Jump to content

Volvo Penta 2030, skore seg. Forsøke å starte eller demontere.


sunnmøre

Recommended Posts

Har klart å gjere det verkeleg store. Dessverre ingen andre å skulde på enn meg sjølv. Kjøpte ein overhalt Volvo Penta 2030. Installerte motoren i går. Motoren vart levert med lite olje, så toppa opp denne slik at den låg mellom min og Max-streken. Sjekka dette fleire gongar. Motoren starta og gjekk fint. Køyrde den ein times tid i hamna i går kveld, på 12-1300 omdreininger med propellen tilkobla. I dag starta eg igjen opp motoren, køyrde ein times tid med ulik  belastning, opptil 1700 omdreininger. Auka til 2000 omdreininger. Etter nokre sekund kom det ein plystrende frå motoren og han stansa. Sjekka olja, såg framleis ut til å vere midt mellom merka. Prøvde å dreie motoren med handmakt, men klarte det ikkje. Venta ei stund, og brukte Skralle til å dreie rundt motoren. Gikk rundt, men tungt. Ikkje noko ulyder.  Venta til motoren var ganske kald, starta motoren og køyrde ca 20 sekund på tomgang. Kjølevannet var fint. 

 

Tydeleg at motoren har gått varm. Kjølevannet var fint, og olja var sjekka. Bestemte meg likevel for å tappe av olja for å sjekke mengde. Viste seg då at det var for lite olje på motoren, og at dette er årsaka til at motoren har gått varm. Fatter ikkje korleis dette har skjedd. Har skifta olje på bilar og båtar, peila olje sikkert tusentalls gongar, og var heilt sikker på at olja var mellom peilestreka. Sjekka peilestikka mange gongar både i går og i dag... Rimeleg forbanna og frustrert no.

 

Sjølv om motoren startar og går fint på tomgang, så er han mykje tyngre å dreie rundt enn han skal vere. Går ut frå at det ikkje er nokon vits i å fylle opp med olje åog prøve å køyre med meir belastning? Kan vel berre gjere skadene større. Det er vel berre å få motoren på land igjen, å byrje å skru. Med min flaks for tida så er vel toppen blitt skeiv og full pakke. 

Link to post

her må en huske på hvordan motor er montert i båt også, om motor står rett eller skrått montert, har du sjekket om det er spon i olje og filter, hvem er det som har reparert motor med skifte av stempel og råde, er det gjort av verksted eller privat, når en motor har gått med for lite olje på seg så stempel og råde ryker, så bør alt skiftes, alle stempler, råder og lagre, pluss sliping eller utskifting av veiv, så bør kam og ventiltøy, lagre i topp til kam og vippetøy og sjekke kam om den har fått skader pga for lite olje, så her det veldig dårlig jobb gjort av vedkommende som har reparert motor, så forsøk å få info fra vedkommende som har solgt deg motor og eventuelt krev pengene tilbake

 

Link to post
sunnmøre skrev 1 time siden:

å tappe av olja for å sjekke mengde

Dette skjønte jeg ikke.

 

Olje kan forsvinne fra en motor på to måter. Enten lekker den ut, eller den forbrennes. Førstnevnte bør være godt synlig, og sistnevnte tar tid, og det vises på eksosen. Da må konklusjonen være at oljefilter og/eller oljekjøler var tomme, og at nivået ikke ble sjekket umiddelbart etter første start. Der går det nok noen liter tilsammen, men vanligvis er det godt slingringsmonn mellom minimum på peilepinnen, og inntaket. Spesielt om motoren står plant, og ikke akselererer kraftig. 

Men det virker da heller ikke som den har gått varm. En jevn plystrelyd kan komme fra et lager som har satt seg. Det rimer også med at den etterpå blir vesentlig tregere å dreie, men at den ellers går normalt -så lenge det varer. Dette kan også ha sammenheng med at den tidligere er kjørt tørr uten at alle lager er byttet, eller i det minste nøye sjekket -sammen med veiva.

