nordan family 27 Startet 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2019 Kjøpte et 100w fra Seatronic for et år eller to siden på fast ramme. Tenkte å ha det fremme kun ved behov, men det var så lite lagringsvennlig at det ble fast montert. Lurer på å utvide med en mindre (f.eks 50w) og fleksibelt som kan legges frem ved behov, og er lettere å lagre. Tenkte å koble inn med en Y på eksisterende ledninger, som er 10 kvadrat. Regulatoren er stor nok. Så har man lest at da bør panelene ha så like karakteristika som mulig. Hvis ikke - hva skjer da? Og hva er det som må være så likt som mulig? Noen motforestillinger mellom utvidelsen på en så enkel måte? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 Hei, på båtmessen lærte jeg at det er viktig at det er dioder mellom panelene (noen har innebygget) og regulator, ellers så mister du all effekt dersom det er skygge på ett panel. Paneler i serie gir høyere spenning og bedre lading, men da er du igjen sårbar ang skygge. Hvilket merke har du på ditt faste panel? Fornøyd med dette panelet? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 Her er en grei guide http://www.alternative-energy-tutorials.com/energy-articles/connecting-solar-panels-together.html Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
YngveKL Svart 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 (redigert) Parallell: de må ha samme nominelle spenningen Serie: de må ha samme nominelle strømmen Fravikes dette får du tildels store begrensninger i systemet Redigert 22.Mars.2019 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 22.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2019 @Barbaria; super guide! @YngveKL; kort og godt oppsummert:) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2019 Det var en fin guide. Jeg husker ikke panelet jeg har nå. Kjøpt ppp Seatronic etter å ha lest en annen tråd her inne. Har jeg forstått guiden: I paralell: dersom et panel får skygge (og da har lavere volt) vil det altså medføre at det andre som fremdeles har sol leverer på den samme lavere volten som det med skygge? Man er altså avhengig av lik volt? Og lik sol? Eller gjelder det bare specen på panelet? Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 23.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2019 Ta en titt på denne videoen: Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2019 Det var interessant. Ut i fra denne bør jeg vel heller ha separate ledninger helt fram til regulatoren hvis denne har to innganger. Hvis den ikke har det, bør jeg ha to regulatorer. Hm.... fikk noe å tenke på der. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 24.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 nordan family 27 skrev On 23.3.2019 at 10.17: Det var interessant. Ut i fra denne bør jeg vel heller ha separate ledninger helt fram til regulatoren hvis denne har to innganger. Hvis den ikke har det, bør jeg ha to regulatorer. Hm.... fikk noe å tenke på der. Hvorfor separate ledninger frem til panel til regulator? Det optimale er jo og koble i parallel, separate kabler til et "knutepunkt" videre til regulator. Så frem til at du har paneler med lik Volt vil det ikke skape noe problemer? Eller har jeg misforstått noe? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 Mulig jeg ikke forsto videoen, men det virket som skygge på et panel også «drepte» effekten fra det andre til et lavere nivå enn det egentlig leverte? Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 24.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 nordan family 27 skrev 19 minutter siden: Mulig jeg ikke forsto videoen, men det virket som skygge på et panel også «drepte» effekten fra det andre til et lavere nivå enn det egentlig leverte? Når det var koblet i paralell var det kun det panelet som fikk skygge som mistet effekt, så da har dem man fortsatt full effekt fra panel som ikke har skygge. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Det var slik jeg trodde det skulle være, men oppfattet filmen slik at det ikke var tilfellet. Men jeg fulgte nok ikke godt nok med. Får se den en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Da har jeg sett videoen en gang til, og det var jeg som ikke fulgte med i timen. I paralell kan jeg gjøre som opprinnelig tenkt med en Y kobling / knutepunkt. Men de må altså ha så lik spenning som mulig - det er oppsummeringen (?). Jeg får lese hva som står på panelet jeg har (Sunwind MaxPower 100w). Kjøpe det på Seatronic, men finner ikke akkurat denne informasjonen på nettsiden, heller ikke hos Sundwind. Da blir det kanskje en liten utvidelse på solcelleparken :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Sunwind MaxPower 100w 100W og 5,5A = 100/5,55 = 18Volt Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 (redigert) Gir dette panelet da konstant 18V og varierende strøm, avhengig av solinnstråling, eller varierer både strøm og spenning, som funksjon av solforhold? Redigert 25.Mars.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Familiesnekke skrev for 7 timer siden: Gir dette panelet da konstant 18V og varierende strøm, avhengig av solinnstråling, eller varierer både strøm og spenning, som funksjon av solforhold? Tror jeg kan svare på denne. Evnen til å levere strøm, og dermed spenningen varierer som funksjon av solforhold. 18V er fint men MPPT er et must hvis en skal få noe særlig nytte av det. Jeg har av egeninteresse testet mange paneler på garasjetaket og i båten opp igjennom. Paralellkobling med paneler, med lik nominell spenning, fungerer absolutt best i båt. Dersom du seriekobler, skal det ikke mer en skyggen i fra en tynn antenne over ett av panelene for å ødelegge mesteparten av ladingen for deg. I paralell vil alle paneler yte den effekten de har forutsetninger for. MPPT sørger for optimal belastning. I serie blir ikke kjeden sterkere enn sitt svakeste ledd. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
