JRK Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Se litt på denne artikkelen: http://getek.no/wp-content/uploads/2017/03/Optimizer-MPPT.pdf Her skriver de at MPPT har høy egenforbruk og at dette kan være et problem vinterstid. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 (redigert) Ja, jeg skrev vel egentlig det samme som dem; at det finnes MPPT regulatorer med høyt egetforbruk. Linken du sendte er jo reklame for en MPPT regulator, som ser god ut på spesifikasjonene. Den har et egetforbruk på 35mA, som er ca det samme som 2-3 lysdioder - helt akseptabelt spør du meg :) Redigert 27.Mars.2019 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Comforthe Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Til trådstarter, vi får komme oss inn på din problemstilling. Har du noen paneler for hånden, siden du spurte om forskjellige paneler kan mixes. Hvis vi får fler opplysninger på de du har og de du vurderer å skaffe så kan vi kanskje gå litt mer konkret til verks? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
nordan family 27 Svart 27.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Heisan. Jeg skjønner at det er mye jeg ikke skjønner :-) Har i dag et 100w Maxpower fra Sunwind. Bak på panelet så jeg i går, er det en klistrelapp dels på engelsk og dels på kinesisk eller lignende. Det er nevnt både 18.8 volt og et vesentlig høyere tall (21-22 volt) med et par ulike betegnelser foran. Det er koblet med 10kvadrats ledning til en 20a mppt regulator. Jeg tenkte å kjøpe meg et mindre og lettere panel for å kunne legge frem ved behov. Det bør være lagrings vennlig. Fleksible paneler er jo så lette at de står øverst på lista, men også en fast er aktuelt. Har ingen short list - men har en skjøt på dagens ledning hvor det passer fint med en Y, eventuelt å lage en koblingsboks med bolt. Men jeg lurte jo på hvor like panelene måtte være, og hva som er likt nok. Foreløpig sitter jeg litt med følelsen av at jeg burde la dagens arrangement være i fred, og evt lage en ny løsning for eventuelt nytt panel. Litt mer jobb (som reduserer sannsynligheten for at det blir gjort....) men ikke så veldig mye. Mener å huske at regulatoren min har flere innganger, men det har jeg ikke sjekket. Jeg har ikke helt satt meg inn i hvordan Mppt regulatoren virker ifht en vanlig regulator og hva slags betydning det kan ha her. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Tja.. Det står faktisk svart på hvitt i artikkelen: Dermed har mye av den ekstra energien (gevinsten) blitt borte i form av høyt strømforbruk fra selve regulatorenheten. Høyt egetforbruk gjør et solcelleanlegg svært sårbart, spesielt om vinteren da produksjonen ved våre breddegrader er veldig lav. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 (redigert) Nodan Family, var jeg deg ville jeg gått for et panel med lik spenning. Om det har lik strøm/effekt er ikke så farlig. Nå snakker jeg da om paralellkobling av panelene. Dersom spenningen matcher bør systemet virke greit, uansett regulator type. JRK; Tja, jeg ser poenget ditt. Jeg regner på relevante tall når jeg faktisk bruker båten (og dermed panelene). "Artikkelen" du linket til er reklame som vil fremme Energitek Optimizer fremfor andre systemer. Hvis panelene ikke forer systemet så blir hele opplegget en forbruker, uansett regulator. Jeg vet hva jeg selv ville ha valgt, hver gang. Tror jeg ikke har noe mer å tilføye angående regulator type. Nå skal jeg polere båt og håper på masse sol femover til alle slags paneler og regulatorer :) Redigert 27.Mars.2019 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
JRK Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 nordan family 27 skrev for 1 time siden: Har i dag et 100w Maxpower fra Sunwind. Bak på panelet så jeg i går, er det en klistrelapp dels på engelsk og dels på kinesisk eller lignende. Det er nevnt både 18.8 volt og et vesentlig høyere tall (21-22 volt) med et par ulike betegnelser foran. Det er koblet med 10kvadrats ledning til en 20a mppt regulator. Jeg tenkte å kjøpe meg et mindre og lettere panel for å kunne legge frem ved behov. Det bør være lagrings vennlig. Fleksible paneler er jo så lette at de står øverst på lista, men også en fast er aktuelt. Har ingen short list - men har en skjøt på dagens ledning hvor det passer fint med en Y, eventuelt å lage en koblingsboks med bolt. I og med at dette er et ekstra panel så ville jeg vurdert og koblet det til via en egen regulator til en sigarettennerplugg til dagens skjøt, og latt det andre panelet leve via MPPT regulatoren. Da spiller det ingen rolle hvilken spenning det nye panelet leverer i forhold til det gamle. Det eneste som kan skje galt om du dropper regulator er at batteriene dine kan bli overladet, men det skal mye til for at dette skjer. Som regel skal vel dette kobles til når du ikke klarer deg med 100 Watts panelet. I praksis betyr det at du må kikke på voltmeteret ditt at batterispenningen ikke går over 14,4 volt for bly syre og 13,6 for AGM/GEL. Jeg tipper at du aldri vil oppleve dette. Bare husk at om du dropper regulator så må det være innebygd diode eller så må du koble til en. Og så en liten advarsel om du dropper regulator. Om du slår av batteribryteren og ikke har belastning så vil jo spenningen fra solcellepanelet kunne skade elektronisk utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 (redigert) Jeg tenkte å kjøpe et par paneler nå. Av samme type men forskjellige str. / effekter. En seriekoblet stor diode fra hver av dem, og så paralellkoble til regulator vil gjøre susen. (Med 500++ Ah batterier, er det nok å levere til...) Tror jeg. Redigert 27.Mars.2019 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
