Jump to content

Saga 7000 Bergen-Trondhjem i påsken, er det å anbefale?

Mons Olav

Recommended Posts

Hei.Skal kanskje selge en slik med en "ny" driftsikker Yanmar motor til en som vil gå med den til Trondhjem.Er dette noe jeg kan anbefale han å ta ut på med en slik båt i påsken?Teknisk er båten iorden med god maskin og gullende ren tank osv.Er båten sjødyktig nok om det skulle blåse opp litt osv.

Noen som har synspunkter?

Båt med fjernkontroll

går bare fint, så lenge vedkommende følger med på værmeldinger, tar indre lei ved Stad og Hustadvika, bør ha med seg gode kart og kartplotter, og klart det er en fordel med litt båt kunnskap og kunne lese kart, sjømerker å div, har ikke vedkommende litt erfaring, så er det ikke å annbefalle, da bør vedkommende få med seg en som er sjødyktig. Og ikke for å glemme nesten det viktigste å det er VHF

Redigert av Andor (see edit history)

Skroget på Saga 7000 er designet av Eivind Amble og regnes for å være meget sjødyktig. Har selv Saga 25 som er en videreutvikling av samme skroget (Saga 8000) og har bare positive erfaringer i litt høy sjø. Båten takler bl.a akterlig sjø svært godt etter min mening. Sist erfaring var over Rakkebåene på vei mot Oslo med ganske høy akterlig sjø. Været for turen bør selvfølgelig likevel velges med omhu. 

Andor skrev for 17 timer siden:

går bare fint, så lenge vedkommende følger med på værmeldinger, tar indre lei ved Stad og Hustadvika, bør ha med seg gode kart og kartplotter, og klart det er en fordel med litt båt kunnskap og kunne lese kart, sjømerker å div, har ikke vedkommende litt erfaring, så er det ikke å annbefalle, da bør vedkommende få med seg en som er sjødyktig. Og ikke for å glemme nesten det viktigste å det er VHF

Der finnes ingen indre lei ved Stadt...

Og Stadt er også det som bør bekymre på dette strekket...der må du ha gode meldinger...

Som sørlending har jeg gått rundt Stadt to ganger i liten båt, vært like redd begge gangene, og den ene gangen hadde jeg flaks som kom greitt forbi.

Skal jeg oppsummere erfaringene i et enkelt råd, så er det å følge med på værmeldngen. STADT KAN BLI STYGT.  Da skal du ikke være der i liten båt. Stadt kan også være helt kurant, og du sklir over i løpet a firefem timer. Stadt kan sikkert også være flatt golv, en det har jeg ikke opplevd.

Når du passerer Måløy må du ha et værvindu på mellom 5-12 timer. Jeg har gått en gang til Ålesund og en gang til Fosnavåg, og vil anbefale det siste. Nærmere Ok havn og rett i leia videre.

Men pass på været!

vi bruker ca 4 timer rundt Stad landet med skipene og det er flest dager med bra vær og forhold rundt Stad, men når det slår til så kan det bli virkelig stygt rundt Stad, har vært litt nervøs en gang og det var i 2003 når vi fikk maskin stans i full storm, det var kun igjen 100-150 meter før vi gikk på grunn med passasjerer og mannskap, men maskinene fikk dem igang igjen, sjøvannsintakene var fullpakka av skjell

Jeg har også rundet Stadt en god del ganger...og har du gjort det samme, så vet du også at Stadt er et område der en ofte får en værforandring på turen..

Det er derfor værmeldingen melder været nord og sør for Stadt.. det går ofte et værskille der...

I en liten båt, som trådstarter referer til, er det viktig og være oppmerksom på dette...

Jeg har også passert Stadt en del ganger og det kan være kjempefint i finvær!  Det viktigste er å sjekke været nøye slik at man har noenlunde bra prognoser både sør og nord for Stadt, da det som Ida Marie sier, her er det ofte værskille. Jeg må innrømme at jeg hadde litt sånn klump i halsen og ydmykhet første gang jeg stod til rors over Stadt! men det var tilnermet stille, selv om det blir en del dønninger uansett i området. Frykten for hvordan det KAN bli ligger jo i bakhodet. Må vel si at værst vær har jeg jo opplevd på Finnmarkskysten vinterstid.  Noe av de verste bølgekombinasjonene var ved Lindesnes, Da kom det loddrette vegger på 2,5 m! I liten båt hadde det vært en forferdelig opplevelse!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 1 år senere...

Vi gikk forbi Stadt i dag tidlig.

Ble anbefalt å dra når strøm og vindretning gikk samme vei.

Det var som forventet mye sjø men det gikk greit.
Ligger nå i Kalvåg

Det  viktigste er at motorene ha fungert veldig bra. De fikk service med reimskift, impellerbytte og filterskifter før vi dro og det har vært veldig betryggende.

Nå ønskes bare bedre vær

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...