Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Kan maskinsjef, kaptein eller rederi bebreides for at de ikke hadde med tilstrekkelig olje?  Ikke vet jeg, men jeg tviler.  Jeg har veldig lite kompetanse på drift av cruiseskip - men når det er sagt, er jeg temmelig sikker på at det overhodet ikke kan sammenlignes med lystbåtseilas.

 

Det er delte syn her på forumet om hvor strenge lovreguleringer det bør være vedrørende risikostyring når jeg drar alene (eller sammen med familien) på bøljane blå med min egen båt.  Pr i dag er det (etter min mening befriende) lite regulering.  Lanterner må være i orden etter solnedgang, det må være nok redningsvester ombord, kapteinen skal ikke være full, og det er omtrent det eneste som er av regulering.  Selvfølgelig bør jeg sørge for at det er nok diesel ombord, at seilene ikke holder på å revne, at ankerutstyret er i orden, ekstra olje, ekstra filter, etc, etc.  Til syvende og sist er det både mitt ansvar og mitt valg hvor mye reserver jeg har med, hvor tykk ankerkjettingen er, hvor mye sikkerhetsutstyr, hva slags sikkerhetsutstyr, etc.

 

Det hviler nok mye ansvar på skuldrene på kaptein og maskinsjef på et cruiseskip også, men det sier seg selv at det bør være noe begrenset hvor mange egne valg og vurderinger kaptein og maskinsjef skal måtte stå til ansvar for.  Det bør eksistere en lang liste med retningslinjer, gitt av lovgivende myndigheter, av sertifiseringsorgan, av motorprodusent, rederi, etc.  Hvor mye reserveolje man skal ha med seg for at reisen er "forsvarlig"?  Det bør være ferdig dokumentert og tilgjengelig på sjekklisteformat.  Maskinsjefens ansvar bør begrense seg til å kontrollere at det er "over minimum", det bør ikke være maskinsjefens ansvar å definere hvor mye som er minimum, eller hvor mye mer enn minimum man må ha for at det skal være "tilstrekkelig".

 

Jeg aner ingenting om motorer på cruiseskip - men det er vel gjerne slik at det er skadelig å ha for mye olje på systemet?  Generelt (dog ikke i tilfellet Viking Sky) er det vel også generelt slik at nivågrensene ligger inne med solide sikkerhetsmarginer.  Man skal ikke være nødt til å gjøre vurderinger som "nå ligger jeg nærmere nedre grense enn midtpunktet, da bør jeg fylle på slik at jeg har litt sikkerhetsmarginer" - dersom oljenivået tangerer minimumsmerket så har man allerede godt med sikkerhetsmarginer.

 

Med den informasjonen jeg sitter på anser jeg det som helt uaktuelt å lempe noe ansvar for at maskineriet stoppet opp på enkeltansvarlige på skipet (maskinsjef og kaptein) ... eneste unntak må være dersom det er dokumentert at man bør ha med seg reserver med olje selv på korte seilaser, men maskinsjefen bevisst valgte å ignorere dette.

 

 Alle rederi ønsker å spare inn penger der det kan spares inn penger.  Snur man det på hodet, et rederi kan også lempe omtrent uendelig mye ressurser inn på "økt sikkerhet" uten synlige resultater - og allikevel vil det gå galt før eller senere.  Dersom alt av spesifikasjoner, anbefalinger og krav er fulgt, finner jeg det urimelig å laste rederiet for at de bevisst kjører maskineriet på "lovlig lavt" oljenivå for å spare penger.

 

tobixen

tobixen

Kan maskinistene bebreides for at de ikke hadde med tilstrekkelig olje?  Ikke vet jeg.  Jeg har veldig lite kompetanse på drift av cruiseskip - men når det er sagt, er jeg temmelig sikker på at det overhodet ikke kan sammenlignes med lystbåtseilas.

 

Det er delte syn her på forumet om hvor strenge lovreguleringer det bør være vedrørende risikostyring når jeg drar alene (eller sammen med familien) på bøljane blå med min egen båt.  Pr i dag er det (etter min mening befriende) lite regulering.  Lanterner må være i orden etter solnedgang, det må være nok redningsvester ombord, kapteinen skal ikke være full, og det er omtrent det eneste som er av regulering.  Selvfølgelig bør jeg sørge for at det er nok diesel ombord, at seilene ikke holder på å revne, at ankerutstyret er i orden, ekstra olje, ekstra filter, etc, etc.  Til syvende og sist er det både mitt ansvar og mitt valg hvor mye reserver jeg har med, hvor mye sikkerhetsutstyr, hva slags sikkerhetsutstyr, etc.

 

Det hvilker nok mye ansvar på skuldrene på kaptein og maskinsjef på et cruiseskip også, men det sier seg selv at det bør være noe begrenset hvor mange egne valg og vurderinger kaptein og maskinsjef skal måtte stå til ansvar for.  Det bør eksistere en lang liste med retningslinjer, gitt av lovgivende myndigheter, av sertifiseringsorgan, av motorprodusent, rederi, etc - det bør ikke være opp til maskinsjefen å estimere hvor mye reserveolje man skal ha med seg for at reisen er "forsvarlig" - det bør være ferdig dokumentert og tilgjengelig på sjekklisteformat.

 

Jeg aner ingenting om motorer på cruiseskip - men det er vel gjerne slik at det er skadelig å ha for mye olje på systemet?  Generelt (dog ikke i tilfellet Viking Sky) er det vel også generelt slik at nivågrensene ligger inne med solide sikkerhetsmarginer.  Man skal ikke være nødt til å gjøre vurderinger som "nå ligger jeg nærmere nedre grense enn midtpunktet, da bør jeg fylle på slik at jeg har litt sikkerhetsmarginer" - dersom oljenivået tangerer minimumsmerket så har man allerede godt med sikkerhetsmarginer.

 

Med den informasjonen jeg sitter på anser jeg det som helt uaktuelt å lempe noe ansvar for at maskineriet stoppet opp på enkeltansvarlige på skipet (maskinsjef og kaptein) ... eneste unntak må være dersom det er dokumentert at man bør ha med seg reserver med olje selv på korte seilaser, men maskinsjefen bevisst valgte å ignorere dette.

 

 Alle rederi ønsker å spare inn penger der det kan spares inn penger.  Snur man det på hodet, et rederi kan også lempe omtrent uendelig mye ressurser inn på "økt sikkerhet" uten synlige resultater - og allikevel vil det gå galt før eller senere.  Dersom alt av spesifikasjoner, anbefalinger og krav er fulgt, finner jeg det urimelig å laste rederiet for at de bevisst kjører maskineriet på "lovlig lavt" oljenivå for å spare penger.

 



×
×
  • Create New...