Kallethekid
Cerberus skrev for 6 timer siden:ALLE båthengere er beregnet på å kjøres uti. Merk : alle. Tårnet er ikkje beregnet på den belastingen en gedigen elektrisk vinsj kan skape når en båt skal hales metervis oppå land. Det er en baugstøtte. Det er langt større sjangs for propellen tar nedi om hengeren står langt inn på land og båten skal vippes i en voldsom vinkel for å komme oppå hengeren enn den bare glir innpå fra vannet er det ikkje?
Jeg vil påstå at de fleste hengere ikke er beregnet på å druknes helt. Vanntette hjullager er vel ganske vanlig, men meg bekjent et det kun noen LED-system som er vanntette. Hvis tårnet på en båthenger ikke tål å sveive opp båten manuelt eller elektrisk bør man reklamere på hengeren, det skal den være designet for. Som andre skriver bør bremsene spyles etter bruk. Uansett hvor god hengeren er vil levetiden forkortes ved gjentatt bruk i saltvann, akkurat som alt annet som brukes i sjøen. For ordens skyld: jeg representerer et hengermerke (Svela) som lager hengere med vanntette hjullager og LED -lykter med tetthetsgrad IP69.