nordan family 27 Svart 27.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Diode.... kan ikke huske å ha montert det hos meg. Men med et panel er kanskje dette ivaretatt av regulatoren? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Mange paneler har diode innebygget, andre ikke. Om regulatoren har to uavhengige panelinnganger, så kan du glemme diode. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Har visst ikke to innganger. Så jeg spurte Seatronic om panelet jeg kjøpte der har diode. Fikk til svar at det hadde det - men om jeg skulle paralellkoble spilte det ikke noen rolle. Kun viktig med lik ladespenning. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 29.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2019 Jeg har kjørt paneler i paralell med lik ladespenning, med og uten diode. Har ikke merket forskjell. Jeg tror dette har mest å si dersom noen av panelene lader og noen sitter i total skygge - da blir de parasitter uten diode. Uansett er diode god praksis. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
nordan family 27 Svart 29.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2019 Kikket bak på panelet mitt i går igjen. Jeg antar det er den laveste opplyste volten som er ladespenningen. Det står 18.77 volt. Har sett litt rundt på fleksible paneler som ligger tett på dette i ladespenning, og det er jo faktisk ikke så veldig mange. Denne https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2007&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39 er opplyst til 18 volt. Med en Y kobling https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2109&category_id=102&option=com_virtuemart&Itemid=39 så tenker jeg at jeg da kan koble med direkte på eksisterende MC4 skjøt på eksisterende opplegg, i alle fall for å teste om panelene blir like nok. Innsatsmessig fra min side blir det da ganske enkelt: panel+Y+noen meter med ledning med plugger så er jeg oppe å går. Panelet jeg linker til er i overkant stort i forhold til lagring, så hvis noen har link til noe mindre som fremdeles er rundt omkring 18.7 volt ladespenning mottas tips med takk. Ønsker primært fleksibel grunnet lagring og at det skal tas opp og ned ved behov. I forhold til spørsmålet for hele tråden blir jo da: er 18.7 og "ca 18" volt likt nok for å paralellkoble? Eller må jeg lete etter noe som ligger enda nærmere 18.7? Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 29.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2019 Det spiller ingen rolle. Det er den spenningen hvor en får ut maksimal antall watt. Så om du får ut noen få watt mindre enn ved perfekt tilpasning har vel liten betyning. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2019 nordan family 27 skrev for 13 timer siden: Har visst ikke to innganger. Så jeg spurte Seatronic om panelet jeg kjøpte der har diode. Fikk til svar at det hadde det - men om jeg skulle paralellkoble spilte det ikke noen rolle. Kun viktig med lik ladespenning. Om vi snakker om en standard lader (ikke MPPT) Dette som Seatronic hevder, st med lik spenning ved paralellkobling av paneler, mefører ikke riktighet om man har diode. Det man er redd for er at det panelet med høyst spenning skal begynne å lade det med en lavere spenning (Dette sikrer man seg mot vha diode) Om man har ett panel på 18V, en regulator og et batteri, så vil følgende skje. Om batteriet er toppladet så vil regulatoren stoppe ladingen til batteriet. Om batteriet ikke er toppladet så vil regulatoren levere så lenge spenningen er under toppladet. Når du våkner på morgenen og kjøleskapet og andre brukere har tappet batteriet, så vil socellepanelet levere maks strøm. Kobler du til et panel til så vil dette også levere maks strøm helt til batterispenningen nærmer seg toppladet batteri. Når du nærmer deg dette punktet vil panelet som har lavest spenning slutte og lade og etterhvert når topplading er nådd slutter det andre å lade.Om du har ett 100 W eller 2 stk 50 Watt med omentrent lik spenning lade like mye. Husk at om spenningen er 16 eller 18 Volt fra panelet, så vil batterispenningen følge ladetilstand en på batteriet 11-14,4 V regulatoren bruker ca 1 Volt. Spennineg på panelet synker til inngangspenningen på regulatoren og den vil være 12-15,4 volt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2019 Jeg har Sundwind 20 a MPPT Peak Power regulator. Ser jeg kan kjøpe en diode med mc4 plugger og koble inn på det eventuelt nye panelet om det ikke har slik innebygget. Blir jo noen koblinger, men det spiller kanskje mindre rolle her. Ser ut som jeg nå er nærme ved å ha en plug-and-play løsning her, bare å «putte i kurv» og trekke kortet :-) Burde snart ta ut og selge generatoren. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2019 Om du har MPPT regulator, bør du ha tilnærmet like paneler. Da er det rett det Seatronic hevder. Jeg har ikke fått med meg fra dine tidligere innlegg at du hadde MPPT Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.