El-gravo Startet 20.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2019 Har en 1992 Fairline Targa med VP AD41B og DP290 drev (duoprop) max turtall 3900 rpm Har pr i dag A6 propeller , men vurderer A7 da jeg mener det er krefter nok for litt større propeller. Noen formeninger om hva en burde velge ? Holde seg til A6 eller gå opp et hakk . Er ingen proff på dette så håper på noen gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 21.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 (redigert) Trodde A propeller var fortrinnsvis for bensin og B-propeller var for diesel. Ellers får du jo topp turtall som motorene skal klare, tyngre propeller er ikke bra for motor. Man bør egentlig klare max turtall ferielastet og med fulle tanker, da har motor det best. Har du for dårlig fart i dag? Jeg hadde B6 på Sunseeker 35, med 2xKad42, 230hk, 36+knop Redigert 21.Mars.2019 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
El-gravo Svart 21.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2019 Hei og takk for svar. Er A som står på i dag , hatt båten i 1 sesong og det jeg har testet av toppfart går den bra nok(ca29-30 knop) men skal etter boka gjøre 33 knop. Har en mistanke at dette kan være litt feil propeller , i tillegg bærer de preg av og ikke være nye derfor skal de byttes ut. Har også lest at A er for bensin men i tillegg har jeg hørt at A er 3 + 4 blader og B er 3 + 3 og at det er forskjellen. Din Sunseeker er jo tilnærmet min båt i str og vekt men med litt mere power så burde funke med B6 på min og da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 Dyrt å teste ut, ville kontaktet Winrace eller Norskmotorkompani for evt utregning og anbefaling av propeller. Siden det er 30hk mindre i 41 motoren, tipper jeg B5 er stor nok. Sunseekeren veide 7tonn Sitér dette innlegget Link to post
El-gravo Svart 22.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 Fikk svar fra VP forhandler i dag , så da holder jeg meg til A6 :-) A-Propeller aluminium anbefaler Volvo Penta opp til 200hk på en dieselmotor. B-Propeller aluminium anbefaler Volvo Penta opp til 230hk på en diesel og bensin motor opp til 35 knop. Hastigheter over dette og 240hk anbefales stålpropeller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.