Chiefengineer
Ugleseth skrev 6 minutter siden:Jeg har satt fokus på endel ting og leser at fagfolkene gjentar det jeg har skrevet I sine uttalelser. Det er jo en anerkjennelse Mouche.
Jeg stilte spørsmål rundt Kapteinrollen. Ansvarsrollene bør fordeles mer. Noen ganger sitter man med inntrykket at en kaptein betraktes som god hvis han har liten respekt for naturkreftene og de hylles i visse kretser.
Sitat fra en fagmann
"Skal en sjøkaptein fortsatt kunne bestemme alt selv? Mer ekstremvær gjør at det blir tøffere til sjøs. Det er ikke greit at en cruisekaptein dundrer nordover uten betydelig egenerfaring fra dette området."
Jeg ser du kommer bakpå mange ganger Mouche og da faller det noen håpløse uttalelser. Men du kan vel ikke bedre.
Hvem er det du kaller for "fagmann" i en slik sammenheng? Har han i det minste en del års erfaring fra den rollen han bedømmer og fra tilsvarende skip slik at han vet noe om hva rollen som kaptein innebærer?
Skal han forandre det maritime internasjonale regelverket som bl.a. ligger til grunn for kapteinsrollen (STCW-konvensjonen) og som er formet av tusenvis av fagmenn i IMO?
Har han oversett det faktum at det var to loser ombord i dette cruiseskipet med særdeles inngående kunskaper om farvannet og forholdene?
Eller er det ytterligere ukvalifisert synsing fra sidelinjen?