Jump to content

Edit History

ivar

ivar

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

I dag er det så mye software som oppdateres og forandres hele tiden av leverandørrepresentantene gjennom eksterne pålogginger, dog gjort under kontroll av skipet men under oppmodning fra leverandører at man har mistet den totale kontroll på at anleggene til enhver tid fungerer som forutsatt.

 

 

Her er det nok mye komplekst samspill som nok ikke er så lett å holde styr på

 

DieselDahl skrev for 2 timer siden:

Sea King er nok moden for utskifting men faktum er at i denne typen redningsaksjoner er det ikke mye som fungerer bedre. Uovertuffen pålitelighet, robusthet og egnethet. Ingen henger i lufta lenger på en tank heller. Litt lav cruisehastighet, men ultra stabil under heising. Og vi driver fortsatt med oppgraderinger og overhaling. Vi senker ikke guard'en før AW101 er klar til å ta over. 

 

YngveKL skrev for 1 time siden:

Er det ikke sånn at Leonardo har langt, langt bedre rekkevidde, kan løfte langt mer (16 tonn?) og er langt raskere? Generelt sett et langt bedre helikopter enn SeaKing i hvertfall på papiret :smiley:

 

AW101 er jo et tyngre helikopter enn Seakingen - og dermed mye mer "downdraft"   -  hvor mye vil det ha å si under en slik operasjon? 
Mener å ha sett at 101 av den grunn må heise fra større høyde ..? 

 

 

Sjeldenutpå skrev for 1 time siden:

Eg undras,   det er ein del kunnskap innimellom her,  kan nokon svare på kvifor det ikkje kan setjast slepar i slik vær?  Så lenge værforhold tillet at helikopter kan heise folk, så burde dei kunne fly over ei dyneema line som kunne vinsjet ein sleper.    Eg forutset at båtane har solide nok innrettninger til oppgåva, både vinsj og pullerter, ellers burde de sjølvsagt ikkje vert operative. 

 

Ser for meg at å fly over med line i slikt vær må være temmelig risikofyllt? 

ivar

ivar

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

I dag er det så mye software som oppdateres og forandres hele tiden av leverandørrepresentantene gjennom eksterne pålogginger, dog gjort under kontroll av skipet men under oppmodning fra leverandører at man har mistet den totale kontroll på at anleggene til enhver tid fungerer som forutsatt.

 

 

Her er det nok mye komplekst samspill som nok ikke er så lett å holde styr på

 

DieselDahl skrev for 2 timer siden:

Sea King er nok moden for utskifting men faktum er at i denne typen redningsaksjoner er det ikke mye som fungerer bedre. Uovertuffen pålitelighet, robusthet og egnethet. Ingen henger i lufta lenger på en tank heller. Litt lav cruisehastighet, men ultra stabil under heising. Og vi driver fortsatt med oppgraderinger og overhaling. Vi senker ikke guard'en før AW101 er klar til å ta over. 

 

YngveKL skrev for 1 time siden:

Er det ikke sånn at Leonardo har langt, langt bedre rekkevidde, kan løfte langt mer (16 tonn?) og er langt raskere? Generelt sett et langt bedre helikopter enn SeaKing i hvertfall på papiret :smiley:

 

AW101 er jo et mye tyngre helikopter enn Seakingen - og dermed mye mer "downdraft"   -  hvor mye vil det ha å si under en slik operasjon? 
Mener å ha sett at 101 av den grunn må heise fra større høyde ..? 

 

 

Sjeldenutpå skrev for 1 time siden:

Eg undras,   det er ein del kunnskap innimellom her,  kan nokon svare på kvifor det ikkje kan setjast slepar i slik vær?  Så lenge værforhold tillet at helikopter kan heise folk, så burde dei kunne fly over ei dyneema line som kunne vinsjet ein sleper.    Eg forutset at båtane har solide nok innrettninger til oppgåva, både vinsj og pullerter, ellers burde de sjølvsagt ikkje vert operative. 

 

Ser for meg at å fly over med line i slikt vær må være temmelig risikofyllt? 



×
×
  • Create New...