Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Johannes skrev for 2 timer siden:

Hvis et skip i denne størrelsesorden må evakueres svært fort vil det bli tap av menneskeliv. Når risikoen likevel er akseptabel har det naturligvis sammenheng med at sannsynligheten for et slikt havari er liten (nok).

Det er mange scenario som kan gi slik konsekvens, ikke minst er det mange tekniske barrierer som skal hindre det.

Hvis det må evakueres ved hjelp av livbåter har mye sviktet.

Å argumentere for at båten kun skal seile i så fint vær at evakuering til livbåter går greit er for meg en avsporing. Det reduserer risikoen for akkurat dette scenario, men hva med brann, stor lekkasje?

Integriteten til skipets barrierer må ha største fokus.

Ikke minst i dette tilfellet hvor det synes å være en fellesnevner som ikke skulle være der.

 

 

Livbåtene er primærevakueringsmidlene på ethvert cruiseskip. I tillegg har man flåter.

 

En rekke av disse skipene som f.eks. QM2 har frekvente transatlantiske seilinger Southampton-New York vinterstid og det er ikke mye annet enn en livbåt som kan redde deg om hele skipet skulle ta full fyr når det befinner seg midtveis mellom destinasjonene. Noe som imidlertid er svært usannsynlig gitt de branndeteksjons-, brannforebyggende og brannbekjempende systemene som er installert på slike skip.

Chiefengineer

Chiefengineer

Johannes skrev for 2 timer siden:

Hvis et skip i denne størrelsesorden må evakueres svært fort vil det bli tap av menneskeliv. Når risikoen likevel er akseptabel har det naturligvis sammenheng med at sannsynligheten for et slikt havari er liten (nok).

Det er mange scenario som kan gi slik konsekvens, ikke minst er det mange tekniske barrierer som skal hindre det.

Hvis det må evakueres ved hjelp av livbåter har mye sviktet.

Å argumentere for at båten kun skal seile i så fint vær at evakuering til livbåter går greit er for meg en avsporing. Det reduserer risikoen for akkurat dette scenario, men hva med brann, stor lekkasje?

Integriteten til skipets barrierer må ha største fokus.

Ikke minst i dette tilfellet hvor det synes å være en fellesnevner som ikke skulle være der.

 

 

Livbåtene er primærevakueringsmidlene på ethvert cruiseskip. I tillegg har man flåter.

 

En rekke av disse skipene som f.eks. QM2 har frekvente transatlantiske seilinger vinterstid og det er ikke mye annet enn en livbåt som kan redde deg om hele skipet skulle ta full fyr. Noe som imidlertid er svært usannsynlig gitt de branndeteksjons-, brannforebyggende og brannbekjempende systemene som er installert på slike skip.



×
×
  • Create New...