Engers Startet 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2019 Jeg har en Bavaria 33 sport fra 2008. Det blå feltet langs båten er blitt veldig matt bakerst. Jeg har forsøkt med gelcoat rens og polish, men får det ikke bra. Har dere noe tips ? Har hørt om et produkt som heter Hugos, men det er vel kanskje til å ta vekk flekker osv. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Autosol og maskin. Da vil du se at du drar det blå utover i det hvite, men det polerer du bort med polish etterpå. Avslutt med voks. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Ronnyed Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Poleringsmaskin. Rubbing og litt autosol iblandet litt vann. Og god tid. Her er forskjellen på min etter en skikkelig poleringsjobb i høst. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Rubbing og polering! helst med sikkelig maskin.. min gamle Askeladd fra 2002 er ennå meget blank! det er vel litt varrierende hvordan kvaliteten på gelcoat er også. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Radical4 Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Den der var jammen meg flott morten ? Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 (redigert) Min var också matt. 3M fast cut (grön kork), och rupes roterande maskin med lammulltrissa. Inte för högt varvtal, och kämpa på tills allt det matta är borta. Har inget vatten på trissan, och jag torkar av med fiberduk och 3M kontrollspray. Lade därefter på rupes p808 lackskydd Redigert 19.Mars.2019 av mikaels (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Jeg bruker Rupes padder på min Ocilerende maskin. Bruker Meguiars produkter Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
pipe Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 (redigert) 4 hours ago, Engers said: Det blå feltet langs båten er blitt veldig matt bakerst. Jeg har forsøkt med gelcoat rens og polish, men får det ikke bra. Hvilken polish? Polish kan være så mangt men fellesnevneren på de fleste polish produkter er at de ikke har cut/slipe egenskaper. Det er du helt avhengig av for å få gjort den jobben. Så skaff deg ett riktig produkt og en polermaskin samt en god voks for å legge over når du er ferdig slik at resultatet holder seg. Redigert 19.Mars.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Radical4 Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Bruk ett middel med mye slipemidler i seg. Evt en runde nr2 med mindre slipemidler for å avslutte finere. Lurt å gå over med kontrollspray/wipedown før du legger beskyttelse da endel polisher inneholder oljer/silikon som gjør at voks ikke fester like godt. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Brukte vaselinolje på min blå stripe, ble veldig fin veldig fort, men med sol og regn må man gjenta behandlingen. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Grov polish fjerner det ytterste, matte laget. Vaselinolje tilfører litt fuktighet og blir vasket vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 20.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Takk for mange tips her. Ser at det handler mye om polish med slipemidler i. Noen som har navn på et eller flere med dette ? Hva med rubbing? Blir det for voldsomt ? Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 20.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Rubbing er bare et annet navn for grov polish. Gode produkter som er laget for å kjøre med maskin (i motsetning til mye av det man får i mange butikker) er Rupes, Menzerna, Swissvax, 3M. Det meste som fåes på scandicshine.no bilnerden.no swissvax.no aliendetailing er gode produkter. Alle disse har veldig god kundeservice og hjelper deg med alt du trenger. Husk at du bør ha et par puter å bytte mellom - en varm pute blir bløt/myk og tar dermed mye dårligere. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 20.