tobixen
Jeg undres over om denne saken får konsekvenser. Som andre har nevnt, slike passasjerskip går jo også i trafikk på steder hvor det er adskillig lengre til bergningsressurser ... og dessuten, selv om dette skipet fikk et nødstilfelle på et sted hvor bergningsressurser var nære, var det veldig nært ved å gå svært galt. Andre har nevnt Concordia - selv om dét havariet absolutt ikke var årsaksmessig relevant, så tenker jeg det kan være relevant å sammenligne det mtp konsekvenser av en grunnstøting - det ville uten tvil gå menneskeliv tapt.
Det hevdes her i trådet at været var "godt nok" for et skip av den dimensjonen. Dersom det ikke hadde vært for problemer med fremdriften, ville overfarten vært problemfri. Jeg undrer meg allikevel over at været kan ansees som "godt nok", da ...
- Forholdene er så ille at det ikke er mulig å sette sleper
- Forholden er så ille at det tar ~12 timer (?) å få evakuert alle passasjerene (synes det er rart at det i det hele tatt var mulig å få evakuert med helikopter når vi ser skipet rulle så mye - men de hadde kanskje fått noe fremdrift igjen da evakueringen ble satt i gang?).
Noen har sammenlignet med Titanic - og det er noen paralleller der, det var et stort skip, det var "usynkelig", og det var ikke mulig å få evakuert alle passasjerene.