Chiefengineer
Det som har hendt her er da at disse MAN-maskinene som har tørr sump (ikke smørolje i sumpa men systemtank som olja renner ned til etter omløp i motor) har mistet suget til smøroljepumpa under slingringen, og sikringssystemet har korrekt kjørt hver maskin i shutdown slik det skal gjøre. Den funksjonen er helt udiskutabel og skal være slik iht. klassereglene.
Så ligger den bakenforliggende årsaken i en uheldig utforming av systemtankene (designfeil) som har gjort at selv om man kjører systemet med en smøroljemengde som er innenfor motorprodusentens anbefalte oljemengde så vil (den uheldige) utformingen på systemtankene ha gjort at de likevel mistet suget ved en viss slingringsgrad/fyllemengde.
Da vil tiltaket framover være å toppe opp systemtankene vesentlig mer under normal drift (etablere nytt max/min. nivå) samt installere nye nivåsesorer, evt. rejustere alarmgrensene på de som allerede sitter der og problemet er løst.
Det er altså forklaringen på hele scenarioet. Den er fullt ut spiselig.