enn jolla mi med tak over. Dessuten skal den være av et fabrikat som mer enn ett foretak i Norge kan ha service på. Derfor havner drømmeflåten min nær 30 000 kroner. I tillegg kommer ev. PLB. Da har jeg dratt på meg to dingser der det er servicekrav, og service som jeg ikke kan ta selv.

Når det gjelder brannslukker, vil jeg anbefale å ha både pulver og skum. Pulver slukker suverent best. Men pulveret limer over alt, og det kverker det meste av det elektriske utstyret det kommer i kontakt med. Enten med en gang, eller etter noe tid. Skummet forsvinner stort sett av seg selv. Jeg har begge deler. Planlegger plassering av et 12 kg pulver i tillegg til det jeg allerede har. Og så har jeg en 6 liter AFFF (skum).

Kanskje det viktigste er å være så trenet og rutinert at man kan håndtere båt og utstyr. Altså noe av det @Ask er inne på. Hulda har såpass mye snorer og greier at jeg uten trening glemmer hva alt er til. Mangel på operativ rutine er min største risiko. Og jeg seiler alene, har ingen å støtte meg til. Slipper å trene opp noen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...