Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Ms Fortuna skrev 39 minutter siden:

Jeg synes det er viktig å balansere dette litt, det er mye skriverier i media om at de ikke burde gått ut, at hurtigruta valgte å bli ved kai osv. Da må man og vite at hurtigruta har en egen agenda i uvær. Joda man vil holde rutetider, men man har en båt med restauranter, butikker, glass og stentøy i tillegg til at passasjerer blir sjøsyke. Det vil man jo helst ikke ha, det gir dårlig reklame. 

Kanskje burde Viking og tenkt på det, men de valgte å rådføre seg med 2 loser og fikk beskjed om at dette vil være greit. 

Ja Hustadvika er hardt og tøft, men det er en strekning på ca 1 time over, før man kan gå innaskjærs igjen.

Viking Sky er en mye større havgående båt enn noen hurtigrute og hadde taklet dette helt fint, om maskinene ikke hadde stoppet.

Så får vi snart vite hvorfor de stoppet, og hvorfor ikke reservesystemer slo inn (safe return to port).

I dette været var det faktisk mange andre som gikk, av lasteskip og supplybåter, som ikke har disse andre hensynene å ta, men som er langt mindre i størrelse. Sikkert ubehagelig i den grove sjøen javisst, men ikke nødvendigvis farlig av den grunn.

 

Det har ikke alltid vært slik at hurtigruta har lagt til kai i dårlig vær. Under nyttårsorkanen 1992 som bragte et av de verste værforholdene man har hatt i nyere tid til kysten valgte nordgående hurtigrute Nordnorge å krysse stadten med en bølgehøyde på opp til 28 meter. Og de hadde bare en enkel motor til framdrift. Passasjerene ble ved avgang Måløy oppfordret til å gå til køys da dette kom til å bli veldig tøft.

 

https://www.nrk.no/sognogfjordane/forte-hurtigruta-forbi-stad-i-storm-1.7901973

 

Men skipet unngikk tekniske problemer og dermed gikk det bra. Med motorstans der ute ville ingen hatt noen mulighet til å hjelpe og Nordnorge ville blitt knust i sjøen. For Viking Sky ville heller ikke denne seilasen ha blitt nevnt av noen i det hele tatt om ikke begge de to uavhengige framdriftssystemene hadde sviktet samtidig og bragt skipet inn i problemer.

 

 

 

Chiefengineer

Chiefengineer

Ms Fortuna skrev 34 minutter siden:

Jeg synes det er viktig å balansere dette litt, det er mye skriverier i media om at de ikke burde gått ut, at hurtigruta valgte å bli ved kai osv. Da må man og vite at hurtigruta har en egen agenda i uvær. Joda man vil holde rutetider, men man har en båt med restauranter, butikker, glass og stentøy i tillegg til at passasjerer blir sjøsyke. Det vil man jo helst ikke ha, det gir dårlig reklame. 

Kanskje burde Viking og tenkt på det, men de valgte å rådføre seg med 2 loser og fikk beskjed om at dette vil være greit. 

Ja Hustadvika er hardt og tøft, men det er en strekning på ca 1 time over, før man kan gå innaskjærs igjen.

Viking Sky er en mye større havgående båt enn noen hurtigrute og hadde taklet dette helt fint, om maskinene ikke hadde stoppet.

Så får vi snart vite hvorfor de stoppet, og hvorfor ikke reservesystemer slo inn (safe return to port).

I dette været var det faktisk mange andre som gikk, av lasteskip og supplybåter, som ikke har disse andre hensynene å ta, men som er langt mindre i størrelse. Sikkert ubehagelig i den grove sjøen javisst, men ikke nødvendigvis farlig av den grunn.

 

Det har ikke alltid vært slik at hurtigruta har lagt til kai i dårlig vær. Under nyttårsorkanen 1992 som bragte et av de verste værforholdene man har hatt i nyere tid til kysten valgte nordgående hurtigrute Nordnorge å krysse stadten med en bølgehøyde på opp til 28 meter. Og de hadde bare en enkel motor til framdrift. Passasjerene ble ved avgang Måløy oppfordret til å gå til køys da dette kom til å bli veldig tøft.

 

https://www.nrk.no/sognogfjordane/forte-hurtigruta-forbi-stad-i-storm-1.7901973

 

Men skipet unngikk tekniske problemer og dermed gikk det bra. For Viking Sky ville heller ikke denne seilasen ha blitt nevnt av noen i det hele tatt om ikke begge de to uavhengige framdriftssystemene hadde sviktet samtidig og bragt skipet inn i problemer.

 

 

 



×
×
  • Create New...