-morten-
9 minutes ago, Ms Fortuna said:Nå vet ikke noen av oss hvilke vurderinger som lå til grunn fra losene eller offiserene ombord for å gå nettopp denne dagen, men det er mange forståsegpåere på nett nå som mener det samme som ovenstående. Om dette skulle være gjeldene regel så måtte jo mesteparten av all verden skipsflåte ligge stille mesteparten av året. Man kan altså ikke gå over havstrekninger, Biscaya eller lignende....
Hva med alle de megacruise skip, som eks Symphony of the Seas som to ganger i året går transatlantisk cruise med opptil 8000 mennesker ombord? Skal man ikke gjøre dette heller?
Jeg skal ikke påberobe meg å ha alle svar, men etterpåklokskapen er det aller mest brukte klokskap av de alle. Det å være på sjøen i båt, passasjerbåt, fraktebåt eller fritidsbåt er en risiko uansett, i likhet med fly, bil og mye annet.
Hvorfor er jeg med på den Quoten?var ikke jeg som skrev den setningen.. skulle man gått en rute langs Norskekysten der man til enhver tid skulle kunne evakuere, hadde det ikke vært forsvarlig å seile! men med dagens regelverk sikkerhet og beredskap har jo instanser og klasseselskaper konkludert at det kan vi. Hvis man ser på antall skip som ferdes i verdens mest utsatte havoråder i verden, så er det ganske lite ulykker som skjer tross alt! som sagt det var en god del adskillig mindre båter som gikkover Hustadvika gjeldende tidsrom, så nok en gang, Ikke noe stor utfordring å gå for en båt som VS!!