nomen
I min Skarpnes 30 sitter det en TAMD30 motor, dvs. motoren står pr.nå i garasjen.
Jeg vil skifte ut motorlabbene nå som motoren har vært ute til div. reparasjoner i vinter.
Motorlabbene som står der idag er av typen Metalstik Cushyfloat, som etter hva jeg skjønner er fra Trellborg.
Nummeret som står på gummien er 17 1609, noe som jeg også finner igjen hos Trelleborg. Problemet er bare at det er flere varianter mtp. hardheten på gummien.
Dermed er det ingen mulighet til å avgjøre hvilken gummihardhet som mine labber har idag.(alle har like mål)
Motoren veier ca 380 kg med girkasse, og all propelltrust tas opp av motorens labber.
Deler jeg vekten på 4 ender jeg på 95 kg som er Max belastning til motorlabben med lavest shore (45), skal jeg da velge den, eller bør en legge inn en margin og gå for modellen over
på 55 shore som har max belastning 140 kg?
Vil gjøre dette riktig første gangen, da dette er nokså dyre saker, som neppe lar seg returnere hvis det er feil + at jeg vil unngå og måtte kødde med å bytte labber igjen "midt i sesongen" p.g.a for mye vibrasjon, el.
Erfaringer tas imot med stor takk.