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Du kan også bruke vannslipingspapir med veldig fin korning, ca 1500 til 2000 eller finere. Det er jo i praksis samme effekt som ulike rubbingpastaer med slipemiddel vil gi ved bruk av maskin. Blåstripen på Bavaria som de bukte frem til ca 2010/11 er kjent for å være vond å holde blank. Kan virke som om fargepigmentene i den er mer utsatt for oksidering og falming i UV-lys enn andre blåfarger, f eks Windy-blå som er litt mørkere. Så kan det jo legges til at når du først har fått den pen, (og det er fullt mulig uansett hvor falmet den er), så er det viktig å legge på en sealer/voks/lurium som har god beskyttelse mot UV-stråler, dvs sollys. Jeg har ingen spesielle produkter å anbefale, men har i hvert fall kommet til at det bare er å jobbe hardt og gjerne gjenta rubbing flere ganger så får du til slutt et flott resultat som du forsegler med voks. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Du kan friske den opp med rådene ovenfor men det er kun kortvarig. Skal du ha det fint for fremtiden et det ingen vei utenom lakkering. Jeg brukte DoubleCoat og skumrull og resultatet ble flott. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 (redigert) 9 hours ago, PostIT said: Gode produkter som er laget for å kjøre med maskin (i motsetning til mye av det man får i mange butikker) er Rupes, Menzerna, Swissvax, 3M. Min erfaring er at man nå får mange gode produkter over disk på den lokale bildelebutikken i motsettning til for noen få år siden. Min lokale delesjappe har Meguiars sine marineprodukter så foreslår først Meguiars One Step Compound for å polere opp. Så legge enten Meguiars Boat Wax eller Meguiars Flaggship som beskyttelse over. Dette hadde vært mine foretrukne produkter til å få falmet farget celcot til å skinne som nytt og holde seg like fin ut sessongen. Ellers kan de by på proffserien til Autoglym og Sonax har ett supert to steg produkt. Mye av bilserien til Meguiars er toppprodukter Man får Prickbort,Iron X produkter,kjeramisk coating,glass coating som varer i 6 måneder,felg forseling, osv osv Så det er litt gull å finne blandt flaskene med Super Resing Polish og grønne Turtel flasker bare man vet hva man skal ha. Jeg har nesten ertattet alle mine dyre kjøp i fra diverse Detaljersklubb "godkjente" nettbutikker bortsett i fra Autobahnen felg voks som jeg ikke har klart å finne ett produkt som er på samme nivå. Redigert 20.Mars.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 (redigert) On 3/20/2019 at 4:21 PM, Lazyjack said: Du kan friske den opp med rådene ovenfor men det er kun kortvarig. Skal du ha det fint for fremtiden et det ingen vei utenom lakkering. Jeg brukte DoubleCoat og skumrull og resultatet ble flott. Helt uenig! om gelcoaten har noenlunde bra kvalitet får du både farge og glans tilbake med rett type polering/rubbing midler og maskin! man kan også våtslipe gelcoat om den er riktig gammel og oksydert. Det er snak om kunnskap om overflate struktur og hvordan de forskjelige poleringsmiddlene virker! eks. sønnen kjøpte en 2009 Troll 325 sport, den hadde aldri fått noen polering og gelkoaten var typisk helt matt og melkehvit! fenderlista var og matt skitten med både kreosot og grønske. må si resultatet ble overaskende bra! Redigert 22.Mars.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 Min erfaring er at med årlig polering og voksing , rubbing år om annet og godt stell for øvrig så klarer man å holde farget gelcoat fin og blank kanskje 10-15-20 år. Deretter blir det gradvis vanskeligere og glansen varer kortere og kortere. Da tyr man gjerne til midler som Polytrol og lignende. Til slutt må det vannsliping til men det har også kun en kortvarig effekt. Til slutt er det ingen vei utenom lakkering om man vil ha tilbake glansen. Jeg har denne erfaringen både fra "kvalitetsbåter fra Orust" og på masseproduserte nyere båter. Når det gjelder båten du nevner så er det klart at om ikke blåstripa har vært polert noen gang så er det mye å gå på og mye å hente på å polere denne opp noen ganger. En farget stripe som har vært polert jevnlig over mange år slites og det blir etter hvert ikke mulig å oppnå varig glans. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 3.