Komodo
alphaman skrev for 3 timer siden:og hva med ekspansjonsbolt? synes din forklaring slår sprekker
![]()
Ekspansjonsbolt er et typisk eksempel på en upresis benevnelse av en sammenstilling. Bolt er en del, skrue er en del. "Ekspansjonsbolt" er en sammenstilling av flere komponenter. Der er det en skrue med en påpresset hylse som er montert mellom koniske elementer. Når skruen trekkes til i et hull vil de koniske delene bli presset fra hverandre. Et godt eksempel på hvordan man på folkemunne uttrykker seg upresist
ozo skrev for 3 timer siden:Treskruer kommer i samme kategori som spiker, ...
Den var syltynn, men det så du vel selv
SitatHjulbolten er boltet fast, og så fester man hjulet med en mutter -på bolten.
Hjul"bolten" er ikke boltet fast, den er presset inn i godset. Riller sørger for at den ikke roterer. Så skrur man hjulet fast med muttere
SitatDet ligger i betegnelsen "skrue", at den må kunne skrus.
Ja, eller at man skrur en mutter på den.
SitatAt noe har gjenger oppfyller ikke nødvendigvis dette kravet. Ifølge din definisjon er dette en skrue:
Nei, da har du misforstått. Mulig jeg har uttrykt meg uklart, men alt med gjenger er ikke en skrue, men en skrue har alltid utvendige gjenger. På samme måte er ikke alt med innvendige gjenger en mutter, men en mutter har alltid innvendige gjenger. Tenk tilbake til matematikktimene. Da lærte du at dette kalles en implikasjon. Må ikke forveksles med en ekvivalens.
Olevine skrev for 2 timer siden:
alphaman skrev for 2 timer siden:topplokksbolter er vel og ett av mange unntak for komodo
![]()
Nei, det er ikke et unntak, det er rett og slett slurvete verkstedssjargong. Meg bekjent er det to varianter her
- Pinneskruer som skrus ned i blokka
- Maskinskruer med metriske eller imperialistiske gjenger