Ettersom den er unormalt treg å dreie ville jeg under ingen omstendighet ha kjørt den. Uansett hvor feilen ligger, vil tregheten skape varme, som igjen over tid skaper deformasjon osv. osv. Dessuten er det overhengende fare for en god dose metallspon.

Fortsatt god helg :-/

Link to post

Ca 2,5 liter. Minimumer vel ca 3,3 liter. Var tydelegvis nok når eg køyrde motoren under 1500 omr, men for lite når det vart meir belastning... Ut i frå det eg innbilte meg eg såg på peilestikka, så skulle trudde eg der var ca 3,8 liter. Fatter det ikkje, men det er nok menneskeleg svikt.

Link to post
Andor skrev 28 minutter siden:

her må en huske på hvordan motor er montert i båt også, om motor står rett eller skrått montert, har du sjekket om det er spon i olje og filter, hvem er det som har reparert motor med skifte av stempel og råde, er det gjort av verksted eller privat, når en motor har gått med for lite olje på seg så stempel og råde ryker, så bør alt skiftes, alle stempler, råder og lagre, pluss sliping eller utskifting av veiv, så bør kam og ventiltøy, lagre i topp til kam og vippetøy og sjekke kam om den har fått skader pga for lite olje, så her det veldig dårlig jobb gjort av vedkommende som har reparert motor, så forsøk å få info fra vedkommende som har solgt deg motor og eventuelt krev pengene tilbake

 

 

Motoren står rett montert. Har ingen grunn til å tru at vedkommande som har reparert motoren har gjort ein dårleg jobb. Alle deler var kontrollert, og dei som var skada eller låg utanfor toleransegrensa var skifta. Vedkomande som har gjort arbeidet, har etter det eg har forstått eit godt ord på seg. Det som har skjedd er dessverre heilt og fullt min feil, dessverre. Kjem ikkje til å «ta» han for det som har hendt med motoren.

Link to post
Bårdp skrev 5 minutter siden:

Så lenge det er olje nokk til at pumpa ikke suger luft og en mister oljetrykket er det neppe oljemengden som er problemet dit.

 

Har høyrd at det skal gå bra å køyre motoren med ca 0,5 liter under minimum, dvs med ca 2,8 liter på motoren. Spørsmålet er om eg har havna akkurat under denne grensa, slik at pumpa har fått trøbbel. 

Link to post

På hvilken måte har du i ettertid tømt motoren for olje når du kan si hvor mye olje du hadde på den?  Jeg bruker en slik 7-liters beholder med pumpe som skaper undertrykk og suger opp oljen via en slange som settes ned der peilepinnen skal være. Erfaringen er at jeg aldri får opp all oljen, og skulle jeg prøve å tømme en kald motor for olje vil nok resultatet bli ennå verre. Så for å få motoren som inneholder 10 liter olje til å bli full er det nok at jeg fyller på 8-9 liter da det alltid ligger en liter eller to igjen. 

 

Er ellers enig i det Bårdp skriver om at du hvis oljetrykksalarmen virker ville fått alarm før motoren skulle kunne få alvorlige skader. 

Link to post
Guest Balder..

Sikker på att det ikke er kjøling som er problemet i steden for smøring ?

Nok kjølevann/god thermostat/god vannpumpe ?

Stempel har jo tydelig "satt seg" dvs blitt for varme å ekspandert mer enn sylindrer men har lite tro på att det er oljemengden som er årsaken, har du oljetrykk på 1300rpm har du det normalt også på høyere turtall.

Vil tro...uten att jeg vet....att denne motorn har glide lager som ramlager, de gir seg ofte veldig raskt om oljetrykket forsvinner.

Kan plystrelyden være lagerlyd fra en dårlig vannpumpe ?

Link to post
ozo skrev 1 time siden:

Dette skjønte jeg ikke.

 

Olje kan forsvinne fra en motor på to måter. Enten lekker den ut, eller den forbrennes. Førstnevnte bør være godt synlig, og sistnevnte tar tid, og det vises på eksosen. Da må konklusjonen være at oljefilter og/eller oljekjøler var tomme, og at nivået ikke ble sjekket umiddelbart etter første start. Der går det nok noen liter tilsammen, men vanligvis er det godt slingringsmonn mellom minimum på peilepinnen, og inntaket. Spesielt om motoren står plant, og ikke akselererer kraftig. 

