Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Ugleseth skrev 24 minutter siden:

Det har blitt spekulert I det vide og brede. Jeg prøvde å helle litt kaldt vann I blodårene til ekspertisen. Alle konstaterte teknisk feil.

Skipet la altså ut I storm med 1300 passasjer med lavt nivå på smøreoljen. Motoren mistet oljetrykk og stengte ned.

 

Jeg tror man må være litt mer nyansert fram til alle fakta foreligger. Det jeg har oppfattet som er sagt er at man har vært i nedre del av skalaen på smøroljenivåene men ikke under noen lav-grense og man hadde heller ingen alarmer inne på systemtankene til hver motor.

 

Men om årsaken til dette er at man var fri for olje ombord i kombinasjon med dårlig vær og en designfeil som gjorde at motorene mistet suget før de normalt skulle så er det nok omstendigheter som vil bli fulgt opp videre alle sammen. Spesielt om det er slik at man måtte begynne transfer fra en motor til en annen for å få nok olje til å starte opp igjen, sånt må normalt gjøres via smørolje recovery-tank etc. slik at det tar lengre tid enn å bare hente ny olje til motorene rett fra lagertank.

 

Det jeg stusser på er at alle motorene var lav på smøroljenivået. Det er svært skjeldent at man kjører lavt på 4 motorer samtidig (før etterfylling) da de kjøres med ulik driftstid etc. Og at de lenge rapporterte at 3 av fire maskiner var kommet i drift.

 

Betyr dette at de i mangel på mer olje på lagertanken hadde brukt olja fra systemtanken til den 4'de maskinen til å etterfylle de tre andre til høyere nivå.? Det forklarer isåfall både ekstra tidsforbruk samt at en motor ikke kunne startes uansett.  Men dette blir kun rene spekulasjoner og nå vet vi jo at det vil komme en rapport etterhvert der den hele og fulle sannhet vil komme fram.

Chiefengineer

Chiefengineer

Ugleseth skrev 22 minutter siden:

Det har blitt spekulert I det vide og brede. Jeg prøvde å helle litt kaldt vann I blodårene til ekspertisen. Alle konstaterte teknisk feil.

Skipet la altså ut I storm med 1300 passasjer med lavt nivå på smøreoljen. Motoren mistet oljetrykk og stengte ned.

 

Jeg tror man må være litt mer nyansert fram til alle fakta foreligger. Det jeg har oppfattet som er sagt er at man har vært i nedre del av skalaen på smøroljenivåene men ikke under noen lav-grense og man hadde heller ingen alarmer inne på systemtank nivå.

 

Men om årsaken til dette er at man var fri for olje ombord i kombinasjon med dårlig vær og en designfeil som gjorde at motorene mistet suget før de normalt skulle så er det nok omstendigheter som vil bli fulgt opp videre alle sammen. Spesielt om det er slik at man måtte begynne transfer fra en motor til en annen for å få nok olje til å starte opp igjen, sånt må normalt gjøres via smørolje recovery-tank etc. slik at det tar lengre tid enn å bare hente ny olje til motorene rett fra lagertank.

 

Det jeg stusser på er at alle motorene var lav på smøroljenivået. Det er svært skjeldent at man kjører lavt på 4 motorer samtidig (før etterfylling) da de kjøres med ulik driftstid etc. Og at de lenge rapporterte at 3 av fire maskiner var kommet i drift.

 

Betyr dette at de i mangel på mer olje på lagertanken hadde brukt olja fra systemtanken til den 4'de maskinen til å etterfylle de tre andre til høyere nivå.? Det forklarer isåfall både ekstra tidsforbruk samt at en motor ikke kunne startes uansett.  Men dette blir kun rene spekulasjoner og nå vet vi jo at det vil komme en rapport etterhvert der den hele og fulle sannhet vil komme fram.

Chiefengineer

Chiefengineer

Ugleseth skrev 13 minutter siden:

Det har blitt spekulert I det vide og brede. Jeg prøvde å helle litt kaldt vann I blodårene til ekspertisen. Alle konstaterte teknisk feil.

Skipet la altså ut I storm med 1300 passasjer med lavt nivå på smøreoljen. Motoren mistet oljetrykk og stengte ned.

 

Jeg tror man må være litt mer nyansert fram til alle fakta foreligger. Det jeg har oppfattet som er sagt er at man har vært i nedre del av skalaen på smøroljenivåene men ikke under noen lav-grense og man hadde heller ingen alarmer inne på systemtank nivå.

 

Men om årsaken til dette er at man var fri for olje ombord i kombinasjon med dårlig vær og en designfeil som gjorde at motorene mistet suget før de normalt skulle så er det nok omstendigheter som vil bli fulgt opp videre alle sammen. Spesielt om det er slik at man måtte begynne transfer fra en motor til en annen for å få nok olje til å starte opp igjen, sånt må normalt gjøres via smørolje recovery-tank etc. slik at det tar lengre tid enn å bare hente ny olje til motorene rett fra lagertank.

 

Det jeg stusser på er at alle motorene var lav på smøroljenivået. Det er svært skjeldent at man kjører lavt på 4 motorer samtidig da de kjøres med ulik driftstid etc. Og at de lenge rapporterte at 3 av fire maskiner var kommet i drift.

 

Betyr dette at de i mangel på mer olje på lagertanken hadde brukt olja fra systemtanken til den 4'de maskinen til å etterfylle de tre andre til høyere nivå.? Det forklarer isåfall både ekstra tidsforbruk samt at en motor ikke kunne startes uansett.  Men dette blir kun rene spekulasjoner og nå vet vi jo at det vil komme en rapport etterhvert der den hele og fulle sannhet vil komme fram.



×
×
  • Create New...