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Hva med foliering av dette blå feltet. Er det noen her som har noe erfaring med det? Blir det bra ? Noen som aner noe om prisleie på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Teknisk er det fullt mulig å legge folie bare i blåstripen og det vil jo holde seg pent i en god del år. Ulempen er kanten eller overgangen mellom folie og gelcoat men det er jo tross alt en løsning som har vært brukt på båter i årevis. Jeg vet ikke prisen på dette. Når det gjelder jobben med å polere opp blåstripen har jeg etter 5 år med en 2006 Bavaria 42 Sport en viss erfaring. (inkl erfaring fra noen proffe litauere som tok dette for meg noen ganger). Første gangen de gikk løs måtte de rubbe ned med 3M cutting compound (husker ikke nøyaktig type) og Rupes poler-/slipemaskiner 3 ganger. De var rimelig oppgitt over hvor oksidert min blå gelcoat var. Men de ga seg ikke og jammen ble den til slutt skinnende blank. Når den først er rubbet/slipt helt ned er jo nøkkelen å legge på godt med beskyttende voks. Der er det en serie å velge i. På min ble det brukt Meguiars # 21 Synthetic Sealant 2.0. Jeg synes den holdt veldig bra. Jeg gikk da over en gang eller to i sesongen med noe lett og tyntflytende voks for å holde det blankt. Men jeg står fast ved det jeg sa i et tidligere innlegg, nemlig at Bavariastripen ser ut til å falme mer enn andre blå varianter i gelcoat. Jeg ville imidlertid vært meget skeptisk til å lakkere over den. Bedre å flekke over eventuelle sår med gelcoatsparkel og ta jobben med å slipe/rubbe til du er nede i ren blåfarge på resten og holde den der. Det kommer selvsagt til et punkt hvor du kanskje har rubbet og slipt deg ned til bunnen av den blå gelcoaten. Da kan du begynne å tenke på lakkering. Lakkering krever omfattende sliping for å komme ned under gelcoat og du ender uansett med et mye tynnere lakksjikt enn du har med dagens gelcoat. Utbedring av småskader og riper er mye enklere med gelcoat enn lakk. Jeg har prøvd det også på båten jeg hadde før Bavariaen. Den var hellakkert i en Nimbus-blå farge. Veldig flott og profesjonelt utført, men alle slike lakksjikt har det til felles at de er tynnere enn gelcoaten, og det er mer krevende å utbedre småskader. I tillegg har jeg vært sjef for ulike industrilakkeringsbedrifter i drøyt 15 år nå, så jeg kan nokså mye om overflatebehandling av metall, plast, kompositter, glassfiber mm. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 HansH skrev 2 minutter siden: Men jeg står fast ved det jeg sa i et tidligere innlegg, nemlig at Bavariastripen ser ut til å falme mer enn andre blå varianter i gelcoat. Jeg ville imidlertid vært meget skeptisk til å lakkere over den. Bedre å flekke over eventuelle sår med gelcoatsparkel og ta jobben med å slipe/rubbe til du er nede i ren blåfarge på resten og holde den der. Det kommer selvsagt til et punkt hvor du kanskje har rubbet og slipt deg ned til bunnen av den blå gelcoaten. Da kan du begynne å tenke på lakkering. Lakkering krever omfattende sliping for å komme ned under gelcoat og du ender uansett med et mye tynnere lakksjikt enn du har med dagens gelcoat. Hvorfor i all verden vil du slipe deg gjennom gelcoat og ned på glassfiberen? Matting med 400 og deretter 800 etter først å ha avfettet grundig holder lenge. Jeg brukte skumrullen som DoubleCoat leverer og det ble meget bra. Ikke mye jobb. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Poenget med sliping er å få god vedheft for ny top coat slik at denne ikke flasser av ved småskader. Kan være vrient å få god vedheft i gelcoat . Det kan være litt ulikt men kan være et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 HansH skrev 3 minutter siden: Poenget med sliping er å få god vedheft for ny top coat slik at denne ikke flasser av ved småskader. Kan være vrient å få god vedheft i gelcoat . Det kan være litt ulikt men kan være et problem. Det kan hende, jeg har ikke fått langtidtestet denne nye lakken. Men det var altså ikke ny topcoat som ble lagt på men en tokomponent lakk., såvidt jeg skjønner er ikke det det samme. Får man hakk kan man alltids bruke gelcoatsparkel. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 (redigert) Legg heller folie. Varer i 7år. Og du slipper å rubbe den og. Redigert 3.September.2019 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Engers skrev for 7 timer siden: Hva med foliering av dette blå feltet. Er det noen her som har noe erfaring med det? Blir det bra ? Noen som aner noe om prisleie på dette ? Denne kostet rundt 20 000kr. Alt det svarte er folie og med logo i matt svart. Folie av god kvalitet holder godt i 5-7år. Skal gjøre det med min Grandezza, da den mangler den svart stripen som høyner utseende en del. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.