Jump to content

SABB DIESEL 10HK vedlikehold og oppstart


Marsteinen

Recommended Posts

Hei,

 

Eg har akkurat gått til innkjøp av en 22fots tresnekke med en ferskvannskjølt sabb diesel 10hk G. Min erfaring med denne typen motor er rimelig begrensa og måtte da stole på veldikeholdsrutinene som forklart av selger. Ved oppstart idag fikk jeg rett og slett ikkje maskineriet igang etter gjentatte forsøk og det utviklet seg noe hvit røyk som kom ut av toppen og sveivhuset. Noe som selgeren hadde glømt å nevne var att oljekoppen som smører ventilene måtte fylles jevnlig og har tydeligvis kjørt såpass att denne er gått tom. Kan jeg ha ødelagt noke ved å starte eller kjøre motoren når koppen er knusk tørr?

 

Takk for svar på forhånd

Link to post

Velkommen til forumet, og gratulerer med knall motor! Denne har nok helt sikkert overlevd, hvit røyk fra dieselmotor er uforbrent diesel, ikke uvanlig på en gammel sabb med tusenvis av timer.  Om ikke motoren har noe form for gløding, så kan det være litt vrient å få fyr (les:jævli vanskelig) i godt kaldt vestlandsvær. Prøv å unngå bruk av startgass, da motoren har lett for å bli startgass-narkis. (må ha startgass hver gang den skal startes kald) Det som kan være ett lite tips for å få fyr på en gammel diesel i kaldt vær, er en liten dæsj med wd40 i luftinntak, eller i glødeplugg/startsigarett-hull dersom dette finnes. wd40 smører mer enn startgass, og gjør samme jobb på en gammel diesel. Farfar brukte en liten skvett olje i glødeplugg-hullet for å få litt ekstra kompresjon ved kaldstart.  kos deg med ny båt :) 

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Gratulerer med en genial motor, Norges siste kommersielle småbåtmotor, med mange egenskaper som er ganske enestående.

Sabben har en trekkraft som går langt ut over hva en tilsvarende bensinmotor har. Den er billig i drift, og driftssikre som fy.

Du må passe på oljeskift , siden det er en gammel motor. Er du heldig ligger den originale magneten i bunnpanna, slik at du kan se om der er jernfilspon som indikerer slitasje. 

Membranene som organiserer vannskifte er en flott konstruksjon, det samme er akslingssystemet som gir deg vridbar propell. 

Passer du på motoren din varer den like lenge som deg. 

Startvanskene har du alt fått kommentert ovenfor. Ellers finnes det en tråd her på BP som heter Alt om Sabb, der finner du mye om vedlikehold og repping.

Lykke til med en flott motor!

 

Link to post

Det viktigste mtp. start av Sabb G er 2-3 støt med olje inn i hullet for startsigarett.

Som det skrives over må det også fylles olje i smørekoppen på toppen av toppdekselet. I hullet fra denne er det tredd ned piperensere som leder oljen ned på ventilmekanismen. Pass på at nivået i oljekoppen synker sakte under gange, hvis ikke har det gått tett. Da er det i så fall bare å sette inn nye piperensere :smiley:

Link to post

Hei og gratulerer med ny båt!

 

Her finner du instruksjonsboken som du bør ha på lur. Du får finne den i listen i linken under her. Prøvde å linke den direkte, men det gikk ikke.

Startprosedyren finner du beskrevet på side 22 og 23 når du har valgt den korrekte motoren. Enig med de andre som nevner tungstartet om vinteren. Den jeg hadde trengte 5-6 pump i senter av den koppen, så knallet den i gang... 

 

https://www.frydenbo-industri.no/brukermanualer/fremdriftsmotor

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...