nordan family 27 Svart 26.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Går det fint å paralellkoble et 50w med dagens 100wså lenge de gir mer eller mindre samme spenning? Jeg oppfatter det slik at det er kurrant. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Det er noe som skurrer her. Om man parallellkobler flere paneler med diode slik at man hindrer strøm fra det ene til det andre panelet, så spiller det ingen rolle om spenningen er forskjellig på disse, om man har en vanlig regulator (Ikke MPPT). I praksis har de fleste panelene en tomgangspenning fra 17-22 volt. Etterhvert som man belaster de, så synker spenningen. For alle praktiske formål, så vil spenningen på batteriet under bruk, være 13 volt eller lavere. Da vil jo også spenningen på panelene være under 16 volt og da lader alle paneler for fullt. Når batterispenningen stiger over dette, så kan jo også spenningen på solcellene øke så mye at panelene med lavest spenning slutter og levere, men da er jo batteriene fulle og man har ikke bruk for denne ladingen. I praksis sørger jo regulatoren bare fo at for at ikke makspenningen blir for høy på batteriene. Med MPPT regulator vil jo dette ha betydning Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 (redigert) Sant det, så lenge man kjører uten MPPT vil batteriene dra ned spenningen til "arbeidsområde". Det er dog greit å merke seg at dersom man har kjøpt et panel med feks ca 20 volt, så kaster man bort noen kroner kontra ett på ca 15 volt. Et eksempel: 100W paneler er ofte rundt 20V 5A. Man får ikke mer strøm ved å dra ned spenning til la oss si 13 volt. Effekten vil da (teoretisk) være 13V x 5A = 65W. Altså kjøper man et vesentlig større panel enn man får bruk for. Hvis vi tar 15 volt panelet (fiktivt), så er maks effekt med lik strøm (15x5) 75W, og man "kaster" bare bort 10W. Man er med andre ord faktisk mer sårbar for spenningskonfigurasjon i forhold til å få hva man betaler for. I alle tilfeller må som minimum en PWM regulator stå i mellom for beskyttelse. Redigert 26.Mars.2019 av Comforthe Regnefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Landcrab Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Comforthe skrev for 9 timer siden: Dersom du seriekobler, skal det ikke mer en skyggen i fra en tynn antenne over ett av panelene for å ødelegge mesteparten av ladingen for deg Har du målt dette selv? Jeg har også lest at skygge gir dramatiske konsekvenser for effektuttaket av et seriekoblet system, men i praksis opplever jeg ikke dette. Jeg målte litt i sommer når VHF pisken m.m skygget for panelene, og hvis jeg ikke husker feil var det bare snakk om noen få prosent reduksjon i effekten. Jeg skal måle mer og skrive ned tallene denne sessongen, det er kjekt å vite?? (Jeg har seriekoblet for å få mer strømlinjet kabling, og mulighet for å redusere kabel dim.) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Har hatt ett urgammelt og ett gammel panel, hhv 50 og 50W seriekoblet til en ikke-mppt regulator uten problemer. Oppsettet har vært sånn i snart 10 år og fungerer bra. Men har aldri gått "vitenskapelig til verks" og har egentlig aldri målt noe som helst utover å se på diodene på regulatoren at det kommer strøm inn. Og en merker at det virker når en kan ligge uten landstrøm og batteriene er i tipp topp form når en skal bruke båten, pluss at vi klarer oss uten landstrøm når vi er på ferie. Ser poenget i å få et godt oppsett, men er det "sååå nøye" om en mister noen prosent gitt det ene eller det andre? Om det er veldig viktig så er en kanskje i grenseland og må se på å redusere forbruket på en eller annen måte, eller øke kapasiteten inn, altså mer solceller, hvis mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Landcrab skrev for 3 timer siden: Har du målt dette selv? Ja, på 2 forskjellige paneler. Målt under optimal plassering før introduksjon av skygge, altså panelene vinkelrett på solen og god kjøling. Argumentet ditt med å kunne bruke tynnere kabel i fra solcellene ved seriekobling er jeg forsåvidt helt enig med deg i. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Comforthe Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Pinkvin skrev 2 minutter siden: Ser poenget i å få et godt oppsett, men er det "sååå nøye" om en mister noen prosent gitt det ene eller det andre? Nei, egentlig ikke. Men for min egen del vil jeg heller ha optimalt oppsett og få maks ut av feks 50W, enn å måtte kjøpe 2 ganger 50W for samme effekt pga uoptimal drift. Det viktigste er vel at en selv er fornøyd, og det virker det som om du er ? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
JRK Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Comforthe skrev for 10 timer siden: Nei, egentlig ikke. Men for min egen del vil jeg heller ha optimalt oppsett og få maks ut av feks 50W, enn å måtte kjøpe 2 ganger 50W for samme effekt pga uoptimal drift. Det viktigste er vel at en selv er fornøyd, og det virker det som om du er ? Men husk også at under dårlige solforhold er en vanlig regulator mer effektiv en en MPPT. Har ikke måt dette selv, men lest det en eller annen plass. En annen fordel med vanlig regulator er at ledningstversnittet ikke er så kritisk med vanlig regulator Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 (redigert) JRK skrev 14 minutter siden: Men husk også at under dårlige solforhold er en vanlig regulator mer effektiv en en MPPT. Nei, det stemmer ikke. Kanskje hvis man bruker en elendig kina MPPT som har høyt egetforbruk. Eller kanskje hvis spenningen ut i fra panelene er for lav (feildimensjonering). Jeg har selv, og kjenner flere, som byttet i fra PWM til MPPT og i alle tilfeller er ladingen bedre under alle relevante forhold. Har ikke lest dette konkret noe sted men jeg har designet elektronikk hele livet, inkludert power kretser, og forstår ikke hvordan det kunne henge på greip. Hvis du kommer på hvor du har lest det så del gjerne. Det må være en annen faktor. Redigert 27.Mars.2019 av Comforthe La til oppfordring (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.