Jump to content

Seiltur Oslo-Lofoten sommer 2019

Ludvig Nielsen

Recommended Posts

Hei

Jeg er i startfasen av planlegging av seiltur til lofoten fra oslo tur/retur i sommer, med skrekkblandet fryd! Jeg er fersk seiler med lite erfaring fra seiling uttaskjærs. Båt Bavaria AC32 2003.

Lurer i så måte på om noen her på forumet har erfaringer med en slik tur, og/eller vet om tråder/nettsider med info.

Sentrale temaer:

Hvor mye tid? Ser for meg 8-10 uker.

Nødvendig ekstrautstyr (AIS, stormfokk/kutterstag, kart, etc.).

Must-visits underveis.

Vanskelige områder (f.eks. sletta, stad, andre?)

Tar imot alt av tips med et varmt hjerte! Eventyret lever. Ligger (og bor) på AB til påske, så på killingen. Kaffe kan tilbys :) 

-Ludvig-

Har et vennepar som seilte til Tromsø og tilbake fra Oslo i løpet av en norsk "sommer", og det klart beste plagget hun hadde var et par ulltøfler og ulljakke som presang fra min frue. En lang og kald fornøyelse. De hadde også motvind begge veier! Tror ikke hun ville ha tatt den turen en gang til.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du finner en annen tråd her om sjøspeidere som seilte fra sørlandet til Bodø og retur for etpar år siden. Der fikk vi mange gode tips, og det ligger endel bilder.

Hvis du har bra med tid tror jeg ikke du skal bekymre deg for vær og føre. 

En annen gang vil følgende stå høyt på prioriteringslista for tilsvarende tur;

Liten og lett gummibåt for å ro inn til land på nydelige steder - mye tidevannsforskjell gjør fortøyning til land vanskeligere.

Gode tørkemuligheter for vått tøy.

Seile svært nært land. Det er vesentlig forskjell på utbyttet av turen om man seiler 20-50 meter fra land eller om man seiler 200 m fra land som prinsipp. Går glipp av mye fint dess lenger fra land man kommer. Finn indre lei forbi Hustadvika, mellom Lista og Tananger osv. I Nordland kan du gjerne gå langt ut, men fortsett å holde deg inntil øyene.

Seil igjennom Froøyene og ut til Halten fyr hvis muligheten byr seg.

Mons

Ludvig Nielsen skrev for 2 timer siden:

Jeg er i startfasen av planlegging av seiltur til lofoten fra oslo tur/retur i sommer, med skrekkblandet fryd! Jeg er fersk seiler med lite erfaring fra seiling uttaskjærs. Båt Bavaria AC32 2003.

Høres ambisiøst ut. Jeg hadde tatt første sommer-toktet sydover, men må du så må du... blir du alene på turen, eller blir dere to-tre om bord...?

Klart billigere / mindre lommepenger å ta lange strekk opp og ned norskekysten enn man bruker på to mnd kosetur sverige / danmark.

Når det gjelder været, som noen drar fram her, skal man selvsagt tenke på at det kan bli dårlig, men på en annen side, kan det også bli helt topp.

Vi tok turen fra Bodø via Lofoten, og hjem til Oslo sommeren 2016, og vi tok hovedsakelig med varme klær. 2016 var et kongeår værmessig, så de varme klærne ble liggene i skuffer og skap.

Lykke til med den vakreste sjøreise man kan tenke seg??

Vanskelig å komme med helt generelle råd, men her ute langs kysten kan du få mye forskjellig vær. Og mye vær, sånn i det store og det hele. Det er derfor smart å planlegge med rikelig buffer. Å ligge på skarp kryss uke etter uke er kanskje ikke helt ideelt. 

Når det er sagt, du planlegger her en tur i noe av verdens vakreste farvann. Ta deg god tid, og bli kjent med både landskap og folk. Dette blir et minne for livet.

Er en helt kurant tur. Er vel en uke kontimuerlig, to med stopp om nettene en vei. Trenger ikke noe spesielt sikkerhetsutstyr (ut over normal kystseilas) hvis en har god tid og ligger stille når værmeldingen en negativ. Der jeg ville vært forsiktig er Jæren, Stadt, Hustadvika, Folda og Vestfjorden. Resten er innaskjærs. Må regne med mange timer for motor, enten er det vindstille eller så blåser det for mye så en ligger stille. Varmedress er det viktigste en har med seg. Tidevannsforskjellene er store, så alternativene er flytebrygge eller å ligge for anker. Mye herlig natur. Likte også tipset over om å gå nær land. Hurtigrute leden er helt OK, men det finnes mange trange leder som er mye finere. Bruk tid til å sette ruter. Noen av ledene er litt vanskelig å følge, så vær klar til å stoppe opp der det er trangeste. Utaskjærs er effektivt på nettene hvis dere skal langt, ellers er det innaskjærs som er grunn til å seile norskekysten. Jeg synes det er mindre slitsomt med en 16 timers dag pluss en hviledag, enn to 8 timers dager. Jeg ville prøvd å få to netter på de fleste overnattingsstedene. 

Code0 skrev for 3 timer siden:

Høres ambisiøst ut. Jeg hadde tatt første sommer-toktet sydover, men må du så må du... blir du alene på turen, eller blir dere to-tre om bord...?

Klart billigere / mindre lommepenger å ta lange strekk opp og ned norskekysten enn man bruker på to mnd kosetur sverige / danmark.

