Chiefengineer
Som nordmann gjør det fantastisk godt å høre skildringene fra passasjerene om hvor godt man har blitt tatt vare på og hvor godt redningsaksjonen ble organisert og gjennomført. Både fra skipets side og ressursene utenfra.
Det som irriterer meg er medias eksponering på intervjuer med alle disse "ekspertsynserne" og som etter mitt syn er både utidig og helt uten relevans i saken. I Ålesund sitter en "ekspert" på fiskebåter, i Måløy en avdanket redningsskøyteskipper som etter sigende skulle vært beskyttet mot seg selv. Der er tidligere sjøfartsdirektører, det er pensjonerte fregattsjefer som alle som tilsynelatende en har ervervet en ekstrem kompetanse på vurderinger rundt denne konkrete saken fra sofakroken der de har fått den inn gjennom media. Felles for de alle er at ingen noensinne har hatt roller eller funksjoner i ledende stillinger på et skip som dette. Eller var ombord i den aktuelle situasjonen.
Jeg har ingen respekt for synsingen fra disse eller medias ukritiske bruk av sådan personell i slike saker.
Hadde IKKE de tekniske problemene inntruffet ombord på skipet som var i klasse, bygd med redundante systemer og konstruert etter de siste regelverkskravene, seilte med to loser til støtte for kapteinen ombord og man deretter hadde spurt de samme personene om seilasen etter at skipet hadde kommet trygt i havn uten skader så hadde uttalelsene vært noe helt annet. Da hadde man sagt at for et så stort skip var naturligvis et slikt vær ikke det helt store så det var naturlig at dette seilte mens hurtigruta la stille.
Få fjernet synsingen fra slikt unyttig hold, den er helt verdiløs og ikke annet enn utidig.