Jump to content

Edit History

Johannes

Johannes

10 hours ago, Chiefengineer said:

 

Livbåtene er primærevakueringsmidlene på ethvert cruiseskip. I tillegg har man flåter.

 

En rekke av disse skipene som f.eks. QM2 har frekvente transatlantiske seilinger Southampton-New York vinterstid og det er ikke mye annet enn en livbåt som kan redde deg om hele skipet skulle ta full fyr når det befinner seg midtveis mellom destinasjonene. Noe som imidlertid er svært usannsynlig gitt de branndeteksjons-, brannforebyggende og brannbekjempende systemene som er installert på slike skip.

 

Er enig i at livbåter er det primære for evakuering, men scenario med behov for hurtig evakuering fra disse store passasjer skipene er en risiko fylt operasjon. Sannsynlighet for tap er stor. I verste fall 5500 passasjerer + 2200 mannskap fra Symphony of the Seas.

Det er en heftig operasjon å evakuere et slikt antall, tildels lite mobile passasjerer, til livbåter.

I endel scenario er livbåtene en trygghet på samme måte som redningsvester er det ombord i fly....

Det er barrierene som skal hindre hendelsen i å oppstå, samt barrierer som hindrer eskalering som gjør at risikoen er akseptabel ombord i slike skip.

Sånn sett er svært interessant å få rede på hva som gikk galt med Viking Sky, her er en fellesnevner designet skulle forhindre.

 

Johannes

Johannes

9 hours ago, Chiefengineer said:

 

Livbåtene er primærevakueringsmidlene på ethvert cruiseskip. I tillegg har man flåter.

 

En rekke av disse skipene som f.eks. QM2 har frekvente transatlantiske seilinger Southampton-New York vinterstid og det er ikke mye annet enn en livbåt som kan redde deg om hele skipet skulle ta full fyr når det befinner seg midtveis mellom destinasjonene. Noe som imidlertid er svært usannsynlig gitt de branndeteksjons-, brannforebyggende og brannbekjempende systemene som er installert på slike skip.

 

Er enig i at livbåter er det primære for evakuering, men scenario med behov for hurtig evakuering fra disse store passasjer skipene er en risiko fylt operasjon. Sannsynlighet for tap er stor. I verste fall 5500 passasjerer + 2200 mannskap fra Symphony of the Seas.

Det er en heftig operasjon å evakuere et slikt antall, tildels lite mobile passasjerer, til livbåter.

I endel scenario er livbåtene en trygghet på samme måte som redningsvester er det ombord i fly....

Det er barrierene som skal hindre hendelsen i å oppstå, samt barrierer som hindrer eskalering som gjør at risikoen er akseptabel ombord i slike skip.

Sånn sett er svært interessant å få rede på hva som gikk galt med Viking Sky, her er en fellesnevner designet skulle forhindret.

 



×
×
  • Create New...