Crazym Startet 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2019 Hei. jeg prøver å installere NF90 hydraulisk styring på båten. Følger video som er her: Alt er vel og bra helt til jeg skal tilsette olja fra styresnekka. Jeg svirrer og svirrer på rattet uten at noe skjer. Den tar ikke til seg olje ned i påfyllingskruen. Den er også usedvanlig lett på rattet. Kan rett og slett pumpa være defekt fra leverandør? Noen andre som har installert denne og hatt problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Prøv først å legge begge slanger ned i en oljedunk bak ved styre sylinder, se om pumpen drar olje opp, klarer du å få olje i systemet monterer du sammen og lufter på vanlig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Crazym Svart 17.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 (redigert) Marqies skrev 24 minutter siden: Prøv først å legge begge slanger ned i en oljedunk bak ved styre sylinder, se om pumpen drar olje opp, klarer du å få olje i systemet monterer du sammen og lufter på vanlig måte. Okei, legge rett og slett hovedslangene rett ned i en oljedunk bak ved sylinder? Redigert 17.Mars.2019 av Crazym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Prøv det, måtte gjøre dette på en sjark for å få pumpe i gang. Måtte sveive inn olje begge veier slik at systemet var fullt, koplet slanger og deretter tok den olje fra reservoar. Verd forsøk i alle fall, mener at de pumpene jeg plagdes med var FM ett eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
Crazym Svart 17.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Takk, skal teste det før jeg kontakter forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Crazym Svart 18.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Da har jeg testet slangene ved styresylinder rett i hydraulikkolja. Det ble sugd opp derfra men veldig sakte. Koblet så på disse igjen på sylinder. Det var da i alle fall noe olje i begge slanger, men det skjer ingenting på styresylinder. Jeg hører nå ett knepp inne i styresnekka/pumpa etter bare noen cm snurring, det hørte jeg ikke tidligere. For meg virke det som pumpa er defekt da den knapt har noe styrke. Tenkte jeg skulle sette i pluggen til påfyllingshullet igjen for å se om det kan hjelpe (hvis det er noe lekk der). Hvis ikke det heller gjør noen utslag så kan ikke jeg forstå annet enn at det er noe galt på styresnekke/pumpe. Kan da ikke være rakettforsking det her :) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Fra det jeg husker fra dette systemet, var påfyllingsslangen veldig lang, og den var utstyrt en liten trakt? Kan fort bli en liten luftlås der, så prøv først å fyll olje direkte i pumpen med en sprøyte eller med en trakt rett i påfyllingshullet. (såfremt pumpen ikke er synlig full allerede) Sitér dette innlegget Link to post
Crazym Svart 18.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 PolarLi skrev 30 minutter siden: Fra det jeg husker fra dette systemet, var påfyllingsslangen veldig lang, og den var utstyrt en liten trakt? Kan fort bli en liten luftlås der, så prøv først å fyll olje direkte i pumpen med en sprøyte eller med en trakt rett i påfyllingshullet. (såfremt pumpen ikke er synlig full allerede) Den er trang ja! Jeg har måttet løfte litt på trakta så olja skal renne ned, men selv med kun olje i selve røret så blir det ikke trukket ned. Ok, kan prøve å se om jeg kan få pumpa det inn. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 enig reservoaret bør være fullt, klikking er vel fra ventiler i pumpa, mener å huske at det var samme hos meg, kanskje noe treghet her, det står sikkert en ventilblokk på pumpa for å hindre selvstyring, disse må ha litt trykk for å åpne. hvis du sveiver en veg så skal pumpa dra inn olje på ene siden og sende den ut på andre siden, løft gjerne dunken opp i høyde med pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Så det nå det er ikke ventilblokk på denne, sjekk også etter koplinger at de er helt tett så den ikke drar luft. Sitér dette innlegget Link to post
Crazym Svart 18.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Har kjøpt oljepumpe som jeg nå skal teste, da blir det trykk inn fra oppfyllingen. Går det ikke da så reklameres det Sitér dette innlegget Link to post
Crazym Svart 19.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Oljepumpa funka ikke, den tar ikke til seg noe fra påfyllingshullet, selv ikke med trykk. Har derimot fått fylt opp systemet nå tilslutt ved å putte begge slangene bak i ett oljefat. Pumpa klikker fremdeles etter at slangene er så fylt opp så mye jeg får til, via denne metoden. Når jeg så kobler disse på sylinderen ved motor flyttes den rykkvis. Prøver jeg lufte systemet mistes trykket, mens påfyllingshullet vil den fremdeles ikke ta til seg noe fra. Misstenker det alltid vil forbli litt luft i systemet siden den ikke vil ta til deg veske fra påfyllingshullet? Så uansett hva jeg prøver på vil ikke trykket bli stort nok til at ting går «smooth». Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Du har prøvd det meste nå, ta i bruk garanti hos forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Sitat Har du rett olje, ikke for tykk. Sitér dette innlegget Link to post
Crazym Svart 20.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Bruker jo olje som fulgte med, så kan ikke være noe galt der. Har kontaktet forhandler nå, enten får jeg prøve en ny pumpe eller så må jeg returnere dette og få tak i noe annet som fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Crazym Svart 27.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 (redigert) Oppdatering: fikk tilsendt ny styresnekke/pumpe. Alt funka med en gang. Hjalp når man faktisk kunne fylle på der man skal fylle på ;) Takk for tips underveis her! Redigert 27.Mars.2019 av Crazym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.