Men det virker da heller ikke som den har gått varm. En jevn plystrelyd kan komme fra et lager som har satt seg. Det rimer også med at den etterpå blir vesentlig tregere å dreie, men at den ellers går normalt -så lenge det varer. Dette kan også ha sammenheng med at den tidligere er kjørt tørr uten at alle lager er byttet, eller i det minste nøye sjekket -sammen med veiva.

Ettersom den er unormalt treg å dreie ville jeg under ingen omstendighet ha kjørt den. Uansett hvor feilen ligger, vil tregheten skape varme, som igjen over tid skaper deformasjon osv. osv. Dessuten er det overhengende fare for en god dose metallspon.

Fortsatt god helg :-/

 

Grunnen til at eg tappa av olja, var for å sjekke om det virkelig var nok olje på motoren, noko som det ikkje var. Blir nok å demontere motoren for å sjå kva som har skjedd. Er nok dessverre nærliggende å tru det har ein samanheng med lite olje.God helg tilbake. Blir nokre kalde i dag..

Link to post
Bårdp skrev 23 minutter siden:

Men du har vel en oljetrykksalar og oljetrykksmåler. Så lenge du ikke har mistet oljetrykket er nokk problemet et annet sted. Om motoren stoppet fordi den ikke har oljetrykk er den jo revet både her og der og vil vel ikke la seg starte son helt uten videre.

 

Bigmac skrev 10 minutter siden:

Er det ikke alarm for høy temp?

 

Det er noko eg heller ikkje forstår. Det gjekk ikkje nokon alarm, så kanskje det kan tyde på lager likevel?

Link to post
Nevermind skrev 10 minutter siden:

På hvilken måte har du i ettertid tømt motoren for olje når du kan si hvor mye olje du hadde på den?  Jeg bruker en slik 7-liters beholder med pumpe som skaper undertrykk og suger opp oljen via en slange som settes ned der peilepinnen skal være. Erfaringen er at jeg aldri får opp all oljen, og skulle jeg prøve å tømme en kald motor for olje vil nok resultatet bli ennå verre. Så for å få motoren som inneholder 10 liter olje til å bli full er det nok at jeg fyller på 8-9 liter da det alltid ligger en liter eller to igjen. 

 

Er ellers enig i det Bårdp skriver om at du hvis oljetrykksalarmen virker ville fått alarm før motoren skulle kunne få alvorlige skader. 

 

Har vakumpumpe, så målta det ho fekk ut. Lunka olje.Ingen alarm som løyse ut, men er sjølvsagt også eit spørsmål om desse fungerer.

Link to post
Balder.. skrev 7 minutter siden:

Sikker på att det ikke er kjøling som er problemet i steden for smøring ?

Nok kjølevann/god thermostat/god vannpumpe ?

Stempel har jo tydelig "satt seg" dvs blitt for varme å ekspandert mer enn sylindrer men har lite tro på att det er oljemengden som er årsaken, har du oljetrykk på 1300rpm har du det normalt også på høyere turtall.

Vil tro...uten att jeg vet....att denne motorn har glide lager som ramlager, de gir seg ofte veldig raskt om oljetrykket forsvinner.

Kan plystrelyden være lagerlyd fra en dårlig vannpumpe ?

 

Kom godt med kjølevann, heilt frå tomgang.dDet var fin temperatur på eksosbendet.

Link to post
Guest Balder..

Sikker på att det er rett dim på utskiftet stempel...tenker på mulige forklaringer.

Ut fra alt du nevner høres det jo ut som alt er på stell så blir derfor att man tenker på om det da kan være benyttet feil komponenter av den som reparerte motor ? 

Hvis kjøling og smøring er på plass er det bare klaring igjen, disse 3 faktorene må man ha kontroll på, har man kontroll på det skal en motor teoretisk ikke kunne få ett mekanisk havari.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...