Vi er alle forskjellige. Jeg synes ferien begynner når jeg passerer Lindesnes. Helt OK å bruke 24 timer fra Oslo til Kristiansand, bruker jeg en uke blir jeg rastløs. 

Jeg ville ikke brukt penger på stormfokk/kutterstag. Det er ikke langt mellom havnene på vei nordover, og man kan ha det fint også når man ligger værfast hvis det skulle skje. Det er som regel over etter 2-3 dager, og som regel avhenger det litt på hvem man har med seg med tanke på om man legger seg og venter på bedre vær eller ikke. 

Det er mange fine steder hele veien. Snakk med de du møter på veien så vil du helt sikkert få gode tips på steder du bør dra innom. 

@pacuare ja vi er alle forskjellige. Jeg vet ikke mer om TS enn at han er en fersk seiler med lite offshore-erfaring. Jeg vet heller ikke om han er 1 eller tre ombord. Men skal han komme seg til Lofoten, så bør han seile til KRS non- stop, enig der. Og det er kanskje litt ambisiøst... det vet TS best selv. Jeg sier bare at det er en seriøs tur, og ikke den første jeg hadde lagt ut på. Jeg har ennå ikke kommet meg nord for TRD, skulle jeg seile en sommer i Lofoten hadde jeg prøvd å byttelåne med noen som har båt nordpå, og lyst til å seile sydpå. Men det er en annen sak... men alle andre gir jo tommel opp, så da legger han vel i vei.

Takker for tilbakemeldinger! Høres akkurat ut som jeg forventer. Litt seriøst, men veldig flott! Akkurat det jeg vil ha. Poenget er jo å bli litt kjent med eget land og seg selv.

Jeg tenker å ha med 1-3 i mannskap stort sett hele turen, samt noen etapper alene. Ser for meg å seile gjennom noen netter når vinden er god. Er det mest motvind på tur opp eller ned vanligvis?

Jeg har ankervinsj både forut og akter med 50m kjetting på begge. 

Tenker å forlenge med ankertau i alle fall forut, med 50 m ankertau treslått. Forslag til tau/løsning på dette?

Og hva med kart til kartplotteren (NSS7) ? Er det virkelig så dyrt som det ser ut til?

Tar fortsatt i mot tips og advarsler med stor takk! :)

Redigert av Ludvig Nielsen (see edit history)

Hei 

Eg har seilt til Nordnoreg nokre gangar.

Du har fantastisk god tid til rådvelde. 

Nokre råd. 

Det er din tur. Ikkje øydelegg turen med å inngå avtalar om å vera på visse stadar til visse tider. 

Ikkje legg prestisje i å koma heilt til Lofoten. Nyt livet der du er. 

Ikkje gjer deg avhengig av mannskapet, og ikkje ha venner om bord for lenge. 

God tur. 

Ask 

Veldig gode råd fra Ask. Seil i eget tempo. Stort sett alle steder langs kysten er lett å komme til med offentlig kommunikasjon. Mye enklere for mannskapet å ta hurtigbåt eller buss dit du er, enn at du skal ødelegge turen din. 

Ikke sikker på om jeg hadde brukt mye energi på å forlenge ankeret (trenger eventuelt bare foran). Har 70 meter i båten, og det er sjelden de siste 20 meterne er ute. 

Ask skrev for 1 time siden:

Hei 

Eg har seilt til Nordnoreg nokre gangar.

Du har fantastisk god tid til rådvelde. 

Nokre råd. 

Det er din tur. Ikkje øydelegg turen med å inngå avtalar om å vera på visse stadar til visse tider. 

Ikkje legg prestisje i å koma heilt til Lofoten. Nyt livet der du er. 

Ikkje gjer deg avhengig av mannskapet, og ikkje ha venner om bord for lenge. 

God tur. 

Ask 

Gkedler ikke dette alle turer uansett destinasjon ? ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 7 måneder senere...

Tenkte å legge inn en liten oppsummering etter vel gjennomført tur for de som skulle ha interesse av det! 

Det ble 2200 nautiske mil, 280 timer på motor og 270 timer med seil. Brukte 2 uker Oslo-Rørvik med overnattinger i havn stort sett hver natt. Mye motvindvind (evig nordavind) eller vindstille på tur opp. Blåste sterk kuling med 5 grader da vi skulle krysse Hustadvika så ble liggende 2 dager i Molde og se på nysneen på fjellene rundt og kjenne på at båten røska i tauverket. Hadde god tid (4 uker) til helgelandskysten, lofoten og steigen/kjerringøy. MAGISK! Heldig med været der oppe selvfølgelig, som alltid i de traktene. Så var det Bodø - oslo igjen på ca 2 uker, da også i havn stort sett hver natt. DVS laaange dager, men maksimalt utnyttelse av dagslyset i august. 

Hadde 15 forskjellige mannskap med av- og påstigninger hele veien, ingen problem med litt god planlegging. 

Neste gang skal jeg ha 3 måneder, og bruke en hel måned opp og ned. Altfor mange plasser ble seilt rett forbi. Vi har en eventyrlig kyst.

Hele trackingen kan sees her https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=1e8ed5dc08098d85c2

Og her lå vi i 2 netter for anker helt alene:

20190717_001543.jpg

Redigert av Ludvig